Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Bensiinin hinta saattaa tehdä täyskäännöksen – ”Olemme tällä hetkellä nousevassa markkinassa”

Bensiinin ja dieselin hinnat lähtivät kesällä laskuun. Nyt edessä on todennäköisesti muutos.

Kotimaa
 
Juhani Niiranen / HS
Sanna Salama tiesi autoa hankkiessaan noin vuosi sitten, että autoilu on kallista huvia, mutta lapsiperhe tarvitsee hänen mukaansa autoa. Bensa on edelleen hänen mielestään suhteellisen kallista.
Sanna Salama tiesi autoa hankkiessaan noin vuosi sitten, että autoilu on kallista huvia, mutta lapsiperhe tarvitsee hänen mukaansa autoa. Bensa on edelleen hänen mielestään suhteellisen kallista. Kuva: Juhani Niiranen / HS

Bensiinin ja dieselin hinnat lähtivät nousujohteisen kevään jälkeen jälleen laskuun heinäkuussa, selviää Öljy- ja biopolttoaineala ry:n kuluttajahintaseurannasta. Polttoaine.net-hintaseurantasivuston lukujen perusteella bensan ja dieselin hinnat ovat olleet yhä laskussa elokuun puolella.

Sen sijaan raakaöljyn hinta on lähtenyt elokuussa nousuun. Nesteen energia-asiantuntijan Lauri Kärnän mukaan bensan ja dieselin hinta seurailee raakaöljyn maailmanmarkkinahintaa.

Hän muistuttaa, että lopullisiin kuluttajahintoihin vaikuttavat monet eri tekijät, jolloin bensan ja dieselin hinta ei ole suoraan verrannollisen raakaöljyn hintaan.

Energiayhtiö St1:n myynti- ja markkinointijohtaja Mikko Reinekari kertoo, että vaikka kuluttajahinnan muodostuminen on monen tekijän summa, raakaöljyn maailmanmarkkinahinta vaikuttaa siihen. Yleensä muutos näkyy noin viikon kuluessa raakaöljyn hinnanmuutoksesta.

Autoilijat ovat saaneet jo jonkin aikaa nauttia kohtuullisen pienistä polttoainekustannuksista, varsinkin kun vertaa viime vuosien hintatasoon.

Viimeisten kymmenen vuoden aikana 95E-bensiinin hinta on ollut kalleimmillaan vuoden 2012 syyskuussa. Silloin litrasta sai maksaa 1,737 euroa. Diesel oli kalleimmillaan saman vuoden maaliskuussa, jolloin litrasta sai maksaa 1,58 euroa.

Vuoden 2014 heinäkuussa hinnat lähtivät roimaan laskuun, ja tammikuulle 2015 tultaessa litrahinnat olivat laskeneet jo noin 30 senttiä.

Reinekarin mukaan bensan ja dieselin hinnanlasku on jatkunut trendinmukaisesti jo pidemmän aikaa.

Nyt näyttää kuitenkin siltä, että hinnat saattavatkin kasvaa jälleen.

”Olemme tällä hetkellä nousevassa markkinassa”, sanoo Reinekari.

Hänen mukaansa tämän voi tulkita siten, että bensan ja dieselin hinnat kasvavat.

Hintojen kasvu voidaan kuitenkin arvioida tässä tapauksessa vain lyhytaikaisesti. Pidemmän aikavälin ennustaminen on vaikeaa, eivätkä kumpikaan Kärnä tai Reinekari sitä tee.

Polttoaineet ovat olleet tänä vuonna halvimmillaan helmikuussa, jolloin esimerkiksi 95E-bensiinin litrahinta oli kuluttajahintaseurannan mukaan keskimäärin 1,304 euroa ja dieselin litrahinta 1,107 euroa. Eniten 95E-bensiinistä sai maksaa kesäkuussa, kun keskihinta nousi 1,428 euroon litralta. Diesel maksoi silloin 1,221 euroa.

Keskiviikkona Polttoaine.net-sivusto ilmoitti Suomen keskihinnaksi 95E-bensiinille 1,355 euroa.

Esimerkiksi Käpylän Shellillä Helsingissä mentiin keskiviikkoiltapäivänä hieman yli keskihinnan. Litra 95E-bensiiniä maksoi 1,389 euroa. Hinta on tiistaita huomattavasti korkeampi, sillä silloin litrahinta oli 1,299 euroa.

Tankkauspisteellä helsinkiläinen Sanna Salama tankkaa autoaan. Vaikka neljä vuotta sitten litra hänen tankkaamaansa 95E-bensiiniä maksoi keskimäärin 40 senttiä enemmän, ei hän pidä bensaa vieläkään halpana.

”Miten bensa voisi olla halpaa?” Salama kysyy.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat