Valikko
Kotimaa

Turusta Tukholmaan vain 11 minuutissa? Ihmisiä singottaisiin kapselissa Suomesta Ruotsiin yli tuhannen kilometrin tuntivauhtia

Turku ja Ahvenanmaa haluavat maailman ensimmäisiksi Hyperloop-joukkoliikenteen keskuksiksi.

Turku ja Ahvenanmaa haluavat tosissaan ensimmäisten joukossa Hyperloop-kaupungeiksi. Hyperloop on putki, jossa ihmiset tai rahti kulkevat kapseleissa. Nämä kapselit etenevät jopa 1 200 kilometrin tuntivauhtia. Matka Turusta Tukholmaan kestäisi noin 11 minuuttia.

Futuristiselta kuulostavaa joukkoliikennejärjestelmää on kehittämässä kolme yritystä. Tunnetuin niistä on Hyperloop Technologies, jonka varatoimitusjohtaja Alan James oli keskiviikkona lobbaamassa uutta joukkoliikennemuotoa Turussa.

”Hyperloopin kehitys on edennyt ällistyttävää vauhtia, kehitystä voi verrata avaruuskilpailuun”, James hehkuttaa.

Hyperloop Technologiesilla oli vielä vuosi sitten vain kaksi työntekijää, Shervin Pishevar ja Brogan BamBrogan. Pishevar on yhdysvaltalainen rahoittaja, joka oli Uber-taksipalvelun ensimmäinen suuri rahoittaja. BamBrogan työskenteli aiemmin pääsuunnittelijana SpaceX-avaruusyrityksessä.

Nyt yrityksellä 120 työntekijää, ja se on kerännyt sadan miljoonan dollarin rahoituksen.

”Osa on tietenkin start up -rahoitusta, mutta mukana ovat myös esimerkiksi GE Capital sekä Ranskan valtion omistama rautatieliikenneyhtiö SNFC”, James kertoo.

Yritys lupaa ensimmäisien matkustajien nousevan kapseliin neljän vuoden kuluttua, vaikka järjestelmää ei ole vielä testattu. Hyperloop Technologies testaa muutaman viikon sisällä putken työntövoimaa, ja vielä tämän vuoden aikana yritys saa valmiiksi testiradan Nevadassa.

”Olen sanonut, että emme ole tekemässä tulevaisuuden joukkoliikennettä vaan olemme tekemässä tämän päivän joukkoliikennettä”, James painottaa.

Ahvenanmaalla ja Turun seudulla on haaveiltu vuosia kiinteän yhteyden saamisesta Tukholmaan. Aiemmin yhteyttä suunniteltiin siltoina Turusta Ahvenanmaalle ja siitä tunnelina Tukholmaan. Nyt hyperputki kiinnostaa niin paljon, että seudun yhteisöt ovat perustaneet FS Links -nimisen yhteistyöyrityksen, joka on käynnistänyt esiselvityksen putken mahdollisuuksista. Hyperloop Technologies maksaa osan esiselvityksen kustannuksista.

”Ensivaikutelma oli, että tämä on propellihattuprojekti. Kun asiaa on selvitetty, on käynyt ilmi, ettei tämä olekaan ihan mahdoton juttu. Vähän hullu täytyy olla, että saa jotain hienoa tehtyä”, varapuheenjohtaja Michael Lindholm Turun Yrittäjistä sanoo.

Hyperloop Technologiesilla on aikomus rakentaa ensi vaiheessa muutamia, ehkä viisi rataosuutta, jotka olisivat toiminnassa vuonna 2020. Muita kandidaatteja on muun muassa Hollannissa ja Australiassa. James myös muistaa mainita, että Hyperloop sopisi Turun ja Helsingin välille Tunnin juna -suunnitelman korvaajaksi.

Mitä putki sitten maksaisi? Erään arvion mukaan putken kilometrihinta on 25 miljoona euroa. Arviossa ei ole huomioitu sitä, että Itämeren-hyperputki kulkisi todennäköisesti jonkin matkaa merenpohjassa. Konservatiivinen arvio putken hinnasta olisi kahdeksan miljardia euroa.

Alan James painottaa, että Hyperloop on kuitenkin puolet halvempi kuin luotijunayhteys. Järjestelmän elinkaarikustannukset ovat murto-osa tavallisen rautatien elinkaarikustannuksista, sillä ilmapatjan päälle leijuva kapseli ei kuluta putken sisäosia.

”Hyperloop on myös ympäristöystävällinen vaihtoehto. Luotijunat kuluttavat käyttämästään energiasta 80 prosenttia ilmanvastuksen kumoamiseen. Alipaineistetussa putkessa ei ole käytännössä ilmanvastusta”, James vakuuttaa.

Putken liikennöinti toimisi perinteisten aikataulujen sijaan tilausperusteisesti, sillä putkeen voi lähettää kapseleita hyvinkin pienin väliajoin.

Entä matkustusmukavuus? Vaikka kapseli voidaan kiihdyttää yli 500 kilometrin tuntivauhtiin muutamassa sekunnissa, matkustajamukavuuden takia kiihdytys olisi maltillisempi. Ikkunanäytöt helpottavat mahdollista ahtaan paikan kammoa.

”Kapselissa ei ole tietenkään perinteisiä ikkunoita, joten ruutuihin voidaan heijastaa vaikkapa elokuvia. Ne ovat toki lyhyitä, sillä matka esimerkiksi Turusta Saloon kestää kuusi minuuttia”, James nauraa.

Huima visio Suomenlahdella: Tallinnaan liitoaluksella

Myös Suomenlahdella saatetaan lähiaikoina nähdä täysin uudenlaista matkustajaliikennettä, jos virolaisyhtiön villit suunnitelmat toteutuvat.

Virolainen Sea Wolf Express kertoi helmikuussa Postimees-lehdelle aikeistaan tuoda Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen maaefektialuksen eli ekranoplanin. Se on eräänlainen laivan ja lentokoneen välimuoto, joka täydessä vauhdissaan lentää ja liitää pari metriä merenpinnan yläpuolella.

Yhtiö kertoi keskiviikkona HS:lle, että se aikoo alustavasti avata liikenteen ensi vuonna. Tällöin lahden ylitys kestäisi vain puoli tuntia 220 kilometrin huippunopeudella.

Yhtiön toimitusjohtaja Ville Högman sanoo, että laite voi kilpailla laivan kanssa nopeudella ja lentokoneen kanssa sillä, että matkustajien lähtötoimet ovat ripeämmät.

Yhtiö kaavailee uivaa satamaa Helsinkiin ja kuivan maan satamaa Tallinnaan, sillä kone voi myös nousta maalle pohjassa olevien pyörien ansiosta.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa ollaan hankkeesta tietoisia, mutta virallista yhteyden­ottoa virolaisyritykseltä ei ole tullut.

”Kukaan ei ole meitä lähestynyt, mutta virolaisten kollegoiden kanssa olemme asiasta keskustelleet”, sanoo johtava asiantuntija Aleksi Uttula Trafin alustekniikka- ja operointiyksiköstä.

Asiassa on paljon kysymysmerkkejä vielä ja Trafissakin on netin avulla tutkittu, millainen alus ylipäänsä on kyseessä. Vertailukohtia ei löydy, mutta Kansainvälinen merenkulkujärjestö Imo on antanut alustyypistä ohjeistuksensa.

”Emme me lähde sitä suorilta tyrmäämään. Täytyy katsoa, miten Imon ohjeistus täyttyy. Se vaatii kaikkien osapuolten hyväksynnän”, Uttula sanoo.

Aluksen operoijan pitää hakea liikennöintilupa kaikilta mailta, joihin aluksella liikennöidään. Ennen myöntämistä Trafi käy Uttulan mukaan tarkasti läpi kaikki turvalliseen liikennöintiin liittyvät seikat kuten alueen sääolot ja väylät.

Sea Wolf Express on tilannut koneen venäläiseltä yhtiöltä, joka on sen mukaan juuri saamassa valmiiksi ensimmäistä versiotaan 12-paikkaisesta koneesta. Ennen matkustajaliikennettä luvassa on vielä paljon testejä, sanoo Högman. Koneen hinta on 750 000 euroa, josta yhtiö sanoo maksaneensa 200 000 euroa. Yhtiöllä on optio myös viiteentoista muuhun koneeseen.

Högmanin mukaan lippujen hinnat tulevat olemaan kalliimmat kuin laivoissa, mutta halvemmat kuin lentokoneissa.

”Samantapaisia koneita on matkustajakäytössä Bahamalla ja Singaporessa”, Högman sanoo.

Liikenteestä pitäisi myös tulla ympärivuotista, sillä talvi- eli jääaikaan pohjan pyörät korvattaisiin suksilla. Kone kiihtyy huippunopeuteensa noin 40 sekunnissa.

Maaefektialusta ei tule sekoittaa ilmatyyny- tai kantosiipialukseen. Sen lyhyt ja leveä siipi käyttää hyväkseen maaefekti-ilmiötä, joka lisää siiven nostetta.

Ekranoplaneja valmistavan venäläisyrityksen esitteessä on piirroksia myös malleista, joiden sisään voidaan ottaa autoja ja monin verran enemmän matkustajia.

Ekranoplanit tulivat tunnetuiksi varsinkin ”Kaspianmeren hirviöinä” 1960-luvulla, jolloin Neuvostoliitto kehitti alustyyppiä sotilastarkoituksiin valtaviksi meren päällä liitäviksi jättiläiskoneiksi, jotka pystyivät kantamaan mukanaan muun muassa ohjuksia.

Hyperloop on Tesla-miljadöörin ideoima putki

 Tesla-sähköautoista ja SpaceX-avaruusliikenneyhtiöstä tunnettu Elon Musk julkaisi vuonna 2013 ehdotuksen Hyperloop-joukkoliikennejärjestelmästä. Hän luonnosteli kuljetusjärjestelmän, jossa hyödynnetään alipaineistettua putkea. Idea on sama kuin paineilmaputkissa, joita pitkin kaupan kassa voi lähettää rahakuljetuksen takahuoneeseen.

 Putkessa kulkeva kapseli nousee ilmapatjan päälle, perinteisten renkaiden sijaan, ja se etenee putkessa jopa 1 200 kilometrin tuntivauhtia. Ilmapatja muodostuu, kun kapseli asetetaan puhallinten eteen, jolloin ilma kohdistuu kapselin alle.

 Musk ei kuitenkaan itse lähtenyt kehittämään valmiita järjestelmiä, vaan heitti pallon muille. Hänen yrityksensä käynnisti suunnittelukilpailun, joka päättyi viime kuussa. Sen voittaneen Massachusettsin teknillisen korkeakoulun joukkueen suunnitelma testataan Nevadassa rakenteilla olevalla koeradalla tämän vuoden aikana. Kilometrin koeradan rakentaa rakennusjätti Aecom.

 Kolme yritystä on nyt kehittämässä Hyperloop-järjestelmiä. Hyperloop Transportation Technologies on joukkorahoitusperiaatteella toimiva yritys. Sen ensivaihteen reiteiksi on kaavailtu Bratislavasta Wieniin ja Budapestiin.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Sara Forsbergin piti esiintyä Katy Perryn kanssa, mutta Pietarsaaren Halpa-Hallin lavalle nousi uransa kadottanut lupaus – voiko tubetähti vielä nousta menestykseen?

    2. 2

      Toimitusjohtajalle potkut isosta espoolaisesta isännöinti- ja huoltoyhtiöstä – epäillään rahojen väärinkäytöstä

    3. 3

      Jos et siedä inhimillistä lämpöä, kannattaa katsoa peiliin – Pehmeiden arvojen pilkkaaminen kertoo usein pelosta

    4. 4

      Jättimäinen pyton söi miehen Indonesiassa

    5. 5

      Euroopan vanhin laiskiainen putosi puusta Korkeasaaressa – tällainen on onnettomuuteen joutunut 43-vuotias Coco

    6. 6

      Trump haukkui Obaman golf-harrastuksen kymmenillä twiiteillä ja vakuutti, ettei presidenttinä ”edes näkisi viheriöitä” – nyt hän on pelannut 13 kertaa

    7. 7

      Näistä syistä ruotsalaiset juovat suomalaisia vähemmän – ”Suomi on irtaantumassa Ruotsin, Norjan ja Islannin joukosta”

    8. 8

      Hille Korhosen uraan mahtuu 7 vuotta kotiäitinä – kesällä hänestä tulee ainoa suurta pörssiyhtiötä johtava nainen Suomessa

    9. 9

      Mies pyysi kaveriltaan nukkumapaikan ja puukotti tätä yöllä useita kertoja Helsingissä – kahdeksan vuotta vankeutta

    10. 10

      ”Turha teeskennellä iloista”, ”valtava historiallinen virhe” – EU-päättäjät reagoivat brexitin käynnistymiseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sara Forsbergin piti esiintyä Katy Perryn kanssa, mutta Pietarsaaren Halpa-Hallin lavalle nousi uransa kadottanut lupaus – voiko tubetähti vielä nousta menestykseen?

    2. 2

      Synnytyssaleihin tulee ympärileikattuja naisia jo viikoittain – ”Vaikeuttaa monin tavoin synnytystä”

    3. 3

      Lääkkeillä laihtumisesta on saatu lupaavia tuloksia – näistä syistä me lihomme rajummin kuin koskaan

    4. 4

      Jos et siedä inhimillistä lämpöä, kannattaa katsoa peiliin – Pehmeiden arvojen pilkkaaminen kertoo usein pelosta

    5. 5

      Moni uskoo, että sokeri tai maito voi aiheuttaa syöpää – Asiantuntija kertoo nyt, millainen ruokavalio pitää syövän loitolla

    6. 6

      Hille Korhosen uraan mahtuu 7 vuotta kotiäitinä – kesällä hänestä tulee ainoa suurta pörssiyhtiötä johtava nainen Suomessa

    7. 7

      Vuorilta löytyi maailman vanhin ja harvinaisin koiralaji – Uudenguinean ylämaakoiran uskottiin jo kuolleen sukupuuttoon

    8. 8

      Yhdeksällä miljoonalla eurolla tietokoneita ja elektroniikkaa suoraan vääriin käsiin – näin Helsingin opetusviraston laitepetos onnistui

    9. 9

      Nainen brittipolitiikassa on yhä sääriensä summa – tabloidin seksistinen kansikuva onnistui hätkähdyttämään jopa Britanniassa

    10. 10

      Syyte: Lihayritys myi ulkomaista lihaa kotimaisena ja kierrätti myymättömät tuotteet raaka-aineeksi – ”Virheitähän on tehty”, sanoo toimitusjohtaja HS:lle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Sara Forsbergin piti esiintyä Katy Perryn kanssa, mutta Pietarsaaren Halpa-Hallin lavalle nousi uransa kadottanut lupaus – voiko tubetähti vielä nousta menestykseen?

    3. 3

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    4. 4

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    5. 5

      ”Ahne”, ”ikävä tapaus”, ”nuoria naisia lähentelevä outolintu” – tv-pomo Jorma Sairasen muistelmissa Spede, Petelius ja muut tv:n kultakauden suosikit saavat huutia

    6. 6

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    7. 7

      Synnytyssaleihin tulee ympärileikattuja naisia jo viikoittain – ”Vaikeuttaa monin tavoin synnytystä”

    8. 8

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    9. 9

      Lääkkeillä laihtumisesta on saatu lupaavia tuloksia – näistä syistä me lihomme rajummin kuin koskaan

    10. 10

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    11. Näytä lisää