Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Raiskauksen uhri kertoi jääneensä yksin sairaalan päivystyksessä – Sairaan­hoitajaliitto: ”Eihän tällaista pitäisi koskaan päästä tapahtumaan”

Puheenjohtajan mukaan ei voida vedota kiireeseen, sillä inhimillinen kohtelu on hoitotyön perusedellytys.

Kotimaa
 
Antti Hämäläinen
Kuluvalla viikolla on käyty runsaasti keskustelua päivystysvastaanottojen laadusta ja siellä saadusta kohtelusta.
Kuluvalla viikolla on käyty runsaasti keskustelua päivystysvastaanottojen laadusta ja siellä saadusta kohtelusta. Kuva: Antti Hämäläinen
Fakta

Toimi näin, jos joudut raiskatuksi

 Älä peseydy tai vaihda vaatteita.

 Hakeudu mahdollisimman pian lääkäriin, vaikka vammasi eivät olisi näkyviä. Voit ottaa myös ystävän tai läheisen mukaan.

 Kerro asiasta jollekin luotettavalle ihmiselle, älä jää asian kanssa yksin.

 Tee rikosilmoitus.

 Muista, ettet ole syyllinen tapahtuneeseen, ja että läheisten lisäksi kannattaa puhua myös ammattiauttajalle.

Lähde: Rikosuhripäivystys

”Eihän tällaista pitäisi koskaan päästä tapahtumaan.”

Näin kommentoi sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja Nina Hahtela lauantaina HS-mielipideosastolla julkaistua kirjoitusta, jossa raiskauksen uhriksi joutunut kertoi tarinansa.

Kirjoittaja oli hakeutunut päivystykseen jouduttuaan pahoinpidellyksi ja raiskatuksi. Itkevä nainen kertoi saaneensa hoitajilta tylyä kohtelua. Hänelle muun muassa sanottiin, ettei asia kuulu heille ja kehotettiin tekemään rikosilmoitus poliisille. Kirjoittajan mukaan hoitohenkilökunta oli jättänyt hänet yksin odottamaan poliisia, eikä kukaan ollut tullut kysymään hänen vointiaan.

”Kuin ruttoa sairastava olin eristettynä kopissa, johon kaikki näkivät mutta kukaan ei uskaltanut tulla sisään”, kirjoittaja kuvasi.

”Kyllä nämä ovat sellaisia tapauksia, että näihin on pakko reagoida, jos on tällaista kohtelua päivystyksessä saanut. Ei voida vedota kiireeseen. Inhimillinen kohtelu täytyy aina olla toiminnan perusedellytys”, Hahtela sanoo.

Tapaus ei hänen mukaansa selity ainakaan sillä, etteikö sairaanhoitajien koulutuksessa opetettaisi potilaiden kohtaamista. Opintojen aikana sitä ja eettisesti oikeaa toimintaa käydään paljonkin läpi. Hoitajaopiskelijat myös kohtaavat paljon potilaita jo opiskeluaikanaan.

”Kun tilanne on päällä ja kiire, miten ne asiat sitten ovat mielessä ja aktiivisesti käytössä”, Hahtela pohtii.

Hänen mukaansa koulutuksessa ei silti voida antaa yksityiskohtaisia toimintaohjeita esimerkiksi raiskauksen uhrien kanssa toimimiseksi. Tarkka ohjeistus kuuluu työpaikalle.

”Ne ovat työpaikkakohtaisia asioita. Siellä täytyy prosessien olla kunnossa”, Hahtela sanoo.

”Tarvetta on selkeille ja helposti saataville toimintaohjeille. Teknologia mahdollistaa sen.”

HS:n mielipidepalstalla sosiaalityön asiantuntijat vastaavat raiskauksen uhrin kirjoitukseen, että vastaavassa tilanteessa olisi hyvä, jos päivystyksessä olisi paikalla sosiaalityöntekijä.

”Terveydenhuollossa työskentelee korkeasti koulutettuja sosiaalityöntekijöitä, joilla on valmiudet kohdata vakavia ja kriisiytyneitä elämäntilanteita.”

Kirjoittajien mukaan vireillä olevan päivystystoiminnan uudistukseen tähtäävän lakimuutoksen yksi tavoite on tuoda sosiaalityön osaamista päivystykseen.

Kuluvalla viikolla on käyty runsaasti keskustelua päivystysvastaanottojen laadusta ja siellä saadusta kohtelusta. HS:n mielipideosastolla useat kirjoittajat ovat kertoneet saaneensa päivystyksissä epäystävällistä ja epäasiallista kohtelua.

HS myös kysyi lukijoilta heidän kokemuksiaan päivystystoiminnasta. Yli 6 000 ihmistä vastasi kyselyyn. Vastaajista 63 prosenttia kertoi kokemustensa olevan pääsääntöisesti kielteisiä. Kielteisistä kokemuksista 57 prosentissa oli kyse epäystävällisestä kohtelusta.

Hahtelan mukaan on hyvä, että asiat ovat nousseet esiin. Hän sanoo hoitohenkilöstön olevan lujilla työskennellessää hektisillä ja paikoin ylikuormittuneilla päivystysvastaanotoilla. Moni kokee, ettei pysty tekemään työtään niin hyvin kuin haluaisi.

Hahtela uskoo, että päivystystoiminnankin kiirettä voisi osaltaan helpottaa työnjaon miettiminen uudelleen. Hän antaisi sairaanhoitajille enemmän vastaanottomahdollisuuksia niin päivystyksessä kuin päiväsaikaan. Se helpottaisi lääkärien vastaanottojen kuormitusta ja ruuhkaa.

Hoitajien tukemiseksi Sairaanhoitajaliitto on tehnyt hoitajille eettiset ohjeet ja kollegiaalisuusohjeet, joissa kannustetaan tukemaan kollegaa, mutta myös puuttumaan epäeettiseen toimintaan.

”Toivomme, että ne ovat oikeasti käytössä työelämässä”, Hahtela sanoo.

”Ei kiire eikä muukaan ole este sille, että ihminen kohdattaisiin inhimillisesti, arvokkaasti ja ammattitaitoisesti.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat