Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suojatie on jalankulkijan suurin vaaran paikka – tutkija ehdottaa lisää korotuksia suojateille

Taajamien suojateillä kuoli vuosikymmenen alussa keskimäärin kymmenen jalankulkijaa vuosittain.

Kotimaa
 
Akseli Valmunen / HS
Yksi keino parantaa liikenneturvallisuutta olisi lisätä suojateiden korotuksia, jotta autoilijat joutuisivat hidastamaan niiden kohdalla.
Yksi keino parantaa liikenneturvallisuutta olisi lisätä suojateiden korotuksia, jotta autoilijat joutuisivat hidastamaan niiden kohdalla. Kuva: Akseli Valmunen / HS
Fakta

Tarkastelussa taajamat

 Onnettomuustietoinstituutti on yksikkö Liikennevakuutuskeskuksessa.

 Se tutki taajamissa tapahtuneet, kuolemaan johtaneet onnettomuudet vuosilta 2010–2014 niin kevyen liikenteen kuin moottoriliikenteenkin osalta.

Tampere

Suojatie ei näytä kovin suojaiselta kadun ylityspaikalta, kun lukee tuoretta Onnettomuustietoinstituutin (OTI) raporttia. Sitä varten tutkittiin kaikki vuosina 2010–2014 taajamissa tapahtuneet ja kuolemaan johtaneet onnettomuudet. Raportti julkistettiin maanantaina Tampereella.

Tutkitun viiden vuoden jakson aikana yli puolet jalankulkijoiden kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtui suojatiellä. Kuolemia oli 94, ja niistä 49 tapahtui suojatiellä. Näin siis keskimäärin kymmenen ihmistä kuolee suojatiellä vuosittain.

Raportin tehneen OTI:n liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvolan mukaan yksi keino parantaa liikenneturvallisuutta voisi olla lisätä suojateiden korokkeita.

”Eniten merkitsee tilannenopeus. Ei kameroita voi panna ihan jokaisen suojatien kohdalle, jossakin ne voivat olla paikallaan. Tärkeämpää olisi korottaa tärkeimmät suojatiet, jotta autoilijat joutuvat hidastamaan niiden kohdalla”, Sihvola sanoo.

Tärkeää olisi myös havainnointi: se, että näkee muut kulkijat.

”Usein pelkkä nopeusrajoituksen laskeminen ei riitä, vaan tulisi tehdä myös infraratkaisuja, kuten teiden kavennuksia suojateiden kohdalla”, hän sanoo.

Myös näkyvyyden pitää olla hyvä, Sihvola sanoo. ”Esimerkiksi kasvillisuus ei saa olla sillä kohdalla liian korkea.”

Kun katsotaan kaikkia jalankulkijan kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tutkittuna aikana, erityisesti uhrien ikäjakauma nousee raportissa esiin. Mitä vanhempi jalankulkija on, sitä todennäköisempää on, että hän joutuu onnettomuuteen. Yli 80 prosenttia kuolonuhreista oli yli 44-vuotiaita, ja enemmän kuin kolmannes oli yli 74-vuotiaita.

Vertailun vuoksi alle 18-vuotiaita kuoli samana aikana jalankulkuonnettomuuksissa viisi.

Myös sukupuolijakauma oli epätasapainossa: naisia oli 53, miehiä 41. Onnettomuuksien aiheuttajana oli moottoriajoneuvon kuljettaja 78 prosentissa tapauksista.

Kaikissa jalankulkijan kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa osasyynä oli erilaisia havaintovirheitä. Raportin mukaan valtaosassa onnettomuuksia moottoriajoneuvon kuljettaja ei huomannut lainkaan toista osapuolta. Osansa oli raportin mukaan myös arviointi- ja ennakointivirheillä, ja niitä tekivät myös jalankulkijat.

Lähes puolet onnettomuuksista sattui pimeän tai hämärän aikaan. Raportissa arvioidaan, että kolmannes kuolleista olisi todennäköisesti tai mahdollisesti pelastunut, jos olisi käyttänyt heijastinta.

Samojen viiden vuoden aikana taajamissa kuoli pyöräilijöitä 51. Heidän onnettomuuksissaan toisena osapuolena oli useimmiten henkilöauto tai pakettiauto. Onnettomuuksista noin puolet oli pyöräilijän aiheuttamia, ja suurin osa onnettomuuksista oli törmäyksiä risteävissä ajosuunnissa.

Valtaosa eli noin 80 prosenttia pyöräilijöistä ajoi ilman kypärää. Raportti arvioi, että heistä noin kuusikymmentä prosenttia olisi pelastunut kuolemalta todennäköisesti tai mahdollisesti, jos kypärä olisi ollut käytössä.

Raportti tutki myös kuolemaan johtaneita moottoriajoneuvo-onnettomuuksia, joita tapahtui tuona aikana 105. Suurin osa kuljettajista, 64 prosenttia, ajoi ylinopeutta vähintään kymmenen kilometriä tunnissa. Kolmannes kuljettajista oli humalassa.

Kuljettajista ja matkustajista kaksi kolmasosaa ei käyttänyt turvavyötä. Noin puolet heistä olisi voinut pelastua turvavyön käytöllä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat