Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Isosta Omenasta tuli valvova isoveli – kauppakeskus voi kerätä asiakkaiden puhelimelta tietoja perhesuhteista, liikkeistä ja somekäytöstä

Citycon on piilottanut yhteisösovellukseensa oikeuden kerätä asiakkaiden henkilökohtaisia tietoja. Yhtiö pitää mahdollisena, että tietoja käytetään tulevaisuudessa asiakkaiden yksilölliseen profilointiin.

Kotimaa
 
Näin helposti luovutat henkilökohtaiset tietosi sovellukselle
Näin helposti luovutat henkilökohtaiset tietosi sovellukselle
Espoolaisen kauppakeskuksen yhteisöpalvelu tarjoaa ilmaista pysäköintiaikaa, samalla liittyneet kuitenkin antavat kauppakeskusta hallinnoivalle pörssiyhtiölle pääsyn mittavaan määrään henkilökohtaisia tietojaan.
Fakta

Pohjoismaiden ja Baltian suurin

 Cityconilla kaikkiaan 52 kauppakeskusta ja lähes viiden miljardin euron kiinteistöomaisuus. Sen kauppakeskuksissa vierailee vuosittain yli 200 miljoonaa ihmistä.

 Suomessa Cityconilla on 20 kauppakeskusta. Pääkaupunkiseudulla toimivat Ison Omenan lisäksi muun muassa Columbus, Arabia ja Lippulaiva.

 Se on toimialansa suurin Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Kymmeniä kauppakeskuksia Suomessa hallinnoiva Citycon on hankkinut itselleen oikeuden poikkeuksellisen laajaan asiakastietojen keräämiseen.

Henkilökohtaisten tietojen keruu on aloitettu espoolaisen kauppakeskuksen Ison Omenan asiakasyhteisöstä, johon kuuluu yli 20 000 ihmistä.

Janne Järvinen HS
Kauppakeskus Iso Omena mainostaa näkyvästi yhteisönsä ilmaista pysäköintiaikaetua.
Kauppakeskus Iso Omena mainostaa näkyvästi yhteisönsä ilmaista pysäköintiaikaetua.

Matinkylässä sijaitseva kauppakeskus avasi kesällä yhteisön, jonka jäsenenä saa ilmaista pysäköintiaikaa. Pysäköinti Ison Omenan hallissa on kaikille maksutonta ensimmäiset kaksi tuntia. Jäsenet voivat pysäköidä ilmaiseksi vielä kahden lisätunnin ajan, kun muut maksavat niistä euron tunnilta.

Yhteisöön liittyessään asiakas kuitenkin myös luovuttaa Isoa Omenaa hallinnoivalle pörssiyhtiölle oikeuden kerätä runsaasti tietoa itsestään.

Monisivuisesta tietosuojaselosteesta selviää, että Citycon saa kerätä tietoja muun muassa tulotasosta, perhesuhteista ja sosiaalisen median palveluista, kuten Facebookista. Lisäksi yhtiöllä on oikeus seurata asiakkaan liikkumista kauppakeskuksessa matkapuhelimen sijaintitietojen perusteella.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio pitää tapausta poikkeuksellisen räikeänä ja sanoo HS:lle ottavansa sen selvitykseen.

”Kyllä tämä kelloja soittaa.”

Aarnio tutustui Cityconin asiakasyhteisön tietosuojaselosteeseen HS:n pyynnöstä.

”Asiakkaalle pitäisi olla kristallinkirkasta, mitä hän Cityconilta saa. Nyt kun katsoo monipolvista ja vaikeaselkoista tietosuojaselostetta, niin ei se ainakaan minulle aukea”, Aarnio tuumii.

Helsingin yliopiston viestintäoikeuden professori Päivi Korpisaari pitää ongelmallisena, että tiedonkeruupyyntö on piilotettu pysäköintiaikaa tarjoavaan sovellukseen.

”En ole ennen törmännyt näin laajaan tietojenkeruuseen. Ihmisestä voi paljastua hyvinkin arkaluonteisia tietoja, jos esimerkiksi käy usein lääkärissä, apteekissa tai kirkossa”, hän huomauttaa.

”Käyttötarkoituksen kannalta tarpeettomia tietoja ei saa kerätä edes suostumuksen nojalla. Tätä ei voi kiertää sillä, että yritys määrittelee ehdoissaan käyttötarkoituksen niin laajaksi, että se kattaa käytännössä kaiken.”

Tyrmäys tulee myös kansalaisten sähköisiä oikeuksia puolustavasta Effi-järjestöstä.

”Käytännössähän tässä nyt yritetään ikään kuin kiertoreittiä kalastella ihmisistä mahdollisimman paljon tietoa. Mainittuja tietoja tuskin tarvitaan ilmaisen parkkiajan tai muiden kanta-asiakasetujen tarjoamiseen, mikä tekee toiminnasta epäilyttävää", sanoo Effin puheenjohtaja Timo Karjalainen.

Citycon ei omien sanojensa mukaan profiloi tällä hetkellä yksittäisiä asiakkaita. Ehdot antavat siihen kuitenkin oikeuden.

Citycon voi myös luovuttaa tietoja kolmansille osapuolille, kuten kauppakeskuksen liiketiloista kiinnostuneille vuokralaisille.

”On ihan totta, että nämä ovat laajat ehdot. Tällä hetkellä emme kuitenkaan kerää mitään erityistä tietoa yksittäisistä ihmisistä, vaikka nämä ehdot mahdollistavat sen. Ei voi kuitenkaan sanoa, että tietoja ei käytettäisi jatkossa”, sanoo Cityconin markkinointijohtaja Petteri Anttila.

Citycon aikoo näillä näkymin laajentaa yhteisöpalvelua myös muihin kauppakeskuksiinsa.

”Seuraavaksi ehkä Lappeenranta, Tampere ja Lahti sekä muutamat keskukset Ruotsissa ja Virossa”, Anttila kertoo.

Janne Järvinen / HS
Milla Lintula vei Isossa Omenassa poikaansa Eemeliä lääkäriin. Lintula kertoo miehensä sanoneen, ettei kauppakeskuksen yhteisöpalveluun kannata liittyä ennen sopimuksen sisältöön tutustumista.
Milla Lintula vei Isossa Omenassa poikaansa Eemeliä lääkäriin. Lintula kertoo miehensä sanoneen, ettei kauppakeskuksen yhteisöpalveluun kannata liittyä ennen sopimuksen sisältöön tutustumista.

Jäsenyyden voivat saada maksutta kaikki yli 15-vuotiaat. Mobiililaitteeseen ladataan sovellus, johon täytetään yhteystiedot sekä auton rekisterinumero ja hyväksytään käyttöehdot.

Asiakasyhteisön jäsen ei voi kieltää profilointia mutta pääsee tarkastelemaan hänestä kerättyjä tietoja, jos lähettää Cityconille omakätisesti allekirjoitetun kirjeen.

Markkinointijohtaja Anttilan mukaan Citycon kerää asiakastietoja ainoastaan palvellakseen asiakkaitaan paremmin.

”Meille on tärkeää tietoa esimerkiksi se, että 45 prosenttia rekisteröityneistä asiakkaista käy vain hypermarkettitasolla. Voisimme kohdistaa heille tarjouksia ja mainontaa, että myös yläkerrassa on liikkeitä.”

Anttilan mukaan tietojen laajempaa käyttöä pohditaan sen mukaan, miten uudistusten katsotaan hyödyttävän asiakkaita.

”Olisi mahdollista kerätä nykyistä enemmän tietoa ja tehdä laajempaa analyysia.”

Mistä asiakas sitten tietää, miltä osin hänestä kerättyjä tietoja käytetään tulevaisuudessa?

”Ei varmaan mistään.”

HS:n haastattelemien asiantuntijoiden mukaan ilmiö on yleistymässä. Kuluttajat eivät huolehdi riittävästi henkilötietosuojastaan, ja kauppiaat taas käyttävät tätä auliisti hyväkseen.

”Selvitysten perusteella suomalaiset ovat sinisilmäisiä. He kertovat mitä pyydetään ja luottavat siihen, että rekisterinpitäjät menettelevät asiallisesti”, tietosuojavaltuutettu Aarnio sanoo.

Tietotekniikan asiantuntija ja tietokirjailija Petteri Järvinen kuulee Cityconin ehdoissa ”amerikkalaisuutta”.

”Aivan kuin teksti olisi käännetty maasta, jossa varsinaista henkilötietolainsäädäntöä ei ole. Sosiaalisessa mediassa julkisesti näkyvien tietojen kerääminen voi olla laillista, mutta ainakin niiden yhdistäminen omaan rekisteriin on epäilyttävää.”

Ilmainen pysäköintiaika on Järvisen mielestä mitätön korvaus arvokkaista ja luottamuksellisista tiedoista. Hänen mukaansa kyse on laajemmasta ilmiöstä: tietojen kerääminen naamioidaan asiakkaan eduksi.

”Ennen asiakaskokemus tai markkinoinnin tehottomuus oli kauppiaan ongelma, nyt siitä ollaan tekemässä asiakkaan ongelmaa.”

Janne Järvinen / HS
Henrik Sten ei liittyessään lukenut yhteisöpalvelun sopimusehtoja. Sylissä kaksivuotias Ella Sten.
Henrik Sten ei liittyessään lukenut yhteisöpalvelun sopimusehtoja. Sylissä kaksivuotias Ella Sten.

Isossa Omenassa käy joka arkipäivä noin 25 000 asiakasta. Espoolainen Arto Ekman liittyi yhteisön jäseneksi pysäköintiajan vuoksi. Ehtoja hän ei lukenut.

”Nyt mietityttää, mihin ihmeeseen kaikkia noita tietoja minusta tarvitaan. Lupaa niiden keräämiseen ei kyllä kysytty mitenkään selkeästi”, Ekman sanoi HS:lle Ison Omenan pysäköintihallissa viime viikolla.

Tietosuojaselostetta ei lukenut myöskään Henrik Sten. ”Se oli jotenkin piilotettu.”

Milla Lintula sen sijaan ei liittynyt, koska aviopuoliso kehotti kärsivällisyyteen. ”Mies sanoi, ettei palveluun kannata liittyä ennen kuin hän on ehtinyt kunnolla lukea selosteet.”

 

Ketjuliikkeet tietävät joka ostoksen

Asiakasjärjestelmissä ja profiloinnissa ei välttämättä piileksi mitään mörköä. Jos asiakas katsoo saavansa jäsenyydestä riittävän korvauksen, tietojen luovuttaminen voi palvella molempia osapuolia.

Suomen suurimmat kanta-asiakasohjelmat ovat S-ryhmän etukortti ja Keskon Plussa-kortti. Vähintäänkin toinen niistä on yli 80 prosentissa kotitalouksista.

Kanta-asiakkaaksi ryhdytään yleensä etujen ja tarjousten takia. Ketjut taas kertovat saavansa tarkan kuvan siitä, mitä, mistä ja milloin ihmiset ostavat. Lisäksi ne voivat kohdentaa markkinointiaan tehokkaammin.

Tiedot rekisteröidään molemmissa ketjuissa yksittäisten tuotteiden tarkkuudella. S-ryhmä ei aiemmin kerännyt tuotetietoja päivittäistavarakaupassa ja polttonesteliikkeissä tehdyistä ostoksista. Syyskuun alusta se laajensi seurannan niihinkin. Hotelleista ja ravintoloista kerätään vain kuitin loppusumma, ei tietoa yksittäisistä ostoksista.

Kesko on eritellyt kaikki ostokset tarkkaan jo vuosien ajan. Yksittäisen asiakkaan ostostietoihin pääsee noin 50 työntekijää.

”He ovat kaikki allekirjoittaneet salassapitosopimuksen”, kertoo K-Plussa-konseptin johtaja Tapio Näveri.

Kumpikin ryhmä tarjoaa kanta-asiakkaalle mahdollisuuden kieltää tietojen tuotetasoinen erittely. Kokonaan tietojenkeruun voi estää vain siten, ettei käytä ketjun korttia.

Suomalaisilla on poikkeuksellisen vankka luottamus siihen, että tietoja käsittelevät yhteisöt huolehtivat tietosuojasta eikä informaatiota käytetä väärin.

Tietojen hyödyntämiseen liittyy silti riskejäkin. Kuinka kauan tietoja säilytetään? Kenellä on niihin pääsy? Miten eri tahot yhdistelevät tietoja?

Joskus profilointi saa surkuhupaisat ulottuvuudet. The New York Times kertoi taannoin, miten amerikkalainen Target-kauppaketju pyrki vuosituhannen alussa seulomaan asiakaskunnastaan raskaana olevat naiset. Kauppa halusi selvittää raskauden varhaisessa vaiheessa, milloin perheenlisäys muuttaa kulutustottumuksia.

Target onnistui seulomaan raskauden varhaisessa vaiheessa, jopa samoihin aikoihin kun nainen oli vasta itse tullut asiasta tietoiseksi. Odottaville naisille lähetettiin tarjouskuponkeja.

Profiloinnista luovuttiin kaikessa hiljaisuudessa sen jälkeen kun postitse tulleet mainokset paljastivat vanhemmille lukioikäisen tyttären raskauden.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat