Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Sanomalehtien digitaalisten näköislehtien suosio kasvaa

Kansallinen media­tutkimus selvitti ensi kertaa painettujen lehtien digitaalisten versioiden suosiota.

Kotimaa
 
Sirpa Räihä / HS
KMT:n mukaan sanoma- ja aikakauslehtien digitaalinen käyttö jatkaa kasvuaan.
KMT:n mukaan sanoma- ja aikakauslehtien digitaalinen käyttö jatkaa kasvuaan. Kuva: Sirpa Räihä / HS

Kansallinen mediatutkimus

Fakta

 KMT on printtimedia-alan tilaama tutkimuskokonaisuus. Tutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja TNS Gallup Oy.

 Tutkimuksen puhelinhaastatteluilla selvitetään lukijamäärien ja lukutottumusten muutoksia.

 Tutkimuksen tärkein tieto on printtimedian lukija-arvio. Se kertoo kuinka monta tuhatta lukijaa lehden numerolla on keskimäärin.

 KMT julkaisee myös lehtien kokonaistavoittavuusluvut. Niissä on mukana myös digitaalisia versioita käyttävät lukijat.

 Tänään julkaistu tutkimus käsittelee jaksoa syksystä 2015 kevääseen 2016. Kyselyyn vastasi 26 014 ihmistä. KMT-tiedot julkaistaan kaksi kertaa vuodessa, helmi- ja syyskuussa.

Sanomalehden digitaalisen näköislehden lukeminen kiinnostaa lukijoita. Kansallisen mediatutkimuksen mukaan neljällä suomalaisella sanomalehdellä on päivittäin yli 10 000 näköislehden lukijaa. Eniten luetaan Helsingin Sanomien näköislehteä. Sen lukijamäärä on 95 000.

”On erittäin tärkeää, että lukijamittauksessa otetaan nyt riittävällä tavalla huomioon digitaalinen lukeminen. Jos tuijotamme vain painettua lehteä, saamme väärän kuvan lukijamäärästä. Tuoreet tiedot kertovat sen, että vaikka lukemisen tavat ovat muuttuneet, maksulliselle laatujournalismille on vahva tilaus”, iloitsee Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi.

HS:n jälkeen eniten näköislehtilukijoita on Aamulehdellä (18 000 lukijaa), Turun Sanomilla (13 000 ja Lapin Kansalla (10 000).

Näköislehti on painetun sanomalehden digitaalinen versio, ja sen lukijoita selvitettiin nyt ensi kerran. KMT-tutkimus pystyi siis antamaan tiedon sanomalehden todellisesta lukijamäärästä. Helsingin Sanomien painettu lehti ja näköislehti tavoittivat yhteensä kevään aikana keskimäärin 707 000 lukijaa.

Aiemmin näköislehden lukijat on laskettu mukaan sanomalehden kokonaistavoitettavuuteen, johon lasketaan painetun lehden sekä digitaalisten versioiden lukijat. Nyt tutkimuksessa selvitettiin 14 sanomalehden näköislehtien lukemista kuluvan vuoden keväällä. Jatkossa näköislehden lukemista selvitetään muistakin valtakunnallisista sanomalehdistä sekä iltapäivälehdistä.

Tiistaina julkistetun tutkimuksen mukaan suurin osa sanomalehdistä on menettänyt printtilehden lukijoitaan viime vuodesta. KMT:n mukaan lukijamäärän lasku on kuitenkin ollut aiempia vuosia maltillisempaa.

Kymmenkunta sanomalehteä menetti noin kolme prosenttia lukijoistaan ja kuusi lehteä menetti yli kymmenen prosenttia lukijoistaan. Molempien iltapäivälehtien lukijamäärä laski huomattavasti. Iltalehden lukijamäärä väheni yli kahdeksalla prosentilla ja Ilta-Sanomien yli 12 prosentilla. Iltapäivälehtien kokonaistavoittavuus, joka ottaa huomioon myös verkkolukijat, laski muutamalla prosentilla.

Vain muutama lehti sai nostettua lukijamääräänsä. Eniten lukijamääräänsä (11,6 prosenttia) lisäsi Salon Seudun Sanomat.

Helsingin Sanomien paperilehden lukijamäärän lasku oli 3,3 prosenttia. Kaius Niemi toteaa, että painetun sanomalehden lukijamäärän laskua tuijotetaan liikaakin.

”Nyt meillä on erinomainen mahdollisuus saada tilaajia digitaalisiksi asiakkaiksi. Sen, mitä menetämme printissä, otamme takaisin digitilaajissa.”

Hän muistuttaa, että HS:n digitaalisista sisällöistä maksaa tällä hetkellä 54 prosenttia tilaajista. Se on kansainvälisesti katsoen poikkeuksellisen korkea luku.

KMT:n mukaan sanoma- ja aikakauslehtien digitaalinen käyttö jatkaa kasvuaan. Nyt jo lähes puolet lukijoista (46 %) käyttää lehden lukemiseen matkapuhelinta. Tietokoneella lehteä lukee 51 prosenttia ja tablet-laitteella 28 prosenttia lukijoista.

Tutkimuksessa selvitettiin tänä kevään ensi kerran mainonnanesto-ohjelman käyttöä. Vastaajista 19 prosenttia vastaajista kertoi käyttävänsä sellaista puhelimessaan, tablet-laitteessaan tai tietokoneessaan.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat