Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Danske Bankin työntekijää epäillään satojentuhansien eurojen kavalluksista Espoossa: keksittyjä lainoja ja rahan nostamista asiakkaan tililtä

Tapahtumat paljastuivat pankin omassa valvonnassa.

Kotimaa
 

Danske Bankin työntekijän epäillään nostaneen asiakkaan tililtä rahaa, väärentäneen pankin luottoasiakirjoja ja ottaneen luottoina myönnettyjä varoja omaan käyttöönsä. Tapaus sattui pankin Leppävaaran-konttorissa Espoossa.

Danske Bank teki elokuussa 2016 poliisille tutkintapyynnön epäillystä törkeästä petoksesta ja törkeästä kavalluksesta.

Tapauksen esitutkinta on vielä kesken, ja poliisin mukaan tutkinta valmistunee syksyn aikana. Epäilty on ollut pari viikkoa vangittuna.

Danske Bank on ottanut yhteyttä väärinkäytösten kohteena olleisiin asiakkaisiin, eivätkä he joudu kärsimään taloudellista vahinkoa.

Tutkinnanjohtajana toimivan rikosylikomisario Viola Ikosen mukaan kyse on yhteensä sadoistatuhansista mutta kuitenkin alle miljoonasta eurosta.

”Tarkemmat selvittelyt ovat pankin kanssa vielä kesken”, Ikonen sanoo.

Vuonna 1987 syntyneen mieshenkilön epäillään siirtäneen yhden asiakkaan pankkitililtä suoraan varoja omalle tililleen, Ikonen kertoo. Lisäksi hänen epäillään tehneen viisi tai kuusi väärennettyä lainajärjestelyä, joissa rahat ovat siirtyneet epäillyn haltuun.

”Lainajärjestelyt ovat olleet täysin keksittyjä, mutta henkilöt ovat olleet todellisia. On saattanut olla esimerkiksi niin, että asiakas on käynyt pankissa kysymässä vain lainatarjousta.”

Ikosen mukaan tapaus on harvinainen laatuaan.

”En ole poliisiurani aikana törmännyt vastaavaan. On ollut tapauksia, joissa pankin varojen tai yksittäisten asiakkaiden varoja on siirretty. Ei ole kauhean yleistä, että pankkien henkilökunta syyllistyy tällaiseen.”

Danske Bankin viestintäjohtajan Anu Ilvosen mukaan tapahtumat paljastuivat pankin omassa valvonnassa.

”Meillä on tehokkaat valvontaprosessit, mutta valitettavasti mitään järjestelmää ei voi saada sataprosenttisen aukottomaksi”, Ilvonen sanoo HS:lle.

Ilvosen mukaan pankki on käynnistänyt sisäiset selvitykset siitä, miten tämäntyyppiset väärinkäytökset voitaisiin estää entistä tehokkaammin.

”Asiakkaiden luottamus merkitsee meille paljon, joten olemme surullisia tapahtuneesta.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat