Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kumpi voitti vaaliväittelyn? Trumpista kirjan kirjoittanut Saska Saarikoski vastaa suorassa lähetyksessä klo 10
  • Kumpi voitti vaaliväittelyn? Trumpista kirjan kirjoittanut Saska Saarikoski vastaa suorassa lähetyksessä klo 10

Turvallisuutta parannettu: Höyryjuna Ukko-Pekka palaa liikenteeseen

Trafin mukaan juna­yhtiö on parantanut turvallisuutta riittävästi.

Kotimaa
 
Aikakone nimeltä Ukko-Pekka
Aikakone nimeltä Ukko-Pekka
Raskas pikajunaveturi Hr1 tunnetaan paremmin lempinimellä Ukko-Pekka. Toimittaja, kuvaus ja editointi Kimmo Taskinen HS.

Höyryjuna Ukko-Pekka palaa liikenteeseen viikonloppuna. Ukko-Pekka ajaa lauantaina Kouvolasta Lahden kautta Heinolaan.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi asetti höyryjunan liikennöintikieltoon heinäkuussa. Syynä oli, että Ukko-Pekkaa oli yhtenä päivänä ajanut liian iäkäs kuljettaja.

Trafin selvityksessä paljastui myös muita turvallisuuspuutteita. Matkustajien ilmoitusten mukaan Ukko-Pekalla oli ajettu useasti lievää ylinopeutta.

Trafi purki liikennöintikiellon viime viikolla kuultuaan Ukko-Pekkaa liikennöivän Höyryveturimatkat 1009 Oy:n edustajia.

”Yhtiö on tehnyt turvallisuutta parantavia muutoksia organisaatiossaan”, tarkastaja Olli Matilainen Trafista kertoo.

Höyryveturimatkat 1009 on esimerkiksi nimennyt erillisen turvallisuuspäällikön.

Yhtiön markkinoinnista vastaavan Marko Koskisen mukaan ongelmien taustalla on se, että kaikki Höyryveturimatkat 1009:n työntekijät ovat vapaaehtoisia.

Koskinen kertoo, että höyryjunatoiminnassa on mukana kymmeniä talkoolaisia, joiden sitoutumisaste vaihtelee.

Heinäkuun alussa yhtiöllä oli vaikeuksia löytää kuljettajaa kaikkiin ajovuoroihin, jolloin yhtenä päivänä ajaksi joutui yhtiön toimitusjohtaja.

Johtaja on erittäin kokenut veturinkuljettaja, mutta lain mukaan 69-vuotiaana liian vanha. Suomessa höyryveturin ajo-oikeus päättyy, kun kuljettaja täyttää 68 vuotta.

Marko Koskinen kertoo yhtiön harkitsevan yhden kuljettajan palkkaamista työsuhteeseen, jotta tällaisilta ongelmilta vältyttäisiin vastaisuudessa.

Toistaiseksi yhtiöllä ei ole kuitenkaan varaa maksaa kenellekään palkkaa. Viime vuonna yhtiö oli Koskisen mukaan niukasti voitollinen, ja tänä vuonna kolmen viikon liikennöintikielto saattaa johtaa tappiolliseen tulokseen.

Höyryveturimatkat 1009:n omistaa neljän suomalaista veturiharrastajaa, joista Koskinen on yksi.

Sari Gustafsson / Lehtikuva
Trafi asetti Ukko-Pekan liikennöintikieltoon heinäkuussa
Trafi asetti Ukko-Pekan liikennöintikieltoon heinäkuussa
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat