Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomen Joutsen lähti määräaikaishuoltoon – videolla museolaivan ensimmäinen matka vuosikymmeneen

Hinaajat auttoivat museolaivan korjaustelakalle

Kotimaa
 
Suomen Joutsen lähti liikkeelle ensi kerran kymmenen vuoteen
Suomen Joutsen lähti liikkeelle ensi kerran kymmenen vuoteen
Suomen tunnetuin museolaiva Suomen Joutsen hinatiin maanantaina kymmenvuotishuoltoon Turun korjaustelakalle. Matkalla oli mukana laivan perinneyhdistyksen väkeä. Kunniapuheenjohtaja Visa Auvinen kertoi, millä laivaa jouduttiin hinaamaan sota-aikana. Toimittaja Toni Lehtinen, kuvaus Toni Lehtinen ja Vesa-Matti Väärä, leikkaus Toni Lehtinen.
Fakta

Suomen Joutsen

 Fregatti valmistui Saint-Nazairessa Ranskassa vuonna 1902. Sen aiemmat nimet olivat Laënnec ja Oldenburg

 Laiva toimi Suomen laivaston koululaivana 1930-1939. Sillä tehtiin kahdeksan pitkää purjehdusta.

 Aurajoessa sen on ollut 1960-luvulta asti. Laivan omistaa Turun kaupunki ja siitä huolehtii Forum Marinum -säätiö.

 Alus huolletaan noin kymmenen vuoden välein vuositelakoinnin yhteydessä. Edellisen kerran laiva siirrettiin telakalla vuonna 2006.

Turku

Kerran kymmenessä vuodessa. Se oli mielessä monella Suomen Joutsenen kannelle nousseella maanantaina aamulla. Suomen tunnetuin museolaiva kun liikkuu kerran vuosikymmenessä hinaajien voimin telakalle. Kyytiin pääseminen on niin harvinaista herkkua, että esimerkiksi laivan perinneyhdistyksen kunniapuheenjohtaja oli kyydissä ensi kertaa.

”Onhan tämä merkittävä mahdollisuus. Telakalla voimme nähdä veden alle yleensä jäävät osat ja huomata, miten erinomaisen hyvin Forum Marinum on pitänyt huolta tärkeimmästä museolaivastamme”, kertoo Suomen Joutsenen valtameripurjehtijain perinneyhdistyksen kunniapuheenjohtaja Visa Auvinen.

Museolaiva irtosi Aurajoen laiturista puoli kymmenen maissa aamulla. Suuntana oli Turun korjaustelakka, joka sijaitsee Naantalissa. Merimuseo Forum Marinumin toimitusjohtaja Tapio Maijala kertoo, että laiva on ikäisekseen hyvässä kunnossa.

Vesa-Matti Väärä
Hinaajat siirsivät Suomen Joutsenen korjaustelakalle maanantaina.
Hinaajat siirsivät Suomen Joutsenen korjaustelakalle maanantaina.

”Tässä ei ole oikeastaan mitään ongelmakohtia. Telakalle laiva on saatava, jotta veden alapuoliset kohdat voidaan tarkistaa ja puhdistaa. Samalla tarkistetaan, että pohjassa on riittävästi peltiä seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi”, Maijala hymyilee.

Telakalla aluksen pohja huolletaan ja ulkolaidat pintakäsitellään sekä takilan teräsosat pestään ja ankkurikettingit maalataan. Laiva on telakalla viisi viikkoa. Laiva on telakalla viisi viikkoa.

Turun korjaustelakalla on myös nosturit, joten laivan riki voidaan tarkistaa ja huoltaa. Rikillä tarkoitetaan mastoja ja muita välineitä, joiden varaan purjeet levitetään.

”Purjeita ei tässä laivassa enää tietenkään nähdä”, Maijala toteaa.

Museofregatti eteni Naantalia kohti muutaman solmun nopeutta. Visa Auvinen kertoi, että Suomen Joutsenta on hinattu vuosikymmenien varrella kymmeniä kertoja. Vuonna 1902 valmistuneessa laivassa ei ollut alun perin moottoreita. Näin ollen suuri purjelaiva tarvitsi hinaajia muun muassa satamissa sekä vaikeissa olosuhteissa.

Pisin Suomen Joutsenen hinausmatka oli vuonna 1931. Laiva oli matkalla Atlantin yli kun siitä loppui öljy Färsaarten kohdalla. Myrsky pirstoi sen peräsimen satamassa, joten laiva hinattiin 550 meriperinkulman päähän korjaukseen.

”Hinaus kesti viisi vuorokautta, mutta sota-aikana kävi vielä erikoisempi hinaus, jossa kaksi sukellusvenettä hinasi Suomen Joutsenta”, Auvinen kertoo.

Neittamo
Suomen Joutsen teki kahdeksan pitkää purjehdusta. Kuvassa laiva Eteläsatamassa vuonna 1934.
Suomen Joutsen teki kahdeksan pitkää purjehdusta. Kuvassa laiva Eteläsatamassa vuonna 1934.

Laiva toimi sota-aikaan muun muassa sukellusveneiden emäaluksena, ja sitä siirrettiin rannikkoa pitkin useita kertoja. Sukellusvenetukikohdassa Lappohjassa Hangossa laiva menetti ankkurinsa.

”Muuta mahdollisuutta ei ollut kuin, että sukellusveneet Vetehinen ja Vesihiisi kiinnittyivät laivan molemmin puolin ja lähtivät hinaamaan sitä”, Auvinen kertoi.

”Jos joku tietää erikoisemman hinaustavan, minulle saa kertoa” Auvinen jatkaa.

Telakkamatkalla oli mukana myös Heikki Laurila, joka on toiminut kahtena kesänä oppaana Suomen Joutsenella. Hän nautti silmin nähden laivan tyylikkäästä ja arvokkaasta menosta.

”Nämä ympärillä olevat maisemat ovat liiankin tuttuja, mutta tämä on upea hetki kansallisen symbolin kannella”, Laurila sanoo.

Hän kertoo, että Suomen Joutsen oli jo alusta pitäen suomalaisuuden esittelyalus.

”Kun se purjehti 1930-luvulla Yhdysvaltoihin, mukana oli paljon Suomeen liittyviä tuotteita, kuten juustoja ja konepistooleita. Laiva taisi olla New Yorkissa kun laivalta varastettiin kokonainen juustotahko”, Laurila kertoo.

Vesa-Matti Väärä
Ruotsin kruununprinsessa Victoria ja Prinssi Daniel saapuivat Turkuun Tre Kronor-prikillä. Kuvassa Victoria ja Daniel nousemassa Suomen joutsenelle.
Ruotsin kruununprinsessa Victoria ja Prinssi Daniel saapuivat Turkuun Tre Kronor-prikillä. Kuvassa Victoria ja Daniel nousemassa Suomen joutsenelle.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat