Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Miksi VR ei kertonutkaan uusista junavuoroista? – Vastaus löytyy liikenneministeriön suunnitelmista

Sopimukset valtion tuesta junavuoroille ovat ensi vuoden osalta vielä auki.

Kotimaa
 
Mikko Stig / Lehtikuva
Ministeri Anne Berner haluaisi avata henkilöjunaliikenteen kilpailulle.
Ministeri Anne Berner haluaisi avata henkilöjunaliikenteen kilpailulle. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) ja junaliikennettä hoitavan VR:n välillä on jännite, josta saatiin näyte viime viikon lopulla.

VR:n oli tarkoitus järjestää perjantaina tiedotustilaisuus, jossa yhtiö olisi kertonut junamatkustajien kannalta mukavia uutisia. VR aikoi ehdottaa uusia junavuoroja kauko- ja lähiliikenteeseen eri puolille Suomea.

Uutistoimisto STT:n mukaan yhtiö olisi esitellyt 54 vuoroa kaukoliikenteeseen ja 129 vuoroa Etelä-Suomen taajamaliikenteeseen.

Info kuitenkin peruttiin ontuvien selitysten saattelemana.

VR:llä on toistaiseksi yksinoikeus henkilöjunaliikenteeseen rautateillä. Yksinoikeuden vastineeksi valtio ostaa VR:ltä niin sanottua ostoliikennettä ja määrää VR:ää ajamaan niin sanottua velvoiteliikennettä.

Nykyinen hallitus päätti valtiontalouden säästöjen takia leikata liikenteen ostoista 15 miljoonaa euroa, minkä vuoksi monen rataosan junaliikenne vähentyi selvästi. Viime syksynä tästä nousi kova meteli muun muassa Siuntion heikentyneiden junayhteyksien takia.

VR ja liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) neuvottelivat osto- ja velvoiteliikenteestä ratkaisun, joka on voimassa vain tämän vuoden joulukuulle. VR:n hoitaman liikenteen osuus väheni, ja junien sijaan moni yhteys ajetaan nyt busseilla.

VR:n infon pääviesti olisi ollut se, että yhtiö haluaisi tehdä paluun osto- ja velvoiteliikenteeseen ja lisätä samalla myös muita junavuoroja. Säästökuurinsa takia se on nyt tehokkaampi, joten valtiolle ei tulisi vuoroista lisäkuluja.

LVM:ssä junayhtiön oma-aloitteisuudesta harmistuttiin, sillä ministeriöllä on VR:n varalle suuria suunnitelmia.

Ministeriö aikoo ensinnäkin hoitaa neuvottelut ensi vuoden osto- ja velvoiteliikenteestä kokonaan uudella tavalla.

Aiemmin ministeriö ja VR ovat neuvotelleet junavuoroista nokittain, mutta nyt ministeriö pyytää asiasta lausunnot muun muassa suurimmilta bussiyhtiöiltä, kunnilta ja maakunnilta. Ainakin bussiyhtiöillä lienee paljon näkemyksiä siitä, miten valtion pitäisi kohdistaa liikennepalveluiden ostoon käyttämänsä tukieurot.

Viikon päästä ostoliikenteestä on lisäksi vielä laaja kuulemistilaisuus. Sen kutsun saatesanoissa LVM sanoo suoraan, mistä oikeasti on kyse:

”Rautatieliikenteen kilpailukyvyn ja asiakaslähtöisyyden parantaminen edellyttävät sitä, että henkilöjunaliikenne avataan kilpailulle vielä tämän hallituskauden aikana.”

Kilpailun avaaminen tehtäisiin ministeriön suunnitelmissa HS:n tietojen mukaan kahdella tavalla. Ensinnäkin valtio voisi liikennettä ostaessaan kilpailuttaa reitit usean yhtiön kesken, kun nyt ainoa vastapuoli on VR.

Lisäksi ministeriö haluaisi nykyisen raidekapasiteetin parempaan käyttöön ja kilpailua myös VR:n hoitamaan markkinaehtoiseen liikenteeseen, ainakin joillekin yhteysväleille.

HS kertoi keväällä (HS 20.4.) myös Anne Bernerin suunnitelmasta pilkkoa VR ja siirtää sen junakalusto erilliseen yhtiöön. Tämän suunnitelman idea olisi se, että henkilöliikenteeseen tulevien VR:n mahdollisten kilpailijoiden ei tarvitsisi investoida vetureihin ja vaunuihin, jotka käyttävät muusta Euroopasta poikkeavaa raideleveyttä.

Vastakkain ovat kilpailuun lujasti uskova ministeri ja yksinoikeutensa menettämisestä huolestunut valtionyhtiö.

Uusissa junavuoroissakin oli kyse tästä.

Kumpikin osapuoli hakee nyt poliittista tukea ja suuren yleisön sympatioita.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat