Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ministeriö: Maahanmuuttovirasto teki kehnoja sopimuksia vastaanottokeskuksista

”Se on selvää, että kaikki ei mennyt parhaalla mahdollisella tavalla, kun jouduimme kiireisesti perustamaan keskuksia”, ylijohtaja Jaana Vuorio sanoo.

Kotimaa
 
Jussi Nukari / LEHTIKUVA
Maahanmuuttoviraston päätoimipiste sijaitsee Helsingin Sörnäisissä.
Maahanmuuttoviraston päätoimipiste sijaitsee Helsingin Sörnäisissä. Kuva: Jussi Nukari / LEHTIKUVA
Fakta

Vastaanottokeskuksia vähennetään tasaisesti

 Suomessa on tällä hetkellä toiminnassa vielä 108 vastaanottokeskusta ja 77 alaikäisyksikköä. Kapasiteetti on vajaat 24 000 henkilöä.

 Viime vuoden lopussa toiminnassa oli 144 vastaanottokeskusta ja 68 alaikäisyksikköä.

 Uusia vastaanottokeskuksia perustettiin viime vuoden aikana 124 ja alaikäisyksiköitä 60.

 Maahanmuuttovirasto ilmoitti viimeksi keskusten vähentämisestä toukokuussa. Silloin lakkautettaviksi ilmoitetut keskukset lopettavat toimintansa viimeistään ensi kuun lopussa.

 Seuraavan kerran vastaanottokeskusten lakkauttamisista ilmoitetaan todennäköisesti syyskuussa.

Maahanmuuttokeskus teki viime vuonna useita epäedullisia sopimuksia vastaanottokeskusyrittäjien kanssa. Sisäministeriön tiistaina julkaistun tarkastusraportin mukaan tarkastajat havaitsivat merkittäviä puutteita Maahanmuuttoviraston vastaanottokeskusten sopimuksissa.

”Maahanmuuttovirasto selvisi vaikeasta tilanteesta hienosti ja kasvatti vastaanottotoimintaa nopeasti, mutta virasto joutui tekemään sopimuksia pakkoraossa. Kun lisäkapasiteettia piti saada nopeasti, toinen osapuoli osasi käyttää tilannetta hyväkseen, tarkastuspäällikkö Jyrki Pennanen sisäministeriöstä sanoo.

Hän ei halua arvioida kehnojen sopimusten kustannusvaikutuksia. Maahanmuuttoviraston tavoitteena oli kuitenkin päästä viime vuonna 37 euron asiakaskohtaiseen vuorokausikustannukseen. Todelliset vuorokausikustannukset olivat kuitenkin 66 euroa asiakasta kohden.

Maahanmuuttoviraston ylijohtaja Jaana Vuorio ei kiistä tarkastajien havaintoja.

”Se on selvää, että kaikki ei mennyt parhaalla mahdollisella tavalla, kun jouduimme kiireisesti perustamaan keskuksia”, Vuorio sanoo.

Hän muistuttaa, että Maahanmuuttovirasto oletti turvapaikanhakijoiden majoituksen lisäkapasiteetin olevan kuntien vastuulla. Valtioneuvosto olisi voinut asettaa kunnille velvollisuuden perustaa vastaanottokeskuksia.

”Kuntien itsemääräämisoikeus ei kuitenkaan sallinut sitä”, Vuorio sanoo.

Maahanmuuttovirasto on käymässä neuvotteluita vastaanottokeskustoimijoiden nykyisten sopimusten päivittämisestä tai tarvittaessa uusimisesta. Virasto on saanut keskimääräisen asiakaskohtaisen vuorokausikustannuksen laskemaan tänä vuonna viidellä eurolla.

Ministeriön tarkastus kiinnittää huomiota myös vastaanottokeskusten lakkauttamispäätösten talousperusteisiin. Nyt tarkastajien mukaan huomio on kiinnittynyt turvallisuusnäkökulmiin.

”Toki turvallisuus nostettiin kriteeriksi jo ministeritasolla, mutta onko turvallisuus korostunut liikaakin talouden jäädessä vähemmälle painoarvolle” Pennanen puntaroi.

Ylijohtaja Vuorio toteaa, että maahanmuuttovirasto olisi päässyt edullisimmin perustamalla suuria yli tuhannen henkilön vastaanottokeskuksia.

”Poliisi toivoi, ettei maahan perusteta liian suuria keskuksia turvallisuuden takia. Olemme aina painottaneet kustannuksia ja vuorokausihintaa, mutta ei sitä voi yksin tuijottaa”, Vuorio toteaa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat