Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tiet ovat surkeassa kunnossa, sanoo asiantuntija – huonot renkaat ovat merkittävä kuolemanriski

Syksyllä on hyvä aika tarkistaa auton renkaiden kunto.

Kotimaa
 
Ville Vaarne
Trond H. Trosdahl
Renkaiden kunto kannattaa tarkistaa säännöllisin väliajoin.
Renkaiden kunto kannattaa tarkistaa säännöllisin väliajoin. Kuva: Trond H. Trosdahl
Fakta

Ajotapa vaikuttaa eniten

 Suurin yksittäinen renkaan kulumiseen vaikuttava tekijä on ajotapa.

 Myös tien kulumat, montut ja töyssyt johtavat renkaiden kulumiseen.

 Vajaapaineinen rengas kuluu huomattavasti normaalia nopeammin. Tämän vuoksi rengaspaineet tulisi tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa.

Lähde: www.turvallisetrenkaat.fi

Suomen päätiet ovat surkeassa kunnossa, sanoo Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora. Huonokuntoiset tiet lisäävät autoilijoiden onnettomuusriskiä, sillä montut vääntävät pyörien kulmia ja saavat renkaat kulumaan tavallista nopeammin.

Joka seitsemännessä kuolonkolarissa renkaat ovat olleet riskitekijä.

Onnettomuuksissa renkaat ovat huonossa kunnossa tai sitten rengastyyppi on vuodenaikaan nähden väärä. Joskus syynä on myös väärä rengaspaine.

Renkaiden kunnosta muistuttamiseen tarvitaan säännöllistä valistusta. Sitä tehdään ensi viikon maanantaista perjantaihin liikennekampanjalla, johon osallistuvat Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi. Kampanja järjestetään vuosittain.

Poliisi tarkistaa normaalin liikennevalvonnan yhteydessä autoilijoiden renkaita ja Autonrengasliiton liikennetohtorit keräävät tietoa renkaista jatkotutkimuksia varten.

Alkusyksy on oivallinen aika tarkistaa renkaiden kunto, sillä kevään ja kesän jälkeen renkaat ovat kovilla. Keväällä sulaneisiin teihin pureutuvat nastarenkaat aiheuttavat tien pintaan karheutta, joka voi kuluttaa myöhemmin kesärenkaita.

Renkaat saattavat nopealla vilkaisulla näyttää olevan kunnossa, mutta sisäpuolelta kuluminen voi olla voimakasta.

Kulumisen syy voi olla renkaan virheellinen asento, joka on tullut esimerkiksi kolahduksesta monttuun tai siitä, että rengas on osunut jalkakäytävän reunaan.

”Renkaisiin kohdistuu valtava paine, kun tuhannen kilon auto osuu johonkin”, Nuora sanoo.

Myös suojateiden edessä oleviin hidasteisiin liian kovalla nopeudella ajaminen voi muuttaa renkaan asennon virheelliseksi, jolloin renkaat kuluvat tavallista nopeammin.

Autoilijat ovat Nuoran mukaan tietoisia siitä, että renkaista pitää huolehtia.

”Silti renkaat olisi hyvä tarkistaa sopivin ajoin, ettei yllätyksiä tule”, Nuora sanoo.

Syksyllä tiellä voi olla paksuja vesipatjoja. Niihin ajaessa onnettomuusriski kasvaa, jos renkaat eivät ole kunnossa.

Sellaista rengasta ei ole vielä kehitetty, joka ei kuluisi nopeasti väärässä asennossa ollessaan. Joskus renkaiden epätasainen kuluminen on merkki siitä, että auton iskunvaimentimet ovat vialliset.

Renkaan kulumista voi tarkkailla esimerkiksi kulutuspalkeista, joiden paikat on merkitty renkaan sivuun. Renkaat ovat vain yksi asia liikenneturvallisuudessa, Nuora muistuttaa.

”Hyvätkään renkaat eivät auta, jos kuljettaja ottaa riskin ja ajaa liian lujaa, eikä huomioi keliä tai muuta liikennettä.”

Tieliikennekeskuksen päällikkö Marketta Udelius kertoo, että sellaiset autoilijat, jotka huolehtivat yleensäkin autonsa kunnosta, huolehtivat myös renkaistaan.

Silti moitteettomatkaan renkaat eivät auta, jos tiellä on paljon vettä. Udelius muistuttaakin, että autoilijan on aina vähennettävä nopeutta märällä tiellä.

Tähän aikaan vuodesta tiet ovat Udeliuksen mukaan kovassa käytössä, sillä ihmiset ovat palanneet kouluihin ja töihin, mutta lämpimän sään takia monet suuntaavat yhä viikonloppuna esimerkiksi mökeilleen.

Udelius kehottaa autoilijoita jo vähitellen ryhtymään tarkkailemaan aamuisin sitä, millainen ajokeli on. Teiden pinnat ovat vielä toistaiseksi lämpimät, mutta vähitellen ne viilenevät. Viimeistään lokakuussa kannattaa alkaa varautua talvirenkaiden vaihtoon.

Syksyn pimeys ja vesisade haittaavat ajamista.

”Ongelma on se, että päivät pimenevät, mutta talvirenkaiden vaihtaminen venyy syksyisin yhä myöhemmäksi”, Udelius sanoo.

Oikaisu sunnuntaina kello 11:30: joka seitsemännessä kuolonkolarissa renkaat ovat riskitekijä, eivät suurin yksittäinen riskitekijä, kuten jutussa väitettiin.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat