Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Taksilupien kiintiöistä luovutaan ja hinnoittelu vapautuu – taksien määrä kasvaa tuntuvasti

Pitkään taksikiistaan löytyi lopulta perussuomalaisillekin kelpaava ratkaisu. Taksilupien määrän sääntely loppuu, hinnoittelu vapautuu ja yrittäjäksi pääsykynnystä madalletaan.

Kotimaa
 
Helsingin Sanomat
Jukka Gröndahl / HS
Kuva: Jukka Gröndahl / HS
Fakta

Mikä on liikennekaari?

 Liikennekaari on yksi hallituksen kärkihankkeista.

 Hankkeen tarkoitus on vähentää liikenteen sääntelyä ja lisätä digitalisaatiota sekä yrittämisen mahdollisuutta.

 Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) piti antaa lakiesitys liikennekaaresta jo kesäkuun lopulla. Perussuomalaisten vastuksen vuoksi hanke lykkäytyi syksyyn.

 Liikennekaaressa alan markkinoiden sääntely kootaan yhtenäiseksi säännöstöksi.

Kauppakeskus Itiksen taksitolpalle Helsingin Itäkeskuksessa kurvaili tiistaina autoja tasaiseen tahtiin. Päivän uutiset taksilupien määrän ja kyytien hinnoittelun vapauttamisesta olivat kantautuneet myös lähes kymmenen vuotta taksia ajaneen Marko Lahtisen korviin.

”Arvelen, että taksien määrään tulee hetkellinen piikki. Toivoisin kuitenkin, että nykyiset kriteerit palvelun laadun suhteen säilytettäisiin. Käytäisiin [yrittäjien ja kuskien] taustat läpi. Huijausmeininki ei palvele ketään”, Lahtinen totesi taksilupien määrän vapauttamisesta.

”Yöllä on paljon humalaisia asiakkaita, joita on helppo käyttää hyväksi. En toivo tästä villiä länttä.”

Hinnoittelun vapauttamisen suhteen Lahtinen toivoi, että keskustelut hinnasta käytäisiin taksikeskusten ja asiakkaiden, ei kuskin ja asiakkaan välillä.

”Ettei asiakkaan tarvitsisi jokaista autoa katsoa erikseen, että minkä hintainen se on”, Lahtinen pohti.

Taksilupien määräsääntelyn loppuminen, hinnoittelun vapautuminen ja taksiyrittäjäksi pääsemisen helpottuminen ovat kaikki osa liikennelakien kokonaisuudistusta eli niin sanottua liikennekaarta.

Uudistus hiersi pitkään hallituspuolueiden välejä. Perussuomalaiset vastustivat kiivaasti lupa- ja määräsääntelyn purkamista. Puolue ei olisi halunnut puuttua myöskään taksimatkojen nykyiseen hinnoitteluun.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) esitys olikin vesittynyt versio ensimmäisistä suunnitelmista.

”Olemme luopuneet siitä niin sanotusta kymppitonnista”, Berner totesi iltapäivällä järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

”Kymppitonnilla” Berner viittasi alkuperäiseen ajatukseen siitä, että alle 10 000 euroa tienaavat taksiyrittäjät eivät tarvitsisi toimilupaa lainkaan. Kuka tahansa olisi siis voinut harjoittaa ilman taksilupaa pienimuotoista kuljetustoimintaa.

Muutos olisi saattanut helpottaa esimerkiksi Uberin kaltaisten kyytisovellusten kuljettajia, joiden asema henkilöliikenteessä on ollut kyseenalainen. Tämä ei nyt siis toteudu.

Uberin Suomen-maajohtaja Joel Järvinen valitteli HS:lle sähköpostitse pienimuotoisen taksitoiminnan säilymistä luvanvaraisena. Hän ei kuitenkaan halunnut kommentoida liikennekaaren sisältöä koskevia kysymyksiä tarkemmin.

Berner sanoi olevansa kokonaisuudessaan tyytyväinen uudistukseen.

”Tässä kompromississa ei ole sellaista asiaa, jota voisi sanoa huonoksi ratkaisuksi”, hän vakuutti.

Niin ikään puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) kehui esitystä.

”Neuvottelimme pitkään ja hartaasti. Meille kaikille oli tärkeää, että liikennekaari etenee.”

Niinistö oli tyytyväinen, että taksiliikenne säilyy luvanvaraisena ja taksimäärien kiintiöt poistuvat vasta parin vuoden päästä. Liikennekaari on astumassa voimaan heinäkuun alussa 2018.

”Perussuomalaisille oli tärkeää, että taksitoiminta turvataan myös haja-asutusalueilla ja että liikennekaari tulee voimaan siirtymäajan jälkeen. Nyt yrittäjillä on riittävästi aikaa sopeutua muutokseen.”

Myös Suomen taksiliitto kiitteli pitkää siirtymäaikaa ja piti suunniteltuja muutoksia muutoinkin pääosin hyviä.

Lupakiintiöiden vapauttaminen merkitsee todennäköisesti, että taksien määrä kasvaa tuntuvasti. Kilpailun uskotaan pitävän hinnoittelun kurissa.

Nykyisellään taksimatkan hintaa sääntelevät valtioneuvoston vahvistamat hintakatot. Käytännössä kaikki taksinkuljettajat veloittavat taksimatkasta suurimman mahdollisen hinnan.

Vastedes minkäänlaista hintakattoa ei ole. Asiakkaalla olisi kuitenkin mahdollisuus neuvotella hinnasta. Hän voisi esimerkiksi pyytää kuljettajaa viemään hänet Helsingin rautatieasemalta Käpylään 15 eurolla tai kenties jopa kysyä taksitolpalla päivystäviltä kuljettajilta, kuka on valmis hoitamaan tietyn keikan halvimmalla.

Jukka Gröndahl / HS
Anna Hopin mielestä taksimatkojen hinnoittelun vapauttaminen on ”mahdollisuus kuluttajalle”.
Anna Hopin mielestä taksimatkojen hinnoittelun vapauttaminen on ”mahdollisuus kuluttajalle”.

Kaapelitehtaalta Helsingin rautatieasemalle taksilla ajanut Anna Hopi piti uudistusta alustavasti hyvänä.

”Onhan tämä mahdollisuus kuluttajalle”, hän arveli.

Kuljettajan pitää joka tapauksessa selkeästi ilmoittaa kyydin hinta tai hinnoittelun peruste. Trafi myös säilyttää mahdollisuuden puuttua hinnoittelun kohtuuttomuuksiin.

Uusien yrittäjien pääsyä taksimarkkinoille helpotetaan tuntuvasti muun muassa koulutus- ja kokemusvaatimuksia keventämällä. Tähän asti taksiyrittäjältä on vaadittu soveltuva koulutus tai yrittäjäkurssi ja alan kokemusta.

Taksiluvan haltijalla pitää olla tulevaisuudessakin toimipaikka Suomessa. Hänen vaaditaan riittävää kielitaitoa ja kykyä avustaa erityisryhmiä. Jussi Niinistö kertoi olevansa erityisen tyytyväinen näihin vaatimuksiin.

”Jos tätä jotenkin summaisi, taksiala uudistuu Suomessa, mutta perinteitä kunnioittaen.”

Takseilla on jatkossakin pääasiallinen asemapaikka, toiminta-alue ja palveluaika. Uudistus loiventaa kuitenkin sääntelyä niin, että taksi voi jäädä odottamaan asiakkaita muuallakin kuin asemapaikallaan. Taksit voivat myös paikata toisen paikkakunnan kysyntää.

Kiistaa taksiliikenteen vapauttamisesta jouduttiin ratkomaan HS:n tietojen mukaan lopulta hallituspuolueiden johtajien, eli pääministeri Juha Sipilän (kesk), ulkoministeri Timo Soinin (ps) ja valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok) kesken.

HS:n tietojen mukaan Sipilä ja Orpo olivat tiukkoina taksien määrärajoitusten ja hinnoittelun vapauttamisen puolesta, mutta Soini sai läpi vaatimuksen siitä, että lainmuutokset tulevat voimaan vasta heinäkuussa 2018.

”Nyt taksiyrittäjillä on riittävästi aikaa sopeutua muutokseen”, ministeri Niinistö kiitteli ratkaisua tiedotustilaisuudessa.

Alunperin liikennekaariesitykset piti antaa eduskunnalle jo ennen kesälomia.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat