Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tutkimus: Sanomalehtien merkitykseen yhteiskunnallisten asioiden edistämisessä uskoo entistä useampi

Sanomalehtien liiton teettämän tutkimuksen mukaan 82 prosenttia suomalaisista pitää sanomalehtien toimintaa yhteiskunnallisten asioiden ja demokratian edistäjänä merkityksellisenä.

Kotimaa
 
Antti Aimo-Koivisto
Sanomalehtien liitto on tutkinut, kuinka merkityksellisinä ihmiset sanomalehtiä pitävät.
Sanomalehtien liitto on tutkinut, kuinka merkityksellisinä ihmiset sanomalehtiä pitävät. Kuva: Antti Aimo-Koivisto

Suomalaisista 82 prosenttia pitää sanomalehtien toimintaa yhteiskunnallisten asioiden ja demokratian edistäjänä merkityksellisenä, ilmenee Sanomalehtien liiton teettämän tutkimuksen tuloksista.

Tulos on viisi prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuosi sitten. Kasvu oli erityisen suurta 25–34-vuotiaiden (+12 prosenttiyksikköä) ja miesten (+8 prosenttiyksikköä) ryhmissä, liitto kertoo tiedotteessaan.

Kaikkiaan erittäin merkityksellisenä sanomalehtien toimintaa piti 41 prosenttia vastaajista ja melko merkityksellisenä yhtä suuri osa eli 41 prosenttia vastaajista. Ei kovin merkityksellisenä sanomalehtien toimintaa piti 9 prosenttia vastaajista ja ei lainkaan merkityksellisenä 4 prosenttia vastaajista. 6 prosenttia vastaajista ei osannut sanoa kantaansa.

Sanomalehden määritelmää ei kysymyksessä rajattu. Liiton kuluttaja- ja mediamarkkinoinnin johtaja Sirpa Kirjonen kuitenkin sanoo, että oletettavasti sanomalehti on ymmärretty laajemmin kuin vain perinteisenä paperilehtenä.

”Elämme monien yhteiskunnallisten muutosten aikaa, ja tällaisissa tilanteissa korostuu sekä luotettavan tiedon että erilaisten näkemysten esille tuomisen tarve, jotka molemmat ovat sanomalehtien vahvuuksia”, Kirjonen sanoo tiedotteessa.

Tutkimuksessa kysyttiin myös, kuinka merkityksellisenä vastaaja pitää suomalaisten sanomalehtien toimintaa paikallisten asioiden edistäjänä. Vastausten perusteella 85 prosenttia suomalaisista pitää sanomalehtien toimintaa paikallisten asioiden edistäjänä erittäin merkityksellisenä (42 prosenttia vastaajista) tai melko merkityksellisenä (43 prosenttia vastaajista). Tulos on neljä prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuosi sitten.

Sanomalehtien tuottamaa sisältöä paperilehdissä tai digitaalisissa palveluissa itselleen merkityksellisenä piti puolestaan 78 prosenttia vastaajista (+6 prosenttiyksikköä).

Tutkimuksen toteutti IRO Research Oy Sanomalehtien liiton toimeksiannosta. Vastaukset kerättiin internetissä 5.–14. syyskuuta.

Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä tuhat kappaletta ja tutkimuksen otos painotettiin vastaamaan 18 vuotta täyttänyttä suomalaisväestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on enintään 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat