Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Päivystysjonot koettelevat hermoja – tällaista on Malmin sairaalassa

Suomen akuutti­lääketieteen yhdistyksen puheen­johtaja haluaa päivystyksiin kansalliset laatukriteerit.

Kotimaa
 
Ville Vaarne
Näin toimit päivystyksessä
Näin toimit päivystyksessä
Mikä on riittävä syy mennä päivystykseen? Mitä siellä tarvitaan? Katso HS:n videolta ohjeet.
Fakta

Milloin päivystykseen?

Kannattaa mennä:

 Tapaturmat, kuten haavoja tai epäily murtumasta.

 Äkillinen hengenahdistus tai rintakipuoireet.

 Äkillisesti alkanut kova päänsärky tai vatsakipu.

 Erilaiset myrkytysoireet.

 Uudet halvausoireet.

 Allergiset reaktiot.

 

Ei kannata mennä:

 Lääkärintodistuksen haku.

 Rokotuksiin liittyvä asia.

 Krooninen vaiva, kuten pitkittynyt selkäkipu.

Lähde: Päivystystoimintojen johtajalääkäri Mia Laiho, Helsingin kaupunginsosiaali- ja terveysvirasto

Helsinkiläinen lääkäri järkyttyi potilaiden kohtelusta Malmin sairaalassa, jonka päivystykseen hän hakeutui voimakkaan päänsäryn vuoksi sunnuntai-iltana.

Radiologian erikoislääkärinä työskentelevä Riitta Korpisaari kertoi kokemuksistaan keskiviikkona julkaistussa HS:n mielipidekirjoituksessa. Hänen mukaansa kukaan hoitajista ei tullut tervehtimään, esittäytymään tai tarkistamaan syytä hakeutua hoitoon, kun hänet siirrettiin sisätautien päivystykseen.

Päänsäryn syyksi selvisi lopulta viruksen aiheuttama aivokalvontulehdus. Myös huonokuntoisen vanhuksen kohtelu oli järkyttänyt Korpisaarta.

Malmin sairaalan päivystyksessä Helsingissä oli keskiviikkona kello yhden aikaan odottava tunnelma. Joillekin se oli helposti sulatettavissa, toisille ei.

Esimerkiksi Jukka Saastamoinen kertoi, että hän oli saanut käyntinsä hoidettua tunnissa. Hän kävi päivystyksessä hoitamassa tulehtunutta jalkaansa.

”Minua kohdeltiin hyvin. Hoitajat kertoivat koko ajan, mitä tehdään.”

Kalle Koponen / HS
Jalkatulehduksesta kärsivä Jukka Saastamoinen oli tyytyväinen Malmin päivystyksessä torstaina saamaansa palveluun. Käyntiin kului tunti.
Jalkatulehduksesta kärsivä Jukka Saastamoinen oli tyytyväinen Malmin päivystyksessä torstaina saamaansa palveluun. Käyntiin kului tunti.

Eräs kiireellisen psyykkisen vaivan vuoksi päivystykseen tullut nainen taas kertoi kuulleensa, että aiemmin tulleet olivat olleet tunteja jonossa.

”Ärsytti ja halusin kotiin.”

Hän varasi puhelimella ajan yksityiselle vastaanotolle ja poistui.

Huonot kokemukset ovat tuttuja myös Suomen akuuttilääketieteen yhdistyksen puheenjohtajalle Susanna Wilenille, joka on päivystyksen ylilääkäri Joensuun keskussairaalassa. Huonot kokemukset liittyvät yleensä pitkiin odotusaikoihin. ”Välillä tuntuu, että sillä ei ole merkitystä, mitä hoitohenkilökunta tekee, kunhan jonotusajat eivät veny.”

Suuri syy pitkiin päivystysjonoihin ovat riittämättömät palvelut päiväsaikaan. ”Moni tulee päivystykseen, koska päivällä ei ole saanut vastaanottoaikaa.”

Toinen keskeinen päivystyksiin liittyvä ongelma on Wilenin mielestä kansallisten laatukriteerien puute. Esimerkiksi siitä, kuinka nopeasti päivystyspotilaan on päästävä hoitoon, ei ole asetusta tai edes kansallista suositusta. ”Omasta mielestäni potilaan ei pitäisi joutua odottamaan yli kahta tuntia.”

Myös terveys- ja sosiaalipalveluiden välisen yhteistyön parantaminen vähentäisi ruuhkia päivystyksessä, Wilen sanoo. Hoitajien ammattitaito on hänestä riittävä tehtävään. Wilen mainitsee vielä yhden keinon nopeuttaa hoitoon pääsyä päivystyksessä: yleis- ja erikoissairaanhoidon rajan purkamisen.

Näin ei pitäisi olla, sanoo Malmin sairaalan päivystystoiminnasta vastaava johtajalääkäri Mia Laiho mielipidekirjoituksessa kerrotuista kokemuksista.

”Jos kirjoituksen tiedot pitävät paikkansa, niin tämmöinen toiminta ei ole hyväksyttävää ja sellaista ammatillista käytöstä, jota päivystyksessä työskenteleviltä edellytetään.”

Asiasta on käynnistetty sisäinen selvitys ja kaikkia osapuolia kuullaan, Laiho kertoo.

”Pyydämme kaikilta vuorossa olleilta kirjallisen selvityksen tapahtumista.”

Laihon mukaan myös potilaan kokemus tervehtimättä ja huomioimatta jättämisestä on valitettavaa. Hän kertoo, että sairaala järjestää hoitohenkilökunnalle asiakaspalvelukoulutusta. Hoitajille saa ja pitää tulla kertomaan, jos huolestuu toisten potilaiden voinnista, Laiho muistuttaa.

Myös Malmin sairaalan päivystystoiminnan ylihoitaja Katariina Jantunen pahoittelee mielipidekirjoittajan kokemuksia.

”Hyvä, että huonot potilaskokemukset tulevat meidän tietoomme. Suhtaudumme niihin aina hyvin vakavasti.”

Hän lisää, että päivystyspotilaiden enemmistö on tyytyväisiä hoitoonsa. ”Malmin ja Haartmanin sairaaloissa yli 80 prosenttia on sähköisen palauteautomaatin vastausten mukaan ollut tyytyväisiä. Hyvin ruuhkaisina päivinä tyytyväisyys on heikompaa.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat