Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Volkswagen ei maksa Suomessa huijatuille mitään

Suomessakin kymmenet ovat vaatineet, että Volkswagenia vastaan nostettaisiin ryhmäkanne. Sellaista ei ole kuitenkaan tulossa. Kuluttajaviraston apulaisjohtaja kertoo, miksi.

Kotimaa
 
Helsingin Sanomat

Näin VV-Aauto vastasi HS:n kysymyksiin korvauksista

VV-Auto halusi vastata HS:n kysymyksiin sähköpostitse. Alla kysymykset ja VV-Auton vastaus.

Kysymykset:

1. Volkswagen on tarjonnut asiakkailleen rahallisia hyvityksiä Yhdysvalloissa päästöskandaalin takia. Miksi vastaavaa ei ole tapahtunut Suomessa?

2. Onko Volkswagen saanut Suomessa korvausvaatimuksia päästöskandaaliin liittyen? Minkälaisia korvauksia Volkswagen on tarjonnut asiakkailleen? Tuleeko VW maksamaan korvauksia myös Suomessa?

3. The New York Timesin haastattelema saksalainen Volkswagen Tiguan -omistaja kertoi, että auto oli kuluttanut enemmän polttoainetta Volkswagenin tarjoaman ohjelmistopäivityksen jälkeen. Lupaako Volkswagen yhä, että päästöskandaaliin liittyvien autojen moottorin tehoon, kulutukseen tai ajokäyttäytymiseen ei tule mitään muutoksia ohjelmistopäivityksen jälkeen?

Vastaus:

NOx-päästöjä koskevat säädökset ovat USA:n markkinoille tiukemmat kuin EU-alueella.

Myös moottorityypit poikkeavat toisistaan. Tämä tekee teknisen ratkaisun löytämisen vaikeammaksi USA:n markkinoilla verrattuna EU-alueeseen, jossa korjaustoimenpiteet ovat saaneet viranomaisten hyväksynnän ja korjaustoimenpiteet ovat alkaneet.

Volkswagen on sopinut EU-viranomaisten kanssa korjausten aikataulun ja tehtävät toimenpiteet sekä informoinut tämän asiakkailleen.

Muutosten jälkeen ajoneuvo täyttää kaikilta osin päästönormit eivätkä ajoneuvon ominaisuudet muutu tyyppihyväksynnästä.

Koska tekninen ratkaisu on sovittu EU-viranomaisten kanssa ja auton ominaisuudet eivät korjauksessa muutu, eurooppalaisille asiakkaille ei makseta korvauksia.

Jussi Sippola HS

Autoyhtiö Volkswagenin päästöskandaalin jälkipuinti jatkuu ympäri maailmaa.

Esimerkiksi Saksassa ja Ranskassa Volkswagenin asiakkaat ovat nyt järjestäytymässä, jotta he saisivat korvauksia saksalaisyhtiön päästöhuijauksesta.

Yhdysvalloissa Volkswagen on panostanut korvauksiin jopa noin 20 000 dollaria (noin 17 800 euroa) autoa kohti, The New York Times kertoi maanantaina. Volkswagen on lupautunut ostamaan huijausautot takaisin alkuperäiseen hintaan, minkä lisäksi yhtiö on maksanut asiakkaille jopa 10 000 dollarin korvaussummia.

Kaiken kaikkiaan yhtiö on korvamerkinnyt Yhdysvalloissa korvauksiin 10 miljardia dollaria.

Euroopassa Volkswagenin asiakkaat eivät ole saaneet lainkaan korvauksia, vaikka saksalaisyhtiö on täälläkin myynyt asiakkailleen autoja, joissa on ollut päästötestejä huijaava ohjelmisto.

Yhtiö ei ole myöskään suostunut ostamaan autoja takaisin asiakkailtaan.

Miksi asiakkaat Yhdysvalloissa ovat saaneet korvauksia, mutta eurooppalaiset asiakkaat eivät? HS kysyi asiaa VV-Autolta, joka vastaa Suomessa Volkswagenien maahantuonnista.

VV-Auton mukaan eurooppalaisille asiakkaille ei tulla maksamaan korvauksia, koska Volkswagenin autot tulevat täyttämään päästönormit yhtiön tarjoamien korjausten jälkeen.

”Koska tekninen ratkaisu on sovittu EU-viranomaisten kanssa ja auton ominaisuudet eivät korjauksessa muutu, eurooppalaisille asiakkaille ei makseta korvauksia”, VV-Auto kirjoitti sähköpostivastauksessa.

Euroopassa Volkswagen on myös tietyllä tapaa suojatummassa asemassa kuin Yhdysvalloissa, sillä Euroopassa joukkokanteet eivät ole yrityksille yhtä suuri uhka kuin Yhdysvalloissa. Lisäksi eri maiden lainsäädännöt poikkeavat toisistaan sekä vahingonkorvausvaatimusten että autojen päästöjen sääntelyn suhteen.

”Yhdysvaltain järjestelmässä korvaussummat nousevat korkeiksi, koska korvauksissa otetaan huomioon oletettu hyöty, jonka valmistaja on saanut toimiessaan epärehellisesti”, kiteyttää juristi ja yksityisautoilijoiden etuja ajavan Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

”Lisäksi esimerkiksi Suomessa vain kuluttaja-asiamies voi nostaa joukkokanteen, eivät kuluttajat.”

Volkswagen jäi viime syksynä kiinni laajasta päästöhuijauksesta. Huijauksen piirissä oli maailmanlaajuisesti 11 miljoonaa diesel-autoa, joista yli 64 000 oli myyty Suomessa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat