Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomalaiset innostuivat kansalaisaloitteista – siksi niiden viat pitää korjata

Kaikkea ei ole mietitty loppuun asti. Eduskunta hylkää pian maastakarkottamista koskevan kansalaisaloitteen, joka olisi väljentänyt eikä kiristänyt nykyistä lakia.

Kotimaa
 
Heikki Saukkomaa / Lehtikuva
Äitiyslakia koskeva kansalaisaloite luovutettiin puhemies Maria Lohelalle (selin) perjantaina. Luovuttamassa olivat Pia Puu Oksanen (vas.), Panu Mäenpää, Arto Nikkarinen, Ulla Siimes ja Juha Jämsä.
Äitiyslakia koskeva kansalaisaloite luovutettiin puhemies Maria Lohelalle (selin) perjantaina. Luovuttamassa olivat Pia Puu Oksanen (vas.), Panu Mäenpää, Arto Nikkarinen, Ulla Siimes ja Juha Jämsä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Nyt on ruuhkaa kansalaisaloitteista. Perjantainakin eduskunnalle luovutettiin jälleen yksi, joka koskee äitiyslain muuttamista. Torstaina eduskunta kiihdytti itsensä raivoon avioliittolaista. Eduskunnan käsittelyssä on myös nollasopimusten kieltoa ja kansanäänestystä eurojäsenyydestä.

Pitäisikö tämän suman äärellä pysähtyä hetkeksi ja kysyä, alkaako aloiteoikeus kääntyä itseään vastaan?

Oikeusministeriössä on jo tekeillä selvitys kansalaisaloitteista, ja jonkinlaista remonttia selvästi tarvitaan. Eläköön demokratia, mutta eduskunnassa on nyt käsittelyssä myös yksi luokattoman huonosti tehty aloite, jonka tekijät eivät olleet ottaneet selvää Suomen laista.

Lisäksi nyt on nähty läpi menneen aloitteen vasta-aloite, jonka läpimeno laukaisisi taas uuden vasta-aloitteen, jonka läpimeno laukaisisi taas uuden vasta-aloitteen ja niin edelleen. Tällainen ikiliikkuja ei kai ollut kansalaisaloitteen tarkoitus.

Eduskunta päättää ensi tiistaina yhden kansalaisaloitteen hylkäämisestä. Se koskee rikoksiin syyllistyneen ulkomaalaisen karkottamista.

Aloitteen mukaan vakaviin rikoksiin syyllistyneet pitäisi karkottaa vankeusrangaistuksen pituudesta riippumatta paitsi silloin, kun karkotus ”varmuudella” rikkoisi kansainvälisiä sopimuksia.

Yli 50 000 äänioikeutettua suomalaista katsoi, että tämä on järkevä lakialoite ja allekirjoitti aloitteen. Eduskunta otti sen käsittelyyn.

Tässä ei ole muuta ongelmaa kuin se, että jo Suomen nykyinen, voimassa oleva lainsäädäntö antaa laajat mahdollisuudet rikoksiin syyllistyneiden karkottamiseen. Tätä mahdollisuutta on myös käytetty sadoissa tapauksissa.

Eikä tarvitse olla syyllistynyt edes vakaviin rikoksiin. Ulkomaalainen voidaan nykylain mukaan karkottaa myös silloin, kun hän on tehtaillut lyhyen ajan sisään esimerkiksi omaisuusrikoksia. Pelkästään tuomittu sakkorangaistus voi nykyisin johtaa karkottamiseen.

Toisin sanoen kansalaisaloite olisi toteutuessaan väljentänyt eikä kiristänyt maasta karkottamisen perusteita, mikä ei tainnut olla aloitteen laatineiden ja allekirjoittaneiden tarkoitus. Jos aloite muuttuisi laiksi, rikoksiin syyllistyneitä olisi entistä vaikeampi karkottaa.

”Kansalaisaloite perustuu virheelliseen käsitykseen Suomen lainsäädännöstä”, hallintovaliokunta sanoo mietinnössään.

Pitääkö eduskunnan aikaa käyttää tällaisiin populistisiin virityksiin, joissa ei ole viitsitty tehdä edes kotiläksyjä?

Kansalaisaloitteet tarvitsisivat vähintään jonkinlaisen juridisen ennakkotarkistuksen ennen eduskuntakäsittelyä, mielellään jo ennen nimien keräämistä.

Torstaina eduskunta keskusteli antaumuksellisesti sukupuolineutraalista avioliittolaista. ”Aitoa avioliittoa” kannattava kansalaisaloite vaatii, että kansalaisaloitteen pohjalta juuri tehty lainmuutos samaa sukupuolta olevien avioliitto-oikeudesta kumottaisiin.

Osapuolet olivat syvällä juoksuhaudoissaan. Tunnelman kiteytti Päivi Räsänen (kd), kun hän epätoivoisen oloisena totesi: ”Tässä kyllä puhutaan nyt aika paljon toistemme ohi.”

Vasta-aloite menee nyt lakivaliokuntaan, joka käyttää aikaa ja tupakkia sen pohtimiseen, pitäisikö kaksi vuotta sitten tehty lainmuutos – joka ei ole edes voimassa vielä – kumota.

Tämä siitä huolimatta, että kaksi vuotta sitten tehtiin valinta, säädettiin laki, jonka takana oli eduskunnan enemmistö. Lainsäädännön niinkin perustavassa asiassa kuin ihmisten avioitumisoikeudessa ei pitäisi olla jojottelua.

Vasta-aloitteiden rajoittaminen ei sekään kuulosta hyvältä demokratianäkökulmasta, mutta oikeusministeriö voisi pohtia, onko 50 000 kannattajan vaatimus turhan matala. Tosin nyt käsittelyyn tullutta aloitetta sekään ei olisi estänyt, koska sen kannattajia oli yli satatuhatta.

Kansalaisaloitteet ovat nuori instituutio hyvällä tarkoituksella, koska ne selvästi aktivoivat ihmisiä ja nostavat puheenaiheita.

Ne uhkaavat kuitenkin menettää merkityksensä, jos ilmeisimpiä valuvikoja ei korjata.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat