Valikko
Kotimaa

Tunnissa Turkuun – kahden miljardin euron oikorata maksaisi itsensä takaisin 20 vuodessa, sanoo tutkimus

Junamatka Helsingistä Turkuun lyhenisi uuden oikoradan avulla kolmella vartilla. Tutkimuksen mukaan pääosa oikoradan taloushyödyistä tulisi pääkaupunkiseudun yrityselämälle.

Huonokuntoisen ja häiriöherkän Rantaradan korvaajaksi kaavaillaan Lohjan kautta kulkevaa oikorataa. Uusi rata lyhentäisi Turun ja Helsingin välistä junayhteyttä 40 kilometrillä ja nopeuttaisi matka-aikaa jopa kolmella vartilla.

Oikoradan kustannusarvio on kuitenkin jopa huikeat kaksi miljardia euroa. Vertailun vuoksi esimerkiksi Länsimetron kustannukset ovat noin miljardi euroa kuten myös Pisararadan kustannusarvio.

Tänään julkaistavan tutkimuksen mukaan oikorata maksaisi itsensä takaisin 20 vuodessa. Professori Hannu Piekkolan tekemän tutkimuksen mukaan perinteisten hyötyjen lisäksi juna toisi vuosittain kymmenien miljoonien eurojen hyödyt työmarkkinoille. Tutkimus perustuu työntekijöiden liikkuvuuden vaikutuksien mittaamiseen.

Piekkola on taloustieteen professori Vaasan yliopistossa.

”Perinteisen kustannushyötylaskelman tuomat säästöt ovat vain 32 miljoonaa euroa vuosittain. Niin mitättömällä summalla ei voida käynnistää näin isoa hanketta”, Piekkola painottaa.

Perinteiset kustannushyödyt lasketaan matka-aikojen tuomien säästöjen sekä muun muassa hiilidioksidipäästöjen vähenemisen perusteella. Uuden oikoradan myötä rataosuuden matkustajamäärän arvioidaan kasvavan 40 prosentilla noin miljoonaan matkaan vuodessa.

Liikennevirasto julkaisi viime kuussa selvityksen oikoradan vaikutuksista. Selvityksen mukaan suurimmat hyödyt koituisivat Lohjan ja Salon seuduille. Rataosuus tiivistäisi alueen yhteiseksi talous- ja työssäkäyntialueeksi, ja tämä toisi etua yritystoiminnalle. Virasto kuitenkin myönsi, että liikennetaloudellisesti ratainvestoinnin kannattavuus ei ole yksiselitteinen.

Piekkola on nyt laskenut yritystoiminnalle koituvia aineettomia ja inhimillisiä hyötyjä, joita syntyy liikkuvamman työvoiman ja työpaikanvaihtojen myötä. Hän analysoi muun muassa Elinkeinoelämän Keskusliiton työntekijäaineistoja.

”Lähtökohtanani oli tutkia, mitä vaikutuksia pitkänmatkan työmatkaliikenteellä on työvoiman liikkuvuuteen. Sillä onkin merkittävä vaikutus. Varsinaisia työpaikanvaihtoja tehtäisiin vuosittain muutamia satoja, mutta niiden strateginen merkitys olisi suuri”, Piekkola toteaa.

Tutkimuksen mukaan työpaikkaliikkuvuus lisääntyisi Helsinkiin yli 50 prosentilla. Helsingistä Turkuun liikkuvuus kaksinkertaistuisi. Suurin osa hyödyistä, eli 90 prosenttia, tulee uusista työtehtävistä Helsingissä.

Työpaikat tuottavat Piekkolan arvion mukaan jopa 50 miljoonaa euroa vuodessa. Kun mukaan lasketaan perinteiset hyödyt, uusi yhteys rahoittaisi itsensä 20 vuodessa.

“Tämä on varovainen arvio, sillä suuret investoinnit liikenneyhteyksiin saavat useimmiten aikaan myös ennakoimattomia lisähyötyjä. Päälle tulevat niin väestönkasvun tuomat kerrannaisvaikutukset sekä vaikkapa tonttihintojen nousu Turun Kupittaalla”, Piekkola sanoo.

Turun Kauppakamari tilasi Piekkolan tekemän tutkimuksen. Kauppakamarin johtaja Jarkko Heinonen uskoo, että tutkimus vahvistaa näkemystä hankkeen merkittävyydestä ja sen taloudellisista hyödyistä.

”Paitsi, että oikorata helpottaa liikenteellisesti useita asioita, sillä on myös selkeä vaikutus kansantalouteen ja kilpailukykyyn. Tämänkaltaisella hankkeella pystymme muokkaamaan merkittävästi yritysten toimintaympäristöä”, Heinonen painottaa.

Turku-Helsinki-välin matkustajamäärä on vähentynyt linja-autoliikenteen kasvun seurauksena. Heinonen painottaa, että oikorata ei kilpaile linja-autojen kuten Onnibussien kanssa.

”Edulliset linja-autoyhteydet ovat erinomainen lisä, mutta ennen kaikkea oikorata kisaa työmatkalaisista, jotka tekevät matkansa autolla. Arviolta 70 prosenttia heistä siirtyisi nopeamman yhteyden myötä junamatkustajiksi. Lisäksi juna saa uutta asiakaskuntaa pendelöinnin kasvun myötä”, Heinonen sanoo.

Helsinkiläinen Timo Pellinen matkustaa Turkuun kolmesti viikossa. Tiistaina aamulla hän oli liikkeellä junalla, mutta yleensä hän valitsee auton sen mukavuuden ja vaivattomuuden takia.

”Nopeamman junayhteyden matka-aikaan pitää tietenkin laskea myös siirtymiset molemmissa päissä asemalla ja asemalta. Sen takia uskon, että osa käyttää autoa vastedeskin juuri sen mukavuuden takia”, Pellinen toteaa.

Liikennevirasto, Turun kauppakamari sekä alueen kaupungit toivovat hallituksen näyttävän vihreää valoa ratayhteyden yleissuunnitelman laatimiselle. Sen kustannukset olisivat noin 40 miljoonaa euroa. Yhteysvälin eurooppalainen TEN-T-status mahdollistaa EU-rahoituksen hakemisen, eli EU maksaisi suunnittelun kustannuksista puolet. Yhteysväli kuuluu TEN-T liikenneverkkokäytävään Välimeri-Skandinavia.

”Seuraavalle hallitukselle jäisi päätös rakentamisesta. Ensimmäinen askel olisi Espoon lisäraiteen rakentaminen, ja siitähän on valmis suunnitelma”, Heinonen sanoo.

Professori Piekkola painottaa miljardiluokan hankkeen hyötyjä kansantaloudelle.

”Ruotsissa investoidaan lähivuosina moninkertaisesti Suomeen verrattuna. Tämän kaltainen yrityselämää tukeva hanke on parasta mahdollista elvytystä kun rakennamme edellytyksiä tulevalle kasvulle”, Piekkola toteaa.

Rantarata siirtyisi paikallisliikenteen käyttöön

 Turun ja Helsingin välinen rataosuus on kulkenut Karjaan kautta yli sadan vuoden ajan. Rantaradan peruskorjaus valmistui vuonna 1995. Rata on kuitenkin huonokuntoinen ja häiriöherkkä.

 Radalla on muun muassa pitkät kohtauspaikkavälit, joten häiriötilanteissa yhden junan viivästyminen heijastuu jopa lähiliikenteeseen.

 Espoo-Lohja-Salo-oikorataa on kaavailtu jo 1970-luvulta alkaen ja suunnitelmat ehdittiin haudata 2000-luvun puolivälissä.

 Uuden oikoradan kustannusarvio on 1,5–2 miljardia euroa. Yhteyteen kuuluisi uusi junarata, joka kulkisi Salosta suoraan Lohjan kautta Helsinkiin sekä Espoon kaupunkirata ja toinen raide Salo–Turku-välille. Vanha rantarata siirtyisi paikallisliikenteen käyttöön.

 Oikoradan rakentamiseen voi saada EU-tukia 20–30 prosenttia.

 Liikenneviraston alustavan suunnitelman mukaan ensin rakennettaisiin Espoo–Lohja-väli ja viimeiseksi Salo–Turku-väli. Uusi oikorata olisi valmis joskus 2020-luvulla.

 Aluksi matka-aika lyhenisi reilulla puolella tunnilla, mutta kaluston uusimisen myötä aika lyhenisi lähes tunnilla.

 VR aloittaa maaliskuun lopussa Express-vuoron, jolla Turusta pääsee Helsinkiin tunnissa ja 38 minuutissa. Vuoro pysähtyy vain Kupittaalla ja Pasilassa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • rautatiet
  • Investoinnit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      ”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

    2. 2

      Räjähtäviä kaasuputkia ja rapistuvia moottoriteitä – Edes Trumpin lupailemat tuhat miljardia eivät riitä korjaamaan USA:n rapakuntoon päässyttä infrastruktuuria

    3. 3

      Jalankulkijat kävelevät päin punaisia ja pyöräilijät ajelevat jalkakäytävillä – miksei liikenne­sääntöjen rikkomisesta sakoteta?

    4. 4

      Kun Sakari Paakkisen leski-isä kuoli kesken työpäivän, poika meni heti iltalypsylle ja otti sukutilan hoitaakseen – näin poikamiehen elämä mullistui 30 vuodessa

    5. 5

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    6. 6

      Viileä kesä on oikeasti luksusta

    7. 7

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    8. 8

      Viisilapsisen perheen äiti Aino Kämäräinen tekee itse hammastahnansa, välttää vihannespusseja ja elää heinäkuun ilman muovia – näin sinäkin voit vähentää muovijätettäsi

    9. 9

      Sirkka Lekman on leikannut Linnanmäellä tuhansia siluetteja, mutta tänä kesänä vuosikymmenten työ päättyy – ”En halua, että minua pitää höpsähtäneenä talutella kulisseihin’

    10. 10

      ”Boksi” esti nukkumisen ja kuulustelijan sylki lensi – Ageeda Paavel muistaa tarkkaan, mitä KGB:n edeltäjä teki hänelle teinityttönä Tallinnan synkimmässä kellarissa kesällä 1946

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    2. 2

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    3. 3

      Dna-testi voi paljastaa sukusalaisuuksia satojen vuosien takaa – Laurin jälkeläisille selvisi, että he eivät polveudukaan Laurista

    4. 4

      ”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

    5. 5

      ”Boksi” esti nukkumisen ja kuulustelijan sylki lensi – Ageeda Paavel muistaa tarkkaan, mitä KGB:n edeltäjä teki hänelle teinityttönä Tallinnan synkimmässä kellarissa kesällä 1946

    6. 6

      Merkillinen välikohtaus Itämerellä ihmetyttää – se liittynee Venäjän lisääntyneeseen uhoon

    7. 7

      Kolmen päivän katkaisuhoito ei riitä koko kesän jatkuneen tissuttelun lopettamiseen – tuntuu, että puolisoni on jätetty heitteille

    8. 8

      Lääkäri Pippa Laukka tyrmää epäilyn: ”Lankutuksella ei saa selän rasitusmurtumaa”

    9. 9

      Turvapaikan­hakijana Suomeen tullut lääkäri joutuu odottamaan vuosia, että saa harjoittaa ammattiaan – Kotouttamiseen sijoitettiin enemmän rahaa kuin koskaan, mutta näkyykö se käytännössä?

    10. 10

      Trump: Minulla on tarvittaessa ”täydelliset armahdusvaltuudet” – tutkijat kyseenalaistavat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    2. 2

      Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

    3. 3

      Elävien kuolleiden kaupungilta näyttävän Daytonin ruumishuoneelta on tila loppu – Yhdysvaltoja riivaa historian pahin huume-epidemia, ja yliannostuksia ottavat niin eläkeläiset kuin lapsetkin

    4. 4

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    5. 5

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    6. 6

      Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

    7. 7

      Maistamaan pakottaminen vain pahentaa lapsen nirsoilua, ja sipulin piilottaminen ruokaan on epäreilua – lastenpsykiatri neuvoo, miten valikoivan lapsen voi saada syömään

    8. 8

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    9. 9

      Onko Helsinki kupla, jota muu Suomi ei ymmärrä? ”Osa muualla asuvien Helsinki-kritiikistä voi olla ihmettelyä sen äärellä, mihin ei itsellä ole mahdollisuutta”

    10. 10

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    11. Näytä lisää