Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ensimmäinen suomalainen robottiauto ajaa liikenteessä jo ensi keväänä – ”Teemme autosta vainoharhaisen, jotta onnettomuuksilta vältytään”

Tutkijat muuttavat tavallisen käytetyn Citroënin robottiautoksi toukokuuhun mennessä.

Kotimaa
 
Ville Vaarne
Reijo Hietanen
Suomen ensimmäistä robottiautoa kehitetään Tampereella. Kuvassa Ari Virtanen (vas.), Pasi Pyykönen ja Matti Kutila.
Suomen ensimmäistä robottiautoa kehitetään Tampereella. Kuvassa Ari Virtanen (vas.), Pasi Pyykönen ja Matti Kutila. Kuva: Reijo Hietanen

Ensi keväänä eräässä vilkkaassa tamperelaisessa risteyksessä tehdään suomalaista autoilun historiaa.

Toukokuisena arkipäivänä Hervannan suunnasta köröttelee keskustaa kohti auto, jossa ei ole kuljettajaa. Jos kaikki menee nappiin, kuskiton auto kääntyy itsekseen Hakametsän risteyksestä vasemmalle.

Tiellä liikkuu silloin ensimmäinen suomalaista tekoa oleva robottiauto.

Kyse on Teknologian tutkimuskeskus VTT:n projektista, joka alkoi tämän vuoden alussa.

Auton kori, renkaat ja moottori tulevat ulkomailta. Auton malli on Citroënin C4, jollaisen voisi ostaa kaupasta. Itse asiassa tutkijat ostivat robottiautoksi muuttuvan kulkuneuvon autoliikkeestä käytettynä.

Olennaista on auton äly, joka kehitetään Tampereella. Äly tarkoittaa sitä, että auto havainnoi ympäröivää liikennettä, tien pintaa ja jalankulkijoita. Auto tunnistaa olennaiset ajoon vaikuttavat asiat ja tekee nopeita päätöksiä siitä, mihin suuntaan se liikkuu.

Robottiauton äly ja ympäristön havainnointi vaativat satoja tunteja ohjelmointia. VTT:llä projektia valmistelee kuusihenkinen tiimi.

Yksi tiimin jäsenistä on tamperelainen tutkija Pasi Pyykönen. Hän kertoo, että ensin keskeneräistä älyä testataan simulaattorilla. Vähän kerrallaan äly oppii paremmaksi, jolloin tutkijat siirtävät uuden opin liikenteeseen. Älyn osia testataan jo nyt viikoittain Tampereella.

Kaksi viimeistä viikkoa Pyykönen on työskennellyt auton älyvalojen parissa. Valojen avulla auto viestii jalankulkijoille aikeistaan.

”Auto näyttää valoilla, että se on havainnut jalankulkijan ja hän voi mennä suojatien yli”, Pyykönen sanoo.

Reijo Hietanen
Robottiauton etupuskurissa on muun muassa infrapuna-anturit ja pitkän kantaman tutka.
Robottiauton etupuskurissa on muun muassa infrapuna-anturit ja pitkän kantaman tutka.

Kuvitellaanpa, että kaikki meneekin toukokuussa pieleen ja auto losauttaa päin kivetystä tai pahimmillaan jalankulkijaa.

”On vaikea sanoa, mikä silloin on mennyt pieleen. Turvajärjestelmät ovat pettäneet”, Pyykönen sanoo.

Tähän on varauduttu.

”Teemme autosta vainoharhaisen, jotta onnettomuuksilta vältyttäisiin. Auto ennemmin pysäyttää kaiken toiminnan kuin ottaa sen riskin, että jotain ikävää tapahtuu.”

Pyykönen kertoo, että jokaisessa auton testausvaiheessa onnettomuuden riski otetaan huomioon.

Tällä hetkellä älystä on valmiina puolet. Nyt tutkijat ovat keskittyneet erityisesti älyn ja auton tavallisen mekaniikan yhteensovittamiseen.

Suurin osa havaitsemiseen tarkoitetuista antureista on jo asennettuna, ja ne on testattu toimiviksi. Kaikki sähkötyöt on tehty. Parhaillaan asennetaan autoon tulevia tietokoneita ja näyttöjä. Asennuksen jälkeen jatketaan älyn kehittämistä.

Autosta puuttuu vielä järjestelmä, jolla mekaaninen ohjaus sovitetaan yhteen älyn kanssa.

”Ohjaus on suunniteltu, mutta siihen tulevat osat ovat vasta tilauksessa”, Pasi Pyykönen sanoo.

Suomessa kukaan muu ei ole tekemässä vastaavaa projektia.

”Samantyylisiä kokeiluja on parikymmentä maailmalla”, sanoo VTT:n erikoistutkija Matti Kutila.

Robottiautot on liitetty viime aikoina Yhdysvaltoihin, jossa Google, Tesla ja General Motors ovat esitelleet omia kokeilujaan. Myös Saksassa, Japanissa ja Etelä-Koreassa testataan robottiautoja. Ruotsissa Volvo kehittää itsestään ajavia autoja.

Robottiautoja kehitetään myös Ranskassa. Siellä valmistettiin robottibussit, joita testattiin alkusyksystä Helsingin Hernesaaressa.

”Olemme tehneet myös robottibussien rakentajien kanssa yhteistyötä. Hyödynnämme osittain samaa tekniikkaa, mutta lähestymistapamme ovat erilaiset”, Matti Kutila sanoo.

Suomi on houkutteleva maa robottiautojen testaajalle, sillä lainsäädäntö on maailman mittakaavassa joustava.

”Haimme kesällä Suomen ensimmäisen luvan itseajavan auton testaamiselle. Saksalaiset kollegat sanoivat, että prosessi oli äärettömän kevyt heidän lupaprosessiinsa verrattuna”, Kutila kertoo.

Hänen mukaansa tavanomaiset liikennetilanteet eivät aiheuta robottiautoille ongelmia. Riskit liittyvät poikkeuksellisiin tilanteisiin.

”Tavallinen autoilija voi tehdä yllättävän liikkeen, jota robottiauto ei ymmärrä.”

Myös pohjoiset keliolosuhteet aiheuttavat omat vaikeutensa. Ongelmia voivat aiheuttaa myös esimerkiksi tietyömerkinnät, jotka eivät aina ole automaattisen havainnoinnin kannalta luotettavia.

Vaaroihin on varauduttu siten, että robottiautossa on aina mukana ihminen, joka voi tarttua rattiin. Myös lain kannalta ihmisen läsnäolo autossa on välttämätöntä. Lainsäädäntö ei ole vielä ratkaissut sitä, saako auto ylipäätään liikkua ilman kyydissä olevaa ihmistä.

”Sehän olisi terroristeille helppo työkalu, jos auton voisi lähettää liikkeelle ilman kuljettajaa”, Kutila sanoo.

Reijo Hietanen
Kaksi kameraa katsoo eteenpäin auton ohjaamosta.
Kaksi kameraa katsoo eteenpäin auton ohjaamosta.

Robottiautoiluun pitkään perehtynyt Kutila uskoo, että autoilu muuttuu ensi vuosikymmenellä. Roolit muuttuvat siten, että kuljettajasta tulee tietokoneen avustaja. Vasta vuoden 2030 jälkeen autoilija voi jättää autoilun kokonaan robotille ja keskittyä itse elokuvien katseluun tai internetin selaamiseen.

Robottiauton hinta on vielä nykyään hulppea, mutta ei enää käsittämätön. Robottiautoksi muuttuva Citroën maksoi käytettynä noin 4 000 euroa, ja kun kaikki varusteet on asennettu paikalleen, auton hinnaksi tulee noin 80 000 euroa.

Jos VTT:n kehittämä äly toimii niin kuin pitääkin, tekniikka on tarkoitus myydä Suomeen tai ulkomaille. Kiinnostuneita ostajia voivat olla esimerkiksi työkonevalmistajat, autoteollisuus tai teollisuusrobotiikka.

”Kilpailu on tällä hetkellä kovaa. Osoitan aika kovaa itseluottamusta sanoessani, että kilpailemme tällä hetkellä Googlen kanssa”, Kutila sanoo.

Kutila haluaa lähettää terveisiä tamperelaisille autoilijoille.

”Yrittäkää seuraavien kuukausien aikana bongata punaista Citroënia keltaisella kilvillä. Siinä on jotain jännää.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat