Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Miksi tupakoinnin lopettaminen on niin vaikeaa? – Tutkijat kertovat, millä keinoilla se onnistuu todennäköisimmin

”Tupakoinnin lopettamista voisi verrata parhaasta ystävästä luopumiseen tai uuden elämän aloittamiseen”, sanoo erikoistutkija Terhi Kurko.

Kotimaa
 
Tutkimusten mukaan tupakoinnin lopettaminen vaatii keskimäärin kolme tai neljä yritystä ennen onnistumista.
Tutkimusten mukaan tupakoinnin lopettaminen vaatii keskimäärin kolme tai neljä yritystä ennen onnistumista.

Miksi tupakoinnin lopettaminen on niin vaikeaa? Oletko yrittänyt useasti, mutta sortunut joka kerta? Tuntuuko, että kohta et enää edes kehtaa yrittää?

Älä lannistu. Tutkimusten mukaan tupakoinnin lopettaminen vaatii keskimäärin kolmesta neljään yritystä, ennen kuin se onnistuu.

”Tupakoinnin lopettamista voisi verrata parhaasta ystävästä luopumiseen tai uuden elämän aloittamiseen”, sanoo erikoistutkija Terhi Kurko, joka on tehnyt nikotiinikorvaushoidoista väitöstutkimuksen.

Tupakointiin kuuluu fyysisen nikotiiniriippuvuuden lisäksi tapoja, rituaaleja ja sosiaalista kanssakäymistä, josta luopuminen edellyttää eräänlaista elämänmuutosta.

”Yksin purkkaa syöden se ei onnistu”, vahvistaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) asiantuntija Otto Ruokolainen.

Mutta miten se sitten onnistuu? Terhi Kurko ja Otto Ruokolainen listaavat parhaat keinot.

1. Sparraaja

Paras keino lopettaa tupakointi on yhdistää nikotiinikorvaushoito tai lääkehoito vertaistukeen.

”Mikään lääke ei lopeta tupakointia. Lääkehoidon tarkoitus on pitää vieroitusoireet hallinnassa niin, että omat voimavarat vapautuvat elämänmuutokseen”, Kurko sanoo.

Fyysisen riippuvuuden katkaisussa auttaa lääkäri tai terveydenhoitaja, henkisessä vieroituksessa tukiryhmä tai tukihenkilö.

Lääkärin kanssa voit neuvotella siitä, sopiiko sinulle paremmin lääke- vai nikotiinikorvaushoito. Niistä lisää kohdissa kaksi ja kolme. Tukiryhmiä on esimerkiksi netissä: yksi suosituimmista on Hengitysliiton ilmainen Stumppi.fi, johon pääset täältä.

Tukihenkilö voi olla myös kumppani, ystävä, työkaveri tai naapuri, jolle voi tilittää tuntojaan ja jonka kanssa voi harrastaa sijaistoimintoja, kuten netissä tsättäämistä, pelaamista tai lenkkeilyä. Tupakasta säästyneet rahat voi myös panna purkkiin ja säästää johonkin palkintoon, kuten yhteiseen konserttikäyntiin tai matkaan.

2. Nikotiinikorvaushoito

Tutkimusten mukaan nikotiinikorvaushoito kasvattaa onnistumisen mahdollisuuden 1,5–2-kertaiseksi. Kun korvaushoidon yhdistää vertaistukiryhmän tukeen, onnistumisen mahdollisuus kasvaa jopa yli kaksinkertaiseksi.

Korvaushoito tarkoittaa sitä, että tupakan nikotiini korvataan laastarista, purukumista, inhalaattorista tai imeskelytabletista saatavalla nikotiinilla. Suurin syy korvaushoidon epäonnistumiseen on se, että korvaushoitoa käytetään joko liian vähän aikaa tai sitä nautitaan liian pieninä annoksina. Oikean määrän määrittelyssä auttaa lääkäri, terveydenhoitaja tai apteekin henkilökunta.

Jos olet vahvasti tupakasta riippuvainen, sinun kannattaa aluksi käyttää esimerkiksi laastaria ja kielenalustabletteja tai purukumia yhdessä. Määrää tulisi sitten vähentää asteittain ja suunnitelmallisesti. Keskimäärin korvaushoitoa käytetään kolmesta kuuteen kuukautta.

3. Lääkehoito

Lääkehoito parantaa tupakasta luopumisen mahdollisuuden 1,6–2,3-kertaiseksi.

Yleisimmin käytettyjä reseptilääkkeitä ovat varenikliini, joka 2,3-kertaistaa onnistumisen mahdollisuuden, ja bupropioni, joka 1,6-kertaistaa onnistumisen mahdollisuuden. Näin kertoo valtakunnallinen tupakkariippuvuuden ja vieroitushoitojen käypä hoito -suositus, josta voit lukea täältä.

Lääkkeiden haittapuolena ovat kuitenkin niiden mahdolliset sivuvaikutukset. Joillekin ne aiheuttavat esimerkiksi pahoinvointia, päänsärkyä, unettomuutta ja poikkeavia unia. Varenikliini voi olla yhteydessä myös masennukseen ja itsetuhoisuuteen. Bupropioni saattaa puolestaan kohottaa mielialaa, mutta se ei sovi kaikkien lääkehoitojen kanssa.

Jotkin lääkkeet sulkevat myös pois alkoholin käytön. Siksi lääkehoidosta ja sen sopivuudesta tulee aina keskustella lääkärin kanssa.

Mikä sitten on varmin tapa epäonnistua tupakoinnin lopettamisessa?

Kurkon mukaan huonointa tapaa ei ole, sillä jokainen epäonnistuminenkin vie lähemmäs onnistumista. Huonohko tapa on kuitenkin se, että yrittää lopettamista väkisin, ilman todellista motivaatiota.

Onnistumisen mahdollisuudet paranevat, kun miettii valmiiksi, mikä tukee omaa savuttomuutta parhaiten etukäteen. Sen jälkeen voi päättää lopettamispäivän etukäteen, käydä tarvittaessa sitä ennen lääkärin tai terveydenhoitajan vastaanotolla ja hankkia tukihenkilön valmiiksi. Ja kun päättämäsi lopetuspäivä koittaa, hävitä tupakat.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat