Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Opettaja halasi ja kehui syötävän kauniiksi – korkein oikeus kumosi vankeustuomion oppilaan seksuaalisesta hyväksikäytöstä

Syyttäjä vaati viisikymppiselle miehelle rangaistusta törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Kotimaa
 

Korkein oikeus (KKO) kumosi torstaina peruskoulun opettajan ehdollisen vankeustuomion 12-vuotiaan oppilaansa seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Mies oli muun muassa halannut tyttöä ja kehunut tätä syötävän kauniiksi.

Vaasan hovioikeus oli tuominnut lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä seitsemäksi kuukaudeksi ehdolliseen vankeuteen. Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus oli puolestaan hylännyt syytteen aiemmin.

Syyttäjän mielestä mies olisi pitänyt tuomita törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Syyte koski tapahtumia vuonna 2012.

Opettaja ja oppilas olivat halanneet muutaman kerran. Opettaja oli ottanut tytön ainakin kerran istumaan polvelleen.

Opettaja lähetti oppilaalle 14 sähköpostiviestiä pääosin iltaisin tai koulun vapaapäivinä.

Viesteissä hän muun muassa kuvaili kiintymystään tyttöön sekä tytön kauneutta. Hän puhutteli tyttöä hellyttelynimillä viesteissä.

”By the way, olit tänään ’syötävän kaunis......’ Ihan oikeesti.;)”, opettaja kirjoitti yhdessä viestissä.

”Olet niin hellyttävä näky, kun näytät kieltä, tai kun hymyilet. Siinä meikäläinen sulla heti, ja tekee mieli tulla heti ottaa syliin ja halaamaan.:) :D :)ˮ, mies totesi toisessa viestissä.

Opettaja paljasti oppilaalle matematiikan koetehtäviä etukäteen, koska hän piti tyttöä ”ainutkertaisena tyyppinä”. Hän myös kehotti tyttöä olemaan kertomatta viesteistä kenellekään.

Opettaja perusteli toimintaansa hovioikeudessa sillä, että tyttö oli joutunut koulussa kiusatuksi ja hän halusi kohottaa tytön itsetuntoa ja auttaa häntä matematiikassa.

Oppilas puolestaan luonnehti oikeudessa kokemaansa kiusaamista vähäiseksi ja normaaliksi, eikä hänellä ollut tarvetta saada sen vuoksi apua.

Oppilas kertoi ottaneensa aluksi opettajan puheet heidän välisestään ”isosta suhteesta” vitsinä, mutta puheiden jatkuminen tuntui tytöstä erikoiselta. Tyttö kertoi kokeneensa lopulta opettajan huomion ahdistavana ja pelottavana.

Korkeimman oikeuden mukaan opettaja kutsui tyttöä useissa viesteissä eri hellyttelynimillä ja kehui tämän ulkonäköä sanavalinnoilla, jotka eivät kuulu opettajan ja oppilaan väliseen tavanomaiseen viestintään.

Viestit viittaavaat korkeimman oikeuden mukaan siihen, että mies oli kiinnostunut tytöstä muutenkin kuin opettajana. Kyse ei ollut opettajan ja oppilaan välisestä asiallisesta yhteydenpidosta eikä opettajan pyrkimyksestä kohottaa oppilaan itsetuntoa.

Vaikka KKO pitää opettajan toimintaa epäasiallisena, hänen menettelynsä ei tuomion mukaan täytä hyväksikäyttörikoksen tunnusmerkkejä.

Tuomioistuin huomauttaa, ettei opettaja tuonut viesteissä esiin sukupuolielämään tai seksuaalisuuteen liittyviä asioita. Viestit eivät KKO:n mukaan olleet myöskään sävyltään seksuaalisia tai seksuaalisväritteisiä.

KKO päätteli viesteistä, että opettaja oli ollut aloitteellinen tilanteissa, jotka olivat johtaneet halaamisiin ja ainakin kerran polvella istumiseen.

”Tilanteisiin ei ole edes väitetty liittyneen seksuaalissävyisiä puheita, eikä asiassa ole ilmennyt seikkoja, joiden perusteella niiden voitaisiin päätellä olleen seksuaalisesti virittyneitä”, korkein oikeus toteaa ratkaisussaan.

KKO:n ennakkopäätöksen mukaan opettajan toimintaa ei ole perusteltua pitää edes kokonaisuutena arvioituna rikoslaissa tarkoitetulla tavalla seksuaalisesti olennaisena.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat