Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

”Olisi ollut kaikille parempi, jos olisin kuollut” – Potilaat ja hoitajat kertovat HS:lle kokemuksistaan päivystyksessä

Yli 6 000 lukijaa vastasi HS:n kyselyyn oloista sairaaloiden päivystysvastaanotoilla. 63 prosenttia vastaajista kertoi kokemusten olevan kielteisiä, ja myös henkilökunta arvosteli oloja vastaanotolla.

Kotimaa
 
Näin toimit päivystyksessä
Näin toimit päivystyksessä
Mikä on riittävä syy mennä päivystykseen? Mitä siellä tarvitaan? Katso HS:n videolta ohjeet.

Huonot kokemukset sairaaloiden päivystyksestä puhuttavat suomalaisia.

Keskustelu sai alkunsa lääkäri Riitta Korpisaaren keskiviikkona HS:ssa julkaistusta mielipidekirjoituksesta. Siinä Korpisaari kertoi muun muassa saaneensa potilaana epäasiallista kohtelua hoitajilta helsinkiläisen sairaalan päivystysvastaanotolla. Myöhemmin Malmin sairaalan päivystyksestä vastaava johtajalääkäri Mia Laiho totesi HS:lle, ettei Korpisaaren kuvaama toiminta ole hyväksyttävää.

HS pyysi lukijoita kertomaan kokemuksistaan päivystysvastaanotoilta. HS.fissä kyselyyn vastasi torstai-iltapäivään mennessä yli 6 000 ihmisistä.

Vastaajista 63 prosenttia kertoo kokemustensa olevan pääsääntöisesti kielteisiä. Etupäässä myönteisiä kokemuksia on 37 prosentilla.

Kielteisistä kokemuksista 57 prosentissa oli kyse epäystävällisestä kohtelusta. 43 prosenttia vastaajista sanoi negatiivisten kokemusten liittyvän huonoon hoitoon tai siihen, että vastaaja koki jääneensä kokonaan ilman tarvitsemaansa hoitoa.

Tarkemmin HS kysyi negatiivisista kokemuksista. Sadat vastaajat kertoivat kokemuksistaan omin sanoin.

Kyselyssä tiedusteltiin erityisesti henkilökunnan epäystävällisestä käytöksestä ja huonosta tai puutteellisesta hoidosta. Niinpä valtaosassa tarinoista keskityttiin näihin asioihin.

Lisäksi moni vastaaja huomautti odottaneensa päivystykseen pääsyä tuntikausia.

Huonoja kokemuksia tuli ympäri Suomea.

Potilaita ei huomioida

Monen vastaajan mielestä henkilökunta ei huomioi potilaita. Useat kirjoittivat, että potilaisiin suhtaudutaan jopa tarkoituksellisen epäystävällisesti ja heitä syyllistetään päivystykseen hakeutumisesta.

”Kukaan ei tervehtinyt eikä muutenkaan ollut kiinnostunut siitä, mikä minua vaivasi. Kahvihuoneesta kyllä kuului naurua, ja ovi lyötiin kiinni, kun kysyin ehtisikö joku auttamaan.”

”En pystynyt istumaan tuolilla, mutta hoitohenkilökunta antoi minun mieluummin maata käytävän lattialla kuin toi sängyn.”

”Viereisessä sängyssä oleva vanha rouva soitti kutsukelloa usein ja valitti, että ’tulee pissi housuun’. Hoitajat eivät auttaneet vanhusta ylös ja tarpeilleen ja ottivat kutsukellonkin pois, kun kyllästyivät pyyntöihin. Lopulta rouvalla tuli sitten pissat housuun.”

”Onnettomuudessa loukkaantunut puolisoni unohdettiin päiväksi ’välinevarastoon karanteeniin’. Hoitajat raivostuivat, kun keskeytin heidän kahvitaukonsa ja kyselin läheiseni perään. Kuulimme nurkan takaa, että ’sitä juovuksissa auton alle jäänyttä tultiin hakemaan’. Puolisoni oli selvin päin ja loukkaantui kuulemastaan syvästi.”

”Nuori lääkäri suhtautui tyttäremme asiaan hyvin ylimielisesti kunnes huomasi potilastiedoista, että tytär kävi samaa ”eliittilukiota”, jota lääkäri itse oli aikanaan käynyt. Tämän jälkeen asenne muuttui ystävälliseksi.”

”Palveluasenne on todella heikko. Ei esimerkiksi kerrota, onko jonotuksen kesto puoli vai viisi tuntia, joka mahdollistaisi vaikka kahvilla käymisen.”

”Lueteltuani perussairauteni hoitaja kysyi: ’Onko sinulla mitään oikeaa sairautta?’”

”73-vuotias äitini yritti itsemurhaa lääkkeillä. Omaiset saivat hänet pelastettua ja vietyä Malmin sairaalaan. Hoitajat käyttäytyivät äitiä kohtaan kuin olisivat halunneet rangaista häntä: eivät antaneet vettä, peitettä ja puhuttelivat kuin rikollista. Äitini toivoi sairaalassa, että olisi ollut kaikille parempi, jos hän olisi kuollut.”

Osa kirjoittajista kertoi hoitohenkilökunnan myös lyövän laimin potilaiden yksityisyyttä.

”Hoitajien keskustelut kantautuivat taukohuoneesta tai vastaavasta salin puolelle. Hoitajat vitsailivat potilaista todella epäkunnioittavasti, laskien leikkiä potilaiden elämäntilanteesta, ulkonäöstä ja sairauksista.”

”Vaivani kerrottiin käytävällä, ja vastaavasti kuulin liikaa toisen potilaan viinan käytöstä.”

”Nuori naishoitaja tuli ottamaan minulta sydänsähkökäyrän ja verensokerin. Tutkimuksen jälkeen, kun olin vielä ilman paitaa, hän vetäisi sermin verhon auki niin, että kaikki takana olleet näkivät minut yläosattomissa.”

Sain huonoa hoitoa

Moni vastaaja kertoi myös väärästä tai puutteellisesta hoidosta.

”Lääkäri kohteli minua asiallisesti, kunnes kuuli että minulla on masennuslääkitys. Vatsakipuni oli kuulemma psykosomaattista, ja hän lähetti minut pois. Aamulla minulta löydettiin sappitiehyen tukkeuma.”

”Minut lähetettiin päivystyksestä kolmesti takaisin kotiin ilman suurempia tutkimuksia. Neljännellä kerralla minulla todettiin pitkälle edennyt keuhkokuume ja verenmyrkytys.”

”Voimakas vatsakipu sai soittamaan ambulanssin yöllä. Keskussairaalassa nuori lääkäri määräsi ilman kummempia tutkimuksia antibioottikuurin virtsatieinfektioon. Vasta myöhemmin oireiden uusiessa todettiin iso kysta munasarjoissa.”

”Soitin päivystykseen ja sanoin, että ulostan verta. Puhelimessa minua pyydettiin päivystykseen, mutta ilmoittautuessani hoitaja sanoi, ettei tänne tulla kuin hätätapauksessa.”

”Olin viiltänyt itseäni veitsellä itsetuhoisuuden puuskassa. Lääkäri paikkasi haavan ja lähetti ovesta ulos kysymättä vointia tai itsetuhoisuutta sen enempää.”

”Päivystyksessä ei hoidettu sisäistä verenvuotoa. Odotin ompelua 17 tuntia ja yritin kertoa hoitajille olon huononemisesta. Seurauksena oli hengenvaarallinen vatsakalvontulehdus.”

”Minulla oli umpisuolen tulehdus ja erehdyin kertomaan, että epäilin sitä. Siitäkös hoitajat suuttuivat ja lähettivät minut takaisin kotiin. Tulin yöllä uudelleen, koska kivut olivat pahentuneet. Sitten hoitaja kävi pitkin yötä haukkumassa minua siitä, että tulen päivystykseen vatsataudin takia. Viime hetkellä umpisuoli leikattiin. Oli jo aivan puhkeamaisillaan.”

Kertomuksia myös hoitohenkilökunnalta

Myös muutamat hoitajat ja lääkärit kertoivat HS:n kyselyssä kokemuksia päivystystyöstä.

Osa kirjoituksia oli hyvin samanlaisia kuin potilailla, ja niissä kerrottiin kollegoiden epäammattimaisesta toiminnasta. Osa hoitoammattilaisista taas toi esiin työn hankalia olosuhteita.

”Työskentelen kaupungin terveyskeskuksen osastolla sairaanhoitajana. Työssäni joudun usein iltaisin ja viikonloppuisin konsultoimaan päivystystä potilaiden hoitoon liittyvissä asioissa. Kohtelu hoitajilta on pääosin tyrmäävän epäystävällistä ja vähättelevää, aivan kuin olisimme jollakin tapaa häiriöksi.”

”Henkilökuntaa on liian vähän. Työtä on mahdotonta hoitaa hyvin, kun ei itse ehdi edes vessaan työvuoron aikana.” (hoitaja)

”Empatia on kuollut hoitajista ja hoitoalalta.” (hoitaja)

”On uskomatonta, että resurssit täytyy pitää äärimmäisessä minimissään siellä, missä ihmiset ovat sairaimpia ja kiireellisen avun tarpeessa. Henkilökunta ei varmasti sadistisesti nauti siitä, että potilaat joutuvat odottelemaan tuskissaan. Ehkä henkilökunnan kireys tulee uskomattomasta paineesta, huonosta johdosta, asiakkaiden suunsoitosta ja kyllästyneisyydestä siihen, ettei työtään ei voi hoitaa tarpeeksi hyvin.” (lääkäriopiskelija)

”Päivystyksen odotusajat ovat epäinhimillisiä ja suoraan sanoen vaarallisia. Kieltämättä kun paahdat töitä ilman kunnon ruoka- tai vessataukoja ja jonossa on 30 potilasta, alkaa se päivystyksen tukoksi tullut flunssapotilas vituttaa.” (lääkäri)

Akseli Muraja
HS pyysi lukijoita kertomaan kokemuksistaan päivystysvastaanotoilta.
HS pyysi lukijoita kertomaan kokemuksistaan päivystysvastaanotoilta.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat