Valikko
Kotimaa

Tunnissa Turkuun – kahden miljardin euron oikorata maksaisi itsensä takaisin 20 vuodessa, sanoo tutkimus

Junamatka Helsingistä Turkuun lyhenisi uuden oikoradan avulla kolmella vartilla. Tutkimuksen mukaan pääosa oikoradan taloushyödyistä tulisi pääkaupunkiseudun yrityselämälle.

Huonokuntoisen ja häiriöherkän Rantaradan korvaajaksi kaavaillaan Lohjan kautta kulkevaa oikorataa. Uusi rata lyhentäisi Turun ja Helsingin välistä junayhteyttä 40 kilometrillä ja nopeuttaisi matka-aikaa jopa kolmella vartilla.

Oikoradan kustannusarvio on kuitenkin jopa huikeat kaksi miljardia euroa. Vertailun vuoksi esimerkiksi Länsimetron kustannukset ovat noin miljardi euroa kuten myös Pisararadan kustannusarvio.

Tänään julkaistavan tutkimuksen mukaan oikorata maksaisi itsensä takaisin 20 vuodessa. Professori Hannu Piekkolan tekemän tutkimuksen mukaan perinteisten hyötyjen lisäksi juna toisi vuosittain kymmenien miljoonien eurojen hyödyt työmarkkinoille. Tutkimus perustuu työntekijöiden liikkuvuuden vaikutuksien mittaamiseen.

Piekkola on taloustieteen professori Vaasan yliopistossa.

”Perinteisen kustannushyötylaskelman tuomat säästöt ovat vain 32 miljoonaa euroa vuosittain. Niin mitättömällä summalla ei voida käynnistää näin isoa hanketta”, Piekkola painottaa.

Perinteiset kustannushyödyt lasketaan matka-aikojen tuomien säästöjen sekä muun muassa hiilidioksidipäästöjen vähenemisen perusteella. Uuden oikoradan myötä rataosuuden matkustajamäärän arvioidaan kasvavan 40 prosentilla noin miljoonaan matkaan vuodessa.

Liikennevirasto julkaisi viime kuussa selvityksen oikoradan vaikutuksista. Selvityksen mukaan suurimmat hyödyt koituisivat Lohjan ja Salon seuduille. Rataosuus tiivistäisi alueen yhteiseksi talous- ja työssäkäyntialueeksi, ja tämä toisi etua yritystoiminnalle. Virasto kuitenkin myönsi, että liikennetaloudellisesti ratainvestoinnin kannattavuus ei ole yksiselitteinen.

Piekkola on nyt laskenut yritystoiminnalle koituvia aineettomia ja inhimillisiä hyötyjä, joita syntyy liikkuvamman työvoiman ja työpaikanvaihtojen myötä. Hän analysoi muun muassa Elinkeinoelämän Keskusliiton työntekijäaineistoja.

”Lähtökohtanani oli tutkia, mitä vaikutuksia pitkänmatkan työmatkaliikenteellä on työvoiman liikkuvuuteen. Sillä onkin merkittävä vaikutus. Varsinaisia työpaikanvaihtoja tehtäisiin vuosittain muutamia satoja, mutta niiden strateginen merkitys olisi suuri”, Piekkola toteaa.

Tutkimuksen mukaan työpaikkaliikkuvuus lisääntyisi Helsinkiin yli 50 prosentilla. Helsingistä Turkuun liikkuvuus kaksinkertaistuisi. Suurin osa hyödyistä, eli 90 prosenttia, tulee uusista työtehtävistä Helsingissä.

Työpaikat tuottavat Piekkolan arvion mukaan jopa 50 miljoonaa euroa vuodessa. Kun mukaan lasketaan perinteiset hyödyt, uusi yhteys rahoittaisi itsensä 20 vuodessa.

“Tämä on varovainen arvio, sillä suuret investoinnit liikenneyhteyksiin saavat useimmiten aikaan myös ennakoimattomia lisähyötyjä. Päälle tulevat niin väestönkasvun tuomat kerrannaisvaikutukset sekä vaikkapa tonttihintojen nousu Turun Kupittaalla”, Piekkola sanoo.

Turun Kauppakamari tilasi Piekkolan tekemän tutkimuksen. Kauppakamarin johtaja Jarkko Heinonen uskoo, että tutkimus vahvistaa näkemystä hankkeen merkittävyydestä ja sen taloudellisista hyödyistä.

”Paitsi, että oikorata helpottaa liikenteellisesti useita asioita, sillä on myös selkeä vaikutus kansantalouteen ja kilpailukykyyn. Tämänkaltaisella hankkeella pystymme muokkaamaan merkittävästi yritysten toimintaympäristöä”, Heinonen painottaa.

Turku-Helsinki-välin matkustajamäärä on vähentynyt linja-autoliikenteen kasvun seurauksena. Heinonen painottaa, että oikorata ei kilpaile linja-autojen kuten Onnibussien kanssa.

”Edulliset linja-autoyhteydet ovat erinomainen lisä, mutta ennen kaikkea oikorata kisaa työmatkalaisista, jotka tekevät matkansa autolla. Arviolta 70 prosenttia heistä siirtyisi nopeamman yhteyden myötä junamatkustajiksi. Lisäksi juna saa uutta asiakaskuntaa pendelöinnin kasvun myötä”, Heinonen sanoo.

Helsinkiläinen Timo Pellinen matkustaa Turkuun kolmesti viikossa. Tiistaina aamulla hän oli liikkeellä junalla, mutta yleensä hän valitsee auton sen mukavuuden ja vaivattomuuden takia.

”Nopeamman junayhteyden matka-aikaan pitää tietenkin laskea myös siirtymiset molemmissa päissä asemalla ja asemalta. Sen takia uskon, että osa käyttää autoa vastedeskin juuri sen mukavuuden takia”, Pellinen toteaa.

Liikennevirasto, Turun kauppakamari sekä alueen kaupungit toivovat hallituksen näyttävän vihreää valoa ratayhteyden yleissuunnitelman laatimiselle. Sen kustannukset olisivat noin 40 miljoonaa euroa. Yhteysvälin eurooppalainen TEN-T-status mahdollistaa EU-rahoituksen hakemisen, eli EU maksaisi suunnittelun kustannuksista puolet. Yhteysväli kuuluu TEN-T liikenneverkkokäytävään Välimeri-Skandinavia.

”Seuraavalle hallitukselle jäisi päätös rakentamisesta. Ensimmäinen askel olisi Espoon lisäraiteen rakentaminen, ja siitähän on valmis suunnitelma”, Heinonen sanoo.

Professori Piekkola painottaa miljardiluokan hankkeen hyötyjä kansantaloudelle.

”Ruotsissa investoidaan lähivuosina moninkertaisesti Suomeen verrattuna. Tämän kaltainen yrityselämää tukeva hanke on parasta mahdollista elvytystä kun rakennamme edellytyksiä tulevalle kasvulle”, Piekkola toteaa.

Rantarata siirtyisi paikallisliikenteen käyttöön

 Turun ja Helsingin välinen rataosuus on kulkenut Karjaan kautta yli sadan vuoden ajan. Rantaradan peruskorjaus valmistui vuonna 1995. Rata on kuitenkin huonokuntoinen ja häiriöherkkä.

 Radalla on muun muassa pitkät kohtauspaikkavälit, joten häiriötilanteissa yhden junan viivästyminen heijastuu jopa lähiliikenteeseen.

 Espoo-Lohja-Salo-oikorataa on kaavailtu jo 1970-luvulta alkaen ja suunnitelmat ehdittiin haudata 2000-luvun puolivälissä.

 Uuden oikoradan kustannusarvio on 1,5–2 miljardia euroa. Yhteyteen kuuluisi uusi junarata, joka kulkisi Salosta suoraan Lohjan kautta Helsinkiin sekä Espoon kaupunkirata ja toinen raide Salo–Turku-välille. Vanha rantarata siirtyisi paikallisliikenteen käyttöön.

 Oikoradan rakentamiseen voi saada EU-tukia 20–30 prosenttia.

 Liikenneviraston alustavan suunnitelman mukaan ensin rakennettaisiin Espoo–Lohja-väli ja viimeiseksi Salo–Turku-väli. Uusi oikorata olisi valmis joskus 2020-luvulla.

 Aluksi matka-aika lyhenisi reilulla puolella tunnilla, mutta kaluston uusimisen myötä aika lyhenisi lähes tunnilla.

 VR aloittaa maaliskuun lopussa Express-vuoron, jolla Turusta pääsee Helsinkiin tunnissa ja 38 minuutissa. Vuoro pysähtyy vain Kupittaalla ja Pasilassa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • rautatiet
  • Investoinnit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Sara Forsbergin piti esiintyä Katy Perryn kanssa, mutta Pietarsaaren Halpa-Hallin lavalle nousi uransa kadottanut lupaus – voiko tubetähti vielä nousta menestykseen?

    2. 2

      Jättimäinen pyton söi miehen Indonesiassa

    3. 3

      Jos et siedä inhimillistä lämpöä, kannattaa katsoa peiliin – Pehmeiden arvojen pilkkaaminen kertoo usein pelosta

    4. 4

      Toimitusjohtajalle potkut isosta espoolaisesta isännöinti- ja huoltoyhtiöstä – epäillään rahojen väärinkäytöstä

    5. 5

      Euroopan vanhin laiskiainen putosi puusta Korkeasaaressa – tällainen on onnettomuuteen joutunut 43-vuotias Coco

    6. 6

      Trump haukkui Obaman golf-harrastuksen kymmenillä twiiteillä ja vakuutti, ettei presidenttinä ”edes näkisi viheriöitä” – nyt hän on pelannut 13 kertaa

    7. 7

      Ruotuväki: Puolustus­voimat harkitsee naisten ja miesten majoittamista sekatupiin – ”Sotiakin pitäisi yhdessä”

    8. 8

      Euroopan suurin bordelli mainostaa naisten jalkapallo­joukkueen pelipaidoissa – pikkukaupungissa nousi kohu

    9. 9

      Hille Korhosen uraan mahtuu 7 vuotta kotiäitinä – kesällä hänestä tulee ainoa suurta pörssiyhtiötä johtava nainen Suomessa

    10. 10

      Viisi velkojaa perui yllättäen Talvivaaran konkurssihakemuksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sara Forsbergin piti esiintyä Katy Perryn kanssa, mutta Pietarsaaren Halpa-Hallin lavalle nousi uransa kadottanut lupaus – voiko tubetähti vielä nousta menestykseen?

    2. 2

      Synnytyssaleihin tulee ympärileikattuja naisia jo viikoittain – ”Vaikeuttaa monin tavoin synnytystä”

    3. 3

      Jos et siedä inhimillistä lämpöä, kannattaa katsoa peiliin – Pehmeiden arvojen pilkkaaminen kertoo usein pelosta

    4. 4

      Lääkkeillä laihtumisesta on saatu lupaavia tuloksia – näistä syistä me lihomme rajummin kuin koskaan

    5. 5

      Moni uskoo, että sokeri tai maito voi aiheuttaa syöpää – Asiantuntija kertoo nyt, millainen ruokavalio pitää syövän loitolla

    6. 6

      Hille Korhosen uraan mahtuu 7 vuotta kotiäitinä – kesällä hänestä tulee ainoa suurta pörssiyhtiötä johtava nainen Suomessa

    7. 7

      Yhdeksällä miljoonalla eurolla tietokoneita ja elektroniikkaa suoraan vääriin käsiin – näin Helsingin opetusviraston laitepetos onnistui

    8. 8

      Euroopan vanhin laiskiainen putosi puusta Korkeasaaressa – tällainen on onnettomuuteen joutunut 43-vuotias Coco

    9. 9

      Jättimäinen pyton söi miehen Indonesiassa

    10. 10

      Vuorilta löytyi maailman vanhin ja harvinaisin koiralaji – Uudenguinean ylämaakoiran uskottiin jo kuolleen sukupuuttoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Sara Forsbergin piti esiintyä Katy Perryn kanssa, mutta Pietarsaaren Halpa-Hallin lavalle nousi uransa kadottanut lupaus – voiko tubetähti vielä nousta menestykseen?

    3. 3

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    4. 4

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    5. 5

      ”Ahne”, ”ikävä tapaus”, ”nuoria naisia lähentelevä outolintu” – tv-pomo Jorma Sairasen muistelmissa Spede, Petelius ja muut tv:n kultakauden suosikit saavat huutia

    6. 6

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    7. 7

      Synnytyssaleihin tulee ympärileikattuja naisia jo viikoittain – ”Vaikeuttaa monin tavoin synnytystä”

    8. 8

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    9. 9

      Lääkkeillä laihtumisesta on saatu lupaavia tuloksia – näistä syistä me lihomme rajummin kuin koskaan

    10. 10

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    11. Näytä lisää