Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Raskaalle liikenteelle tulee talvirengaspakko

Muutos parantaa liikenneturvallisuutta ja suomalaisten kuljetusyrittäjien asemaa.

Kotimaa
 
Reijo Hietanen
Rekka ajoi ojaan Tampereen ohitustiellä huhtikuussa 2012.
Rekka ajoi ojaan Tampereen ohitustiellä huhtikuussa 2012. Kuva: Reijo Hietanen

Liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy valmistelemaan talvirengaspakkoa raskaille ajoneuvoille. Tarkoitus on, että kuorma- ja linja-autojen vetävillä akseleilla tulisi käyttää joulu–helmikuun aikana talvirenkaita, joiden urasyvyys olisi vähintään 5,0 millimetriä.

Ajoneuvon ja perävaunun kaikilla muilla akseleilla olisi käytettävä renkaita, joiden urasyvyys olisi vähintään 3,0 millimetriä. Muutos koskisi myös traktoreita, joiden nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa.

Nykyisin urasyvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä sekä kesällä että talvella.

Ministeriön mukaan talvirenkaiden käytön ja urasyvyyden lisäämisen tavoitteena on sujuvoittaa raskasta liikennettä ja parantaa liikenneturvallisuutta.

Muutos vastaa eduskunnan toiveeseen. Kun eduskunta hyväksyi kesällä niin sanotun kabotaasilainsäädännön, joka koskee toiseen maahan rekisteröidyn kulkuneuvon sisäistä kuljetusta Suomessa, puheenvuoroissa toivottiin raskaaseen liikenteeseen talvirengaspakkoa.

Huolta herätti liikenneturvallisuus tilanteessa, jossa liikenteen valvonta on vähentynyt liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeen.

”Jo nyt on ollut ulkomaisia rekkoja ojien pohjalla ajaessaan liukkailla keleillä ilman talvirenkaita”, sanoi kansanedustaja Satu Taavitsainen (sd) eduskunnassa.

Huoli oli myös suomalaisten kuljetusyrittäjien pärjäämisestä markkinoilla. Koska ulkomaiset yrittäjät ajavat huonoilla renkailla useammin, talvirengaspakko parantaa suomalaisyrittäjien kustannuskilpailukykyä.

”Mahdollinen keino, jolla voidaan turvata kotimaista raskasta liikennettä, on se, että myös täällä Suomessa saadaan lainsäädäntö, jossa tulee raskaalle liikenteelle esimerkiksi talvirengaspakko. Sitä myös valvotaan, niin että kaikki rekat ovat samanarvoisia”, sanoi kansanedustaja Ari Torniainen (kesk).

Suomi joutui muuttamaan kabotaasilainsäädäntöään EU:n säädösten mukaiseksi, vaikka oppositio vaati, ettei Suomi olisi tässä tapauksessa mallioppilas. Lakimuutos lisää ulkomaisten yrittäjien oikeuksia ajaa Suomen sisäisiä kuljetuksia.

Rengasvaatimusten muutosten on tarkoitus tulla voimaan vielä tämän vuoden puolella, mutta niin että yritykset ennättävät reagoida mahdollisiin muutoksiin ajoissa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat