Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tutkija: Mitä ihanampi viikonloppu, sitä pahempi ahdistus sunnuntaina – nämä viisi keinoa lievittävät stressiä etukäteen

Siirtyminen vapaa-ajasta työrutiiniin aiheuttaa ahdistusta, eikä sitä voi välttää kokonaan, kertoo tutkimusprofessori Jari Hakanen.

Kotimaa
 
Colourbox
Monet kokevat sunnuntaisin ahdistusta, kun paluu arkeen kolkuttelee ovella.
Monet kokevat sunnuntaisin ahdistusta, kun paluu arkeen kolkuttelee ovella. Kuva: Colourbox

Sunnuntaina puolen päivän jälkeen se alkaa: työasiat alkavat kaihertaa mielessä. Iltapäivällä ahdistaa jo ihan kunnolla ja että illalla sängyssä ei meinaa uni tulla.

”Hankala juttu”, myöntää Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Jari Hakanen.

”Vaikka viikonloppu olisi miten onnistunut – ja nimenomaan silloin, kun se on – voi tulla suru siitä, että tästä vapaudesta ja rennosta yhdessäolosta pitää luopua. Että taas alkaa oravanpyörä, aikaiset, kiireiset aamut, lasten patistaminen päiväkotiin tai kouluun ja työn sanelema tahti”, Hakanen sanoo.

Samasta asiasta on kyse lomaltapaluustressissä, kun loman jälkeen tuntuu raskaalta palata töihin.

Siirtymiset vapaa-ajasta työrutiiniin ovat Hakasen mukaan osa elämää, eikä siirtymien aiheuttamia tunteita voi välttää. Toisinaan siirtymät ovat mukavia, mutta usein epämukavia.

Jotakin kuitenkin voi tehdä. Hakanen listaa viisi asiaa:

1. Ryhdy onnellisemmaksi.

Kirjaa perjantaina viime töiksesi lapulle myös kolme asiaa, mitä olet saanut aikaan edellisellä viikolla ja mistä olet kiitollinen. Kiitollisuusharjoitukset muistuttavat työn hyvistä puolista ja lisäävät onnellisuutta.

2. Laadi suunnitelma perjantaina – ja unohda se viikonlopuksi.

Jos työasiat alkavat pyöriä mielessä jo sunnuntaina, kirjoita perjantaina lapulle myös ne asiat, joita ryhdyt toteuttamaan maanantaina. Jätä lappu työpöydällesi ja päätä, että sinun ei tarvitse miettiä näitä asioita viikonloppuna.

3. Aseta asiat oikeisiin mittasuhteisiin.

Vapaa-aika ei ole pelkkää auvoa eikä työ pelkkää raadantaa. Ilman työtä ei vapaa viikonloppukaan tuntuisi samalta. Mieti, haluaisitko luopua vapaista viikonlopuista tai työstä kokonaan, niin asiat saavat oikeat mittasuhteet.

4. Järjestä jotain kivaa, mitä odottaa.

Työpaikalla kannattaisi järjestää maanantai-aamuisin yhteinen kahvihetki, joka saattaisi ihmiset yhteen viikonlopun jälkeen ja helpottaisi siirtymistä työvireeseen. Suunnittele alkuviikolle jotain mukavaa, vaikka leffailta tiistaiksi.

5. Anna itsellesi lupa elää tässä ja nyt. Maanantai tulee kyllä aikanaan.

Työpostin tai muistioiden selaaminen viikonloppuna ei rentouta eikä siitä välttämättä ole edes hyötyä. Jos et kerta kaikkiaan voi olla tekemättä töitä viikonloppuna, päätä etukäteen tunnit, jotka käytät töihin.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat