Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

”Kaikkien alojen tutkija” – HS kysyi koululaisilta eri puolilta maailmaa, mitä heistä tulee isona

15 lasta Suomesta ja maailmalta kertoo, mistä he koulussa pitävät ja mistä eivät.

Kotimaa
 
Shiraaz Mohamed
Kuusivuotias Kwanele Mfefe asuu Johannesburgissa, Etelä-Afrikassa. Etelä-Afrikassa on nyt talvi, joten lapset ovat koulussa. Kesäloma alkaa joulukuussa.
Kuusivuotias Kwanele Mfefe asuu Johannesburgissa, Etelä-Afrikassa. Etelä-Afrikassa on nyt talvi, joten lapset ovat koulussa. Kesäloma alkaa joulukuussa. Kuva: Shiraaz Mohamed

Koulut alkoivat monilla paikkakunnilla tällä viikolla, ja loputkin uudet koululaiset suuntaavat ensi kertaa opintielle ensi viikon alussa. Uusia koululaisia on koko maassa liki 60 000.

Koulun alkaminen on tärkeä hetki ihmiselämässä niin meillä kuin muuallakin. Niinpä Helsingin Sanomat kysyi lapsilta Suomesta sekä 13 muusta maasta, miltä tuntuu aloittaa koulunkäynti, mitkä aineet kiinnostavat ja mitä työtä lapsi ajattelee tekevänsä aikuisena.

Yksi haluaa kaikkien alojen tutkijaksi, toinen poliisiksi. Lapset odottavat välitunteja, kotiläksyjä ja lukemaan oppimista. Moni tykkää matematiikasta.

Mutta kiusata ei saa – eikä näyttää kieltä.

Yksi lapsille esitetyistä kysymyksistä koski omaa puhelinta. Kun suomalaislapset suuntaavat tänään ensi kertaa kouluun, monen repusta löytyy uutuuttaan hohtava kännykkä.

Koulun alkaminen on monessa perheessä se hetki, jolloin lapsi saa ensimmäisen puhelimensa. Vanhemmat haluavat tarvittaessa tietää, missä lapsi kulkee ja mitä hän tekee.

Maailmassa on tänä vuonna jo arviolta 4,6 miljardia kännykkää, eikä niistä kovinkaan moni löydy köyhempien maiden lasten taskuista. HS:n kyselyssä tämä jako tuli esiin.

Oma puhelin on kahdella suomalaisella lapsella, ruotsalaisella ja eteläafrikkalaisella koululaisella sekä hyvätuloisen meksikolaisperheen pojalla.

Ensimmäinen luokka on monelle länsimaalaiselle lapselle suuri loikka digitaaliseen maailmaan. Ensimmäinen kännykkä kun on nykyään usein jo älypuhelin.

Itä-Timorissa koululainen ei osaa sellaisesta edes haaveilla.

Työryhmä: Abdirisak Ali, Habiba Ali, Pekka Hakala, Larissa Haukilehto, Antti Helin, Aatu Kaapro, Pilvikki Kause, Elina Kervinen, Mirva Lempiäinen, Chantal Maurer, Aleksei Mjakishev, Shiraaz Mohamd, Mikko Paakkanen, Mika Ranta, Päivi Repo, Anne Salomäki ja Sami Simola.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat