Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Villi länsi vai asiakkaan onnela? Ruotsin vapailla taksimarkkinoilla asiakas hyötyy kasvaneesta tarjonnasta, kuskit arvostelevat työehtoja

Ruotsissa taksiliikenne vapautettiin jo 1990-luvulla. Nyt kiivainta keskustelua käydään kuskien työehdoista.

Kotimaa
 

Tukholma ”Taksikuskit ovat nykyajan orjia”, taksikuski Maqbool Nanng puuskahtaa.

Hän, pienen itsenäisen taksikuskien yhteenliittymän Taxiklubbenin puheenjohtaja, käyskentelee levottomana iltapäiväauringossa Tukholman rautatieaseman kupeessa.

Takana on neuvonpito kuljetusalan ammattiliiton kanssa. Keskustelu työehdoista käy kiivaana parin kollegan kanssa.

Nanng ei epäröi lähettää terveisiä Suomeen, missä taksiliikenne on vapautumassa.

”Jos te Suomessa vapautatte markkinoita, niin kannattaa ajatella, ketkä sillä tienaavat. Eivät kuskit tai autojen omistajat”, Nanng sanoo selvästi vihaisena.

Suomessa hallitusta jakaneeseen esitykseen taksiliikenteen vapauttamisesta syntyi ratkaisu tiistaina. Taksien määrä- ja hintasääntelystä halutaan luopua, kuten Ruotsissa tehtiin jo vuonna 1990.

Ruotsissa kokemukset vapauttamisesta olivat kahtalaisia. Taksien saatavuus parani selvästi, kun niiden määrä kasvoi erityisesti suurissa kaupungeissa, toteaa tutkija Jan-Erik Swärdh valtion liikennetutkimusinstituutti VTI:stä. Samalla kyytien hinnat kuitenkin nousivat muita kuluttajahintoja nopeammin.

”Seuraukset olivat siis kuluttajille sekä myönteisiä että kielteisiä. Kukin voi arvioida, mille panee enemmän painoa.”

Vapauttamisen jälkeen ongelmana oli paikoin villi hinnoittelu, joka saattoi keventää varautumattoman turistin kukkaroa yllättävän paljon. Sittemmin hintojen ilmoittamiseen on säädetty uusia velvoitteita, eikä kiskurihinnoittelu enää ole helppoa.

Suomessa ongelmiin on varauduttu jo ennalta, ja liikennevirasto Trafi voi asettaa enimmäishinnat, jos sille ilmenee tarvetta.

Nyt, vuosia vapauttamisen jälkeen, kiivain taksikeskustelu koskee Ruotsissa sitä, mitä on käynyt kuskeille tiukasti kilpailluilla markkinoilla. ”Kuski tekee työt ja kaikki muut tienaavat”, puhkuu kuski Nanng.

Ammattiliitto Transportsarbetareförbundetissa katsotaan, että alan tarjonta on jo muodostunut liiankin suureksi. Kuskit Tukholmassa ovat viime aikoina osoittanet mieltään ja purkaneet vihaansa lehtien pastoilla.

”Kuljettavat saavat ajaa sietämättömiä määriä, jotta saavat palkkansa riittämään, ja siltikin on vaikeaa. Ihmiset työskentelevät pahimmassa tapauksessa 70 tuntia viikossa, maanantaista lauantaihin 10–12 tuntia”, sanoo taksialaa liitossa selvittänyt Emil Burman. Hän kuvaa vapautuksen vaikutuksia ”villinä läntenä.”

Palkat ja työehdot vaihtelevat suuresti. Ruotsin radion taannoisessa laajassa kyselyssä kävi ilmi, että pahimmillaan kuskit voivat saada noin kolmen euron tuntipalkkoja ja keskiarvo on runsaat kahdeksan euroa.

Ruotsin tilastokeskuksen mukaan taksikuskin keskipalkka ennen veroja on 2 460 euroa kuussa. Se on noin 900 euroa vähemmän kuin ruotsalaisten keskipalkka, muttei nälkärajalla. Burman muistuttaa, ettei keskipalkka kerro ajettuja tunteja.

Keskustelu kuskien palkoista heijastaa laajemmin alan heikkoa kannattavuutta. Alan liikevoittoprosentti on Ruotsin taksiliiton mukaan ollut 2000-luvulla hieman yli kaksi prosenttia, kun keskimääräinen luku Ruotsin yritysmaailmassa on 5–8 prosenttia.

”Investointeihin ei ole juuri varaa. Lisäksi ihmiset koettavat löytää luovia tapoja tehdä rahaa, ja silloin esimerkiksi veronkierto tulee kuvioihin”, sanoo johtaja Claudio Skubla taksiyrityksiä edustavasta taksiliitosta.

Heikosta kannatatvuudesta huolimatta hän näkee alan vapautuksen silti pitkälti myönteisinä tarjonnan kasvettua ja kilpailun parannettua palvelua.

Työntekijöiden ammattiliitto arvostelee erityisesti sitä, mikä on kuskin rooli alan ravintoketjussa.

Taksiyritykset toimivat yleistäen suurten taksibrändien kuten Taxi Kuririn tai Taxi 020:n alaisina ja maksavat niille sekä osuuden tuloistaan että tietyn tuloista riippumattoman summan kuukausimaksua. Kuskit itse saavat usein pelkkää provisiopalkkaa ajetuista tuloista. Osassa firmoista ei makseta esimerkiksi sairauspäivistä.

Taksikuski Nanng kertoo aseman kupeessa, että hän ajaa itse omistamallaan autolla, ja maksaa brändistä Taxi Kurirille. Hän laskee pääsevänsä voitolle, kun ajaa noin 10 tuntia päivässä ja seitsemän päivää viikossa.

”Koska minulla on lapsia, minun täytyy pitää ainakin yksi vapaapäivä viikossa. Siksi kompensoin ja ajan usein 13 tuntia.”

Tukholmassa kuskeja sapettavat tällä hetkellä erityisesti yhteiskunnan maksamat ja taksien ajamat palvelumatkat, joiden taksa on laskenut pääkaupungin kilpailutuksissa viime vuosina yhä alhaisemmaksi. Provisiolla ajavalle kuskille jää entistä vähemmän käteen.

”En vain ota vastaan niitä matkoja, ilmaiseksiko pitäisi tehdä töitä?” Nanng kysyy ja kertoo, että kieltäytymisestä voi seurata sakkoja.

”Taksivaihteet tekevät vain mahdollisimman alhaisia tarjouksia, jotta saavat sopimuksen. Ja Tukholma haluaa säästää rahaa ja ottaa alhaisimman tarjouksen”, sanoo myös Nanngin taksikuskikollega Elisabeth Lundbadh.

Läheisessä taksijonossa aseman edustalla autot vaihtuvat kiivasta tahtia. Mitä asiakkaat ajattelevat takseistansa?

”Aina on toiminut, kun olen tarvinnut. Ennen oli hiukan villiä länttä hinnoissa, mutta nyt se on ymmärtääkseni korjaantunut”, sanoo eläkeläinen Riitta Zidén.

”Yleisesti saatavuus on nykyisin parempaa kuin ennen, mutta kuskit eivät tiedä yhtä hyvin osoitteita, koska koulutus ei ole yhtä laajaa”, sanoo puolestaan Stefan Sallerfors.

Cabonlinen toimitusjohtaja Thomas Ekman.
Cabonlinen toimitusjohtaja Thomas Ekman.
 Ruotsalainen taksipomo: Suomen lähtökohta markkinoiden vapauttamiseen on parempi kuin Ruotsin

Pohjoismaiden suurimman taksinvälitysyrityksen Cabonlinen toimitusjohtaja Thomas Ekman kuulostelee uutisia Suomesta tarkalla korvalla. Noin 3 500 jäsenyrityksen ja 7 000 kuskin yritys on kiinnostunut markkinoiden vapautumisesta.

Esimerkiksi yhteiskunnan maksamien matkojen, kuten vammaiskuljetusten vajaan puolen miljardin euron markkinat saattaisivat kiinnostaa Cabonlinea Suomessa. Yritys on saanut matkapalvelusopimuksen kilpailutuksen kautta Tukholmassa.

”Yhteiskunnan maksamien matkojen kustannukset laskisivat dramaattisesti markkinat vapauttamalla”, Ekman sanoi jo ennen hallituksen linjausta.

Taksipomo puhuu innokkaasti vapaiden markkinoiden puolesta. Plussaa on hänen mielestään asiakkaiden kannalta erityisesti taksien entistä parempi saatavuus.

”Ruotsin markkinat olivat aiemmin vitsi. Takseja oli hyvin vaikea saada.”

Hinnat nousivat Ruotsissa aluksi markkinoiden vapautuksen jälkeen muita kuluttajahintoja nopeammin, ja markkinoilla oli villejä kuskeja. Ekmanin mielestä Suomi on nyt kuitenkin muun muassa digitalisaation ansiosta paremmassa asemassa kuin Ruotsi oli vapauttaessaan markkinat.

Asiakkaat voivat nykyisin tilata takseja sovelluksista, joissa hinnat ovat vakioita, kuskeja voi seurata ja kuitit voi saada sähköpostiin.

”Asiakkaan kannalta tilanne on paljon turvallisempi.”

Ruotsissa keskustelu alan työehdoista koskee esimerkiksi juuri Ekmanin Cabonlinea. Sen hallinnoimien brändien kuten Taxi Kuririn ja Taxi 020:n alaiset yritykset eivät usein ole työehtosopimusten piirissä ja palkat muodostuvat usein yksinomaan provisioista. Elantonsa eteen voi joutua tekemään pitkiä päiviä.

Tukholmassa on käyty viime aikoina keskustelua erityisesti yhteiskunnan kustantamien matkojen ehdoista. Alan ammattiliitto ja HS:n haastattelemat kuskit kokevat matkapalvelumatkojen ajamisen nykyhinnoilla ongelmalliseksi.

Jotkut välttelevät matkojen vastaanottamista. Taustalla on, että taksat painettiin Tukholman edellisessä kilpailutuksessa aiempaa alhaisemmaksi.

Ekman korostaa, että yhteiskunnan kustantamien matkojen ajo takaa kuskeille tekemistä hiljaiseen päiväaikaan, kun muita ajoja ei välttämättä olisi. Yhtiön autokohtaisissa tilastoissa tulot eivät ole hänen mukaansa laskeneet.

”Meidän on koulutettava ihmisiä lisää siihen, miten matkapalvelua kannatta ajaa. On myös tehtävä töitä muun yhteiskunnan kanssa työehtojen parantamiseksi. Tukholmassa aiomme siirtyä työehtosopimuksen tasoisiin ehtoihin.”

Ekman ei sulje pois jonkinlaisen minimipalkan käyttöönottoa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat