Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tulli hankki Helsinki-Vantaalle ensimmäisen ase- ja räjähdekoiransa – ”Pariisin iskujen jälkeen minä päätin, että koira hankitaan”

Heila-nimistä labradorinnoutajaa on jo koulutettu tunnistamaan ruutikaasuja. Sen palvelusaika on arviolta kahdeksan vuotta.

Kotimaa
 
Heila-koira on Tullin uusin keino ase- ja räjähdelastien etsintään
Heila-koira on Tullin uusin keino ase- ja räjähdelastien etsintään
Tullin ensimmäinen ase- ja räjähdekoira esitteli taitojaan Helsinki-Vantaalla. Löytyneen hylsykätkön jälkeen onnistujaa odotti palkinto.
Fakta

Helsinki-Vantaa

 Helsinki-Vantaan läpi liikkuu vuodessa 0,5 miljoonaa rahtilähetystä, 6 miljoonaa pikarahtilähetystä, 40 miljoonaa postilähetystä ja 13,8 miljoonaa kansainvälistä lentomatkustajaa.

 Työntekijöitä Lentotullissa on noin sata.

 Tullilla on käytössään kaikkiaan 46 koiraa, joista seitsemän on ollut sijoitettuna lentotullitoimintaan. Niistä yksi on raha- ja huumekoira eli niin sanottu yhdistelmäkoira, loput ovat huumekoiria. Ase- ja räjähdekoira Heilan myötä Lentotullin koiramäärä kasvoi kahdeksaan.

Mustan labradorinnoutajapennun häntä heiluu, kun se liikkuu pahvilaatikolta toiselle Helsinki-Vantaan matkatavara-aulassa. Laatikoita on rivissä viisi, mutta jo kolmannen kohdalla tärppää – koira innostuu silminnähden ja katsoo anovasti kouluttajaansa Lassi Suntiota.

Laatikosta paljastuu purkillinen hylsyjä. Suntio kehuu suojattiaan vuolaasti ja antaa tälle purulelun palkkioksi.

Koiranpennun taitojen lyhyt esittelynäytös on varsin yksinkertainen mutta antaa osviittaa tehtävistä, joita koira tulevina vuosina suorittaa.

Heilaksi nimetty kuuden kuukauden ikäinen labradorinnoutaja on Tullin ensimmäinen kansainvälisen tavaraliikenteen valvontaan koulutettava ase- ja räjähdekoira. Sen avulla Tulli pyrkii suitsimaan aseiden, räjähteiden sekä niiden osien ja lähtöaineiden liikkeitä, joihin liittyen se on tehnyt kolmen vuoden aikana noin kolmesataa löytöä Helsinki-Vantaan kautta kulkevien verkkokauppaostosten, matkatavaroiden ja lentorahdin joukosta. Löydöistä kymmenkunta on paljastunut ”oikeasti vaarallisiksi”, sanoo Lentotullin päällikkö Mika Pitkäniemi.

”Yleinen turvallisuustilanne on heikentynyt ja uusia uhkia on tullut Euroopan-iskujen myötä. Tullin tehtävänä on reagoida uusiin uhkiin ja toimintaympäristön muutokseen. Tullin näkökulmasta on selkeää tilausta tällaiselle toiminnalle”, Pitkäniemi sanoo.

”Samalla nettikauppa on lisääntynyt vuosista 2008–2009 lähtien. Entistä useammat toimijat toimittavat tilauksiaan Helsinki-Vantaan kautta, ja aika paljon löydämme sen tyyppisiä aineita, joiden käyttötarkoitus on aluksi melkoinen mysteeri. Sitten on trendejä, että milloin etsitään sähkösavukkeita, milloin muuntohuumeita, milloin erektiolääkkeitä. Nyt esillä ovat aseet ja räjähteet.”

Pariisin terrori-isku marraskuussa 2015 ja Brysselin terrori-isku viime maaliskuussa vaikuttivat suoraan ase- ja räjähdekoiran hankkimiseen. Tuhoisissa iskuissa käytettiin salakuljetettuja aseita ja kotitekoisia räjähteitä.

”Pariisin iskujen jälkeen minä tein päätöksen, että koira hankitaan”, sanoo valvontajohtaja Mikko Grönberg.

”Iskut aiheuttivat Tullissa toimenpiteitä ja teimme tehostettuja ja kohdennettuja valvontatoimia. Silloin tulimme päätökseen, että meidän kyvykkyyttäämme tälläkin saralla on hyvä kehittää.”

Vielä ei ole päätetty, mitä kaikkea koira opetetaan tunnistamaan. Opetetaanko koira tunnistamaat esimerkiksi peroksidipohjaisia TATP-räjähteitä, joita terroristit käyttivät Brysselissä?

”Voi olla ihan mahdollista. Lähdemme liikkeelle siviili- ja sotilasräjähteillä. Koiran repertuaaria voidaan kasvattaa sen virkauran ajan.”

Räjähdekoira sijoitetaan Helsinki-Vantaalle. Tehtävä on kuitenkin valtakunnallinen, ja koira siirretään tarpeen mukaan esimerkiksi itärajalla, satamiin ja juniin.

Koiran koulutus lentoasemalla on jo aloitettu tutustuttamalla koiraa Helsinki-Vantaaseen ja kouluttamalla sitä tunnistamaan ruutikaasuja. Ruutikaasujäämiä löytyy käytännössä kaikista aseista, sillä uusillakin aseilla tehdään tehtailla koeammuntoja.

Koulutus etenee yhteistyössä Puolustusvoimien ja poliisin kanssa, joilla on ennestään omia ase- ja räjähdekoiria. Syksyllä Heilan soveltuvuutta suunniteltuun tehtävään arvioidaan ensimmäisen kerran. Lokakuussa se aloittaa Puolustusvoimien räjähteisiin liittyvän koulutuksen ja tammikuussa poliisikoiralaitoksen koulutuksen. Myöhemmin keväällä koiralle tehdään tasokokeita.

Heila keskittyy aikanaan juuri tavaraliikenteen valvomiseen, eikä sitä tulla lähtökohtaisesti käyttämään esimerkiksi matkustajien nuuskimiseen. Päällekkäisyyttä Rajavartiolaitoksen ja poliisin räjähdekoiratoiminnan kanssa ei Pitkäniemen mukaan synny.

”Teemme oman siivumme valvonnassa nimenomaan tavaraliikenteessä. Ilman valvontaa epäilyttävällä tavaralla olisi parempi mahdollisuus päästä maahan, ja silloin emme olisi reagoineet riittävän hyvin.”

Heilan suunniteltu palvelusaika on noin kahdeksan vuotta. Pitkäniemi ei halua arvioida koiran aiheuttamia euromääräisiä kustannuksia mutta sanoo, että viranomaisyhteistyö säästää rahaa ainakin koulutuksessa. Suoria kustannuksia syntyy esimerkiksi koiran hankinnasta ja koiranohjaajan palkoista.

Ohjaaja Lassi Suntio on ollut tyytyväinen koiraansa. Viisitoista vuotta satamissa työskenneellyt tullitarkastaja kertoo uuden tehtävän varmistuneen huhtikuussa, ja koira saapui Tulliin kesäkuussa.

”Heila on todella nopea oppimaan, olen ollut tyytyväinen pentuun”, Suntio sanoo. ”Tämä on minulle ensimmäinen virkakoira. Tehtävässä on haastetta kerrakseen mutta otan sen mielelläni vastaan.”

Koulutuksen ytimessä on koiran ehdollistaminen. Koira opetetaan yhdistämään tietty haju palkkioon, kuten ruokaan. Samalla myös Suntiosta koulutetaan räjähdeasiantuntija, ja myöhemmin hänen varusteitaan täydennettäneen kymmnien tuhansien eurojen arvoisella kemikaalianalysaattorilla.

Tullin viestintäjohtaja Mika Parkkonen sanoo, että Tulli onnistuu valvontatehtävässään lopulta varsin hyvin. Epäilyttäviä esineitä paljastuu jatkuvasti, ja aseenosatilausten takaa on paljastunut Suomessakin muun muassa pimeitä aseseppiä. Esimerkiksi vuonna 2014 Tullin havaintojen perusteella paljastuneesta asepajasta löytyi 40 konetuliasetta.

”Vaikka tuntuu, että löydämme vain jäävuoren huipun, niin silti vaikuttaa siltä, että löydämme korkean riskiluokan tavarat”, Parkkonen sanoo.

”Millä ollaan eurooppalaisittain tehokkaita. Toisaalta Helsinki-Vantaa on tavaraliikenteen selkeä solmukohta.”

Tulli
Heilaksi nimetyn, kuuden kuukauden ikäisen labradorinnoutajan koulutus Helsinki-Vantaan lentoasemalla on jo aloitettu tutustuttamalla koiraa Helsinki-Vantaaseen ja kouluttamalla sitä tunnistamaan ruutikaasuja.
Heilaksi nimetyn, kuuden kuukauden ikäisen labradorinnoutajan koulutus Helsinki-Vantaan lentoasemalla on jo aloitettu tutustuttamalla koiraa Helsinki-Vantaaseen ja kouluttamalla sitä tunnistamaan ruutikaasuja.
Esa Syväkuru
Labradorinnoutaja Heila esitteli taitojaan Helsinki-Vantaalla.
Labradorinnoutaja Heila esitteli taitojaan Helsinki-Vantaalla.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat