Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Perussuomalaiset pitävät yhä kiinni taksien sääntelystä

Taksiliitto toivoo kompromissia, sillä taksit eivät halua jäädä ulkopuolelle, kun liikennejärjestelmää rukataan uusiksi.

Kotimaa
 
Sari Gustafsson / Lehtikuva
Perussuomalaisten ministeriryhmän mielestä taksien nykyisestä lupa- ja määräsääntelystä on syytä pitää kiinni.
Perussuomalaisten ministeriryhmän mielestä taksien nykyisestä lupa- ja määräsääntelystä on syytä pitää kiinni. Kuva: Sari Gustafsson / Lehtikuva
Fakta

Iso lakihanke

 Liikennekaari on hallituksen lakihanke, jossa liikennemarkkinoiden ja -palveluiden sääntely kootaan yhteen. Se koskee muun muassa takseja, joukkoliikennettä ja tavarankuljetuksia.

 Periaatteena on katsoa liikennettä asiakkaan näkökulmasta, vähentää viranomaisohjausta ja antaa markkinoiden toimia.

Liikenne- ja viestintäministeriössä valmisteltu taksiliikenteen radikaali uudistus ei miellytä vieläkään perussuomalaisia.

Puolueen ministeriryhmä oli keskiviikkona koolla pohtimassa asiaa ja tuli siihen tulokseen, että taksien nykyisestä lupa- ja määräsääntelystä on syytä pitää kiinni. Perussuomalaiset eivät puuttuisi myöskään taksimatkojen nykyiseen hinnoitteluun eivätkä taksien asemapaikka- ja päivystysvelvoitteeseen.

Ministeriryhmän toiveena on, että hallituksen sisäiset neuvottelut voivat jatkua tältä pohjalta.

Taksien sääntelyn vapauttaminen on osa liikennelakien uudistusta eli niin sanottua liikennekaarta, jonka liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) esitteli huhtikuussa. Perussuomalaiset irtautuivat hallitusohjelmassa olevasta hankkeesta saman tien.

Lakiesitys on sittemmin ollut laajalla lausuntokierroksella, ja siitä on käyty myös poliittista neuvonpitoa. Neuvonpidon tuloksena on syntynyt poliittinen yhteisymmärrys joistakin muutoksista, mutta taksiliikenne hiertää yhä perussuomalaisia.

Taksiliikenne on vain osa suurta kokonaisuutta, mutta liikennekaaren markkinoita vapauttava idea vesittyy, jos mukana on yksi toimija, jonka hintoja ja määriä säädeltäisiin entiseen malliin.

Muissa hallituspuolueissa otaksutaan, että perussuomalaisia tyydyttävä ratkaisu vielä löytyy. Puolue saattaa käyttää liikennekaarta yhtenä pelimerkkinä, kun hallitus ensi viikolla neuvottelee tulevan vuoden budjetista.

Poliittinen yhteisymmärrys on jo siitä, että myös pienimuotoinen kuljetustoiminta vaatii jatkossakin toimiluvan.

Liikennekaaressa kaavailtiin, että jos toiminnan tulot jäävät alle 10 000 euron vuodessa, lupaa ei tarvittaisi. Tämä sai myös lausuntokierroksella ristiriitaisen palautteen ja osin kovaa kritiikkiä muun muassa harmaan talouden edistämisestä.

Lakipakettiin on tullut muitakin muutoksia lausuntokierroksen ja poliittisten viilausten jälkeen.

Suuria kaupunkeja huolestuttivat muutokset, joita liikennekaaressa kaavailtiin julkisesti tuotettuun kaupunkien joukkoliikenteeseen.

Ehdotuksessa viranomaisen järjestämästä liikenteestä olisikin tullut markkinaehtoista liikennettä täydentävää, mutta tämä ei tällä tietoa toteudu. Poliittisesti on löydetty yhteisymmärrys siitä, että isoilla kaupungeilla säilyy vastaisuudessakin yksinoikeus joukkoliikenteen järjestämiseen.

Taksiliitto on ollut sitä mieltä, että hallituksen tulisi jatkaa joko nykyistä sääntelyä tai sitten mennä selvästi markkinaehtoisempaan suuntaan, mutta ei vapauttaa toimintaa täysin.

Nykyisin viranomainen kiintiöi taksien määrän, minkä lisäksi takseilla on ajovelvoite ja päivystysvelvoite sekä maksimihinta kyydeille.

”Reilusti markkinaehtoinen suunta tarkoittaisi sitä, että määritellään edellytykset, millä liikenneluvan voisi saada. Kaikki, jotka täyttäisivät edellytykset, saisivat luvan. Ajolupa vaadittaisiin, ja kaikki kuljettajat, jotka täyttävät sen vaatimukset, saisivat luvan. Nämä kaksi me haluaisimme, jotta toiminta ei menisi ihan villiksi”, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen sanoo.

”Tämä on nykyistä huonompi vaihtoehto, mutta jos nykyinen ei kelpaa, niin tämä olisi meidän toinen vaihtoehtomme”, Koskinen sanoo.

”Me haluamme olla liikennekaaressa mukana, koska olemme osa liikennekokonaisuutta. Olisi äärettömän hankalaa kaikille, jos me emme olisi siinä mukana”, Koskinen sanoo.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat