Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Hallituspuolueiden johtajat yrittävät ratkaista kiistaa taksilupien vapauttamisesta lähipäivinä

Liikennekaaren etenemistä ovat jarruttaneet erimielisyydet taksiliikenteen vapautuksesta. Kiistaa yritettiin ratkoa hallitusryhmien kesken jälleen maanantaina, mutta toistaiseksi tuloksetta.

Kotimaa
 
Vesa Moilanen / Lehtikuva
Liikennekaaren etenemistä ovat jarruttaneet erimielisyydet taksiliikenteen vapautuksesta.
Liikennekaaren etenemistä ovat jarruttaneet erimielisyydet taksiliikenteen vapautuksesta. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Mikä liikennekaari?

 Liikennekaari on yksi hallituksen kärkihankkeista.

 Hankkeen tarkoitus on vähentää liikenteen sääntelyä ja lisätä digitalisaatiota sekä yrittämisen mahdollisuutta.

 Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) piti antaa lakiesitys liikennekaaresta jo kesäkuun lopulla. Perussuomalaisten vastuksen vuoksi hanke lykkäytyi syksyyn.

 Liikennekaaressa alan markkinoiden sääntely kootaan yhtenäiseksi säännöstöksi.

Hallitusrintamaa rakoiluttavaan kiistaan liikennekaaresta odotetaan ratkaisua jo lähipäivinä.

Asiasta on määrä sopia myöhemmin tällä viikolla kolmen hallituspuolueen johtajan ”triossa” eli pääministeri Juha Sipilän (kesk), ulkoministeri Timo Soinin (ps) ja valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok) kesken.

Hanke on hallitukselle tärkeä uudistus, yksi sen kärkihankkeista. Siksi pitkäksi venähtäneeseen kiistaan halutaan saada lopulta ratkaisu.

Liikennekaaren etenemistä ovat jarruttaneet erimielisyydet taksiliikenteen vapautuksesta. Kiistaa yritettiin ratkoa hallitusryhmien kesken jälleen maanantaina, mutta toistaiseksi tuloksetta.

Keskusta ja perussuomalaiset olisivat HS:n tietojen mukaan löytäneet tosin jo alustavan yhteisymmärryksen etenemistavasta, jolla uudistusta viedään eteenpäin. Perussuomalaiset odottivat maanantaina, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) tekisi alustavasti sovitusta vielä kirjallisen esityksen.

Berneriä ei tavoitettu maanantaina kommentoimaan asiaa.

Yhteisymmärrys ”etenemistavasta” ei välttämättä tarkoita, että erimielisyyteen taksiliikenteen sääntelyn purusta olisi löytynyt lopullinen ratkaisu.

Perussuomalaisille on ollut vaikea niellä Bernerin ajamaa taksiliikenteen lupien, asemapaikkojen ja hinnoittelun vapautusta. Se on myös viivästyttänyt hanketta jo kuukausia.

Perussuomalaisten pääneuvottelija, puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) painotti blogissaan myös lauantaina, että ”taksialan sääntelyn uudistaminen on tehtävä siten, ettei lainsäätäjän toimesta heikennetä alan palvelutasoa missään osassa Suomea eikä vaikeuteta yrittäjien liiketoimintaa.”

Ilman sopua taksiliikenteestä uudistus ei etene. Orpo on toistuvasti korostanut, että liikennekaari ei toteudu ilman takseja. Myös Taksiliitto haluaa olla uudistuksessa heti mukana, vaikka siirtymäaikaa liitto jo vaatikin.

”Jos sääntelystä luovutaan, siirtymäaika tietysti tarvitaan. Yrittäjät ovat tehneet investointinsa nykyisen lainsäädännön mukaisesti. Auton vaihtoväli on 2,5-3 vuotta. Jostain sieltä se siirtymäaika voisi löytyä”, sanoo Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen

Taksiliitto tyrmää suoraan heitot pääkaupunkiseudun taksiliikenteen vapauttamisesta reippaammin kuin muussa maassa.

”Kuulostaa hyvin huonolta ratkaisulta. Jos Vantaa olisi toisessa lainsäädännössä kuin Nurmijärvi, mitä, jos asiakas haluaisi Vantaalta Nurmijärvelle?”, Koskinen kysyy.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat