Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Poliisi tiukentaa valvontaa: ylinopeudesta annettavan rikesakon raja laskee, 60 uutta peltipoliisikameraa, rattijuopot tehokkaampaan seulontaan

Poliisihallitus kertoi keskiviikkona tulevista liikennevalvonnan tehostamistoimistaan. Ylinopeuden rikesakkorajan lasku voi tuoda valtiolle kolmen miljoonan lisätulot.

Kotimaa
 
Fakta

Liikenneturvallisuus on parantunut

 Valtioneuvoston vuonna 2012 tekemän periaatepäätöksen tavoitteen mukaan vuonna 2020 tieliikennekuolemia on enintään 136 ja loukkaantumisia enintään 5 750.

 Liikenneturvallisuus on parantunut, mutta poliisin mukaan edistyminen on yhä hidasta.

 Vuonna 2015 liikenteessä oli 266 kuolemaa (–30 prosenttia vuodesta 2005) ja 6 385 loukkaantumista (–29 prosenttia).

 Poliisin mukaan liikenneturvallisuuden haasteita ovat liikenteen ja iäkkäiden kuljettajien runsastuminen, huumausaineiden käytön lisääntyminen ja poliisien määrän pieneneminen.

Lähteet: valtioneuvosto, Liikenneturva, Poliisihallitus

Poliisi hankkii 60 uutta automaattivalvontakameraa ja kaksi liikuteltavaa yksikköä sekä laajentaa rekisterikilpien lukulaitteen käyttöä esimerkiksi rattijuoppojen jahtaamiseen. Toimet ovat osa poliisin uusia liikennevalvonnan tehostamistoimia, joista Poliisihallitus kertoi keskiviikkona.

Peltipoliiseihin kiinnitettävien kameroiden määrä kasvaa hankinnan seurauksena nykyisistä 90 kamerasta 150:een. Poliisi toivookin nyt tienpitäjiltä lisää valvontatolppia, joihin kameroita voisi kiinnittää. Uusia tolppia toivotaan myös kaupungeista, ja niitä on tiedossa ainakin Helsinkiin ja Ouluun.

”Oulussa on kaupunkitolppia jo rakennettu, ja Helsingissä niitä suunnitellaan. Keskusteluja on ollut muidenkin kaupunkien kanssa”, sanoo Poliisihallituksen poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen.

Nykyisin Suomessa on noin 930 valvontatolppaa.

Julkisuuteen kerrottiin uusien kameroiden hankinnasta jo keväällä, mutta Holopaisen mukaan hankintapäätös asiassa tehtiin vasta ”pari viikkoa sitten”.

”Se on meille merkittävä uudistus ja määrän nosto, vaikka se ei ehkä eurooppalaisittain huima määrä olekaan.”

HS kertoi aiemmin syksyllä, että poliisin automaattivalvontaan on kohdennettu rahaa 1,7 miljoonaa euroa.

Kaikkiaan poliisin valvontavälineistö teknistyy samalla kun poliisien määrä vähenee. Tampereella otetaan käyttöön keskinopeusvalvontakamerat. Ensimmäiset laitteet asennetaan Suomen pisimpään maantietunneliin Tampereelle.

Rekisterikilpien lukulaitteiden hyödyntäminen esimerkiksi rattijuoppojen seulomiseksi liikenteessä lisääntyy jo tämän vuoden aikana, Holopainen sanoo.

”Tämä tarkoittaa sitä, että jos poliisille ilmoitetaan autosta, jossa on tietty rekisterikilpi, sen saisi seulonnan piiriin. Tällä osaltaan pyritään saamaan rattijuopumusvalvontaa tehostettua.”

Poliisimoottoripyöriin on puolestaan tulossa uusi keskinopeusvalvontalaite.

Vastaisuudessa myös perinteisiä pillialkometrejä aletaan korvata uusilla passiivitestauslaitteilla. Niissä näyte puhalletaan pillin sijasta kuppiin.

”Pikkuhiljaa kuppialkometrit yleistyvät. Emme heitä pillialkometrejä pois, käytämme ne elinkaarensa päähän.”

Terhi Liimu / HS
Poliisihallituksen poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen.
Poliisihallituksen poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen.

Rikesakkoja annetaan ensi kuun alusta alkaen aiempaa herkemmin. Vielä tässä kuussa rikesakon saa, jos ajaa maantiellä tutkaan ylinopeutta kahdeksan kilometriä tunnissa. Lokakuun alusta raja on seitsemän kilometriä tunnissa. Muutos koskee vain rikesakkorajaa.

”Toivomme, että tällä olisi sama vaikutus kuin rikesakon nostolla viime syksynä. Havaitsimme, että sillä oli liikenneturvallisuutta parantava vaikutus, ja toivomme, että niin on tälläkin”, sanoo poliisiylitarkastaja Holopainen kertoo.

Uuteen rikesakkorajaan sisältyy niin sanottu tekninen vähennys, jolla pyritään huomioimaan nopeusmittarivirheet. Teknisen vähennyksen osuus rikesakkorajasta on kolme kilometriä tunnissa.

Poliisihallitus kertoi jo runsas viikko sitten rikesakon rajan laskemisesta. Muutoksen tavoitteena on Holopaisen mukaan vaikuttaa kuljettajien liikennekäyttäytymiseen. Hän ei halunnut arvioida, paljonko muutos mahdollisesti lisäisi sakkokertymää. Ensimmäisiä havaintoja asiasta saataneen loppuvuoden aikana.

”Toleranssit ovat vielä sen verran suuret, ettei [ylinopeus] ihan heti sieltä ponnahda.”

Rikesakon rajan lasku voi kuitenkin tuoda lisätuloja valtiolle. Tämä tarkoittaa, että vuosittain noin 40 000 ylinopeudesta annettua huomautusta lähtisi jatkossa rikesakkona, jos lievät ylinopeudet eivät pienene. Lisätuloja näistä rikesakoista tulisi ehkä noin kolme miljoonaa euroa vuosittain.

Määrä on pieni verrattuna hallituksen tavoitteeseen kerätä sakkokorotuksilla ja automaattivalvonnalla vuosittain 20 miljoonaa euroa lisätuloja. Tavoitteeseen olisi päästy korottamalla enimmäisrikesakko 400 euroon, mutta perustuslakivaliokunta tyrmäsi hallituksen idean.

Kaikkiaan poliisi tehostaa valvontaansa erityisesti rattijuopumuksissa ja törkeissä liikenneturvallisuuden vaarantamisissa sekä raskaassa liikenteessä.

Tällä viikolla poliisi on valvonut tehostetusti erityisesti turvalaitteiden, kuten turvavyön ja kypärän, käyttöä. Valvontaa on kohdennettu etenkin taajamien risteysalueille ja koulujen lähistöille.

Jatkossa poliisi aikoo keskittää valvontaa juuri riskipaikkoihin, kuten päiväkotien ja koulujen läheisyyteen sekä paikkoihin, joissa liikenneonnettomuuksia on tapahtunut.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat