Valikko
Kotimaa

Vähenevät junavuorot vievät työmatkalaiset pinteeseen – ”jatkossa meillä on rata, jota pitkin ei pääse kotiin työvuoron jälkeen”

Karjaalla jo muutamia poismuuttajia

Helsingissä töissä käyvät karjaalaiset odottavat pelolla kuun loppua. Kun VR:n uudet aikataulut astuvat 27. päivä maaliskuuta voimaan, aamun ensimmäinen juna lähtee Karjaalta lähes tunnin aiempaa myöhemmin. Viimeinen juna takaisin lähtee Helsingistä jo puoli yhdeksältä illalla.

Jonna Sahala muutti Karjaalle kahdeksan vuotta sitten julkisten yhteyksien houkuttelemana.

”Olen tällainen junan Karjaalle tuoma. Tämä on nyt kolmas kerta, kun yhteyksiä heikennetään, ja aina aikataulut ovat menneet haasteellisimmiksi. Nyt en ole oikein uskaltanut miettiä, miten tähän pystyy sopeutumaan”, Finlands Svenska Scouter -partioliitossa työskentelevä Sahala sanoo.

Helsingissä työssä käyvien karjaalaisten vaihtoehdot ovat vähissä. Sahala kertoo lisäävänsä auton käyttöä. Muutamat karjaalaiset ovat muuttaneet tai ovat muuttamassa paikkakunnalta parempien joukkoliikenneyhteyksien päähän. Eräs pariskunta osti Helsingistä kakkosasunnon.

Karjaa on nykyään osa Raaseporia. Kaupunginjohtaja Tom Simola on syystäkin turhautunut. Kaupunki on käynyt neuvotteluita ministeriön ja VR.n kanssa aikatauluista, mutta tähän asti tuloksetta.

”Nyt on tulossa huomattava heikennys, ja y-junan lakkauttaminen kertaheitolla on käsittämätöntä. Vuoroja olisi voinut vähentää aluksi vaikka viikonlopuista ja päiväsaikaan. Jatkossa meillä on rata, jota pitkin ei pääse kotiin työvuoron jälkeen”, Simola sanoo.

Y-junan päätepysäkki on vastaisuudessa Siuntiossa.

Suunnittelujohtaja Antti Tuominen VR:ltä muistuttaa, että Karjaan tilanteeseen vaikuttavat niin ministeriön määrärahojen pienentäminen kuin Turku-Helsinki-välin kova kilpailutilanne. Liikenneministeriön määrärahat supistuivat, joten se ei enää osta y-junaliikennettä VR:ltä.

VR:ltä löytyy ymmärrystä työmatkalaisten pinteeseen.

”Aamun ensimmäiset ja illan viimeiset vuorot ovat vähän käytettyjä vuoroja, mutta niille, jotka vuoroja käyttävät, ne ovat tärkeitä, sillä silloin on vähän korvaavia vaihtoehtoja”; Tuominen sanoo.

Parin viikon kuluttua voimaan astuvat aikataulut on lyöty lukkoon. Liikenne- ja viestintäministeriön ostaman Y-junan lopettamisen lisäksi myös VR:n kaukojunien aikatauluihin on tulossa muutoksia.

”Me tarkastelemme tilannetta. Mikään ei ole kiveen kirjoitettu ikuisesti”, Tuominen toteaa jatkosta.

Karjaalla nousevista matkustajista kolme neljäsosaa käyttää kaukojunia. Käyttäjien huolena on, että jatkossa osa kaukojunista ei pysähdy Karjaalla. VR on joutunut kovaan kilpailutilanteeseen linja-autoyritysten kuten Onnibus.comin kanssa. VR kuitenkin vakuuttaa, että jatkossakin Karjaalla pysähtyvät kaikki kaukojunat uutta Helsingin ja Turun väliseen työmatkaliikenteeseen suunniteltua Turku-Express-junaa lukuun ottamatta.

”Liikenneväli on yksi Suomen suosituimpia, ja siinä on huikea kilpailu. Bussiliikenteellä on 70 vuoroparia päivässä. Meidän tavoitteenamme on nopeuttaa matka-aikoja ja laskea kustannuksia”, Antti Tuominen sanoo.

Junavuorojen väheneminen ei koske ainoastaan karjaalaisia vaan tuhansia länsiuusimaalaisia. Suunnitelmat Turun ja Helsingin välille rakennettavasta tunnin junasta nostavat lisähuolia. Jos uusi rata rakennetaan, kaukojunat siirtyvät kokonaan sille.

”Alueen kiinnostavuus asuinpaikkana heikkenee dramaattisesti. Olemmekin nyt tekemässä omaa selvitystä radan vaikutuksista, sillä Liikenneviraston myönteinen raportti oli voimakkaan poliittisen lobbauksen tulos. Puolentoista miljardin euron investoinnin vaikutukset ovat matka-aikaan on vartin verran”, Tom Simola sanoo.

Länsi-Uudenmaan tapaan myös Mäntsälä on houkutellut paljon keski- ja hyvätuloisia muuttajia, joilla on työpaikat pääkaupunkiseudulla. Muuttobuumi alkoi kun Lahden-oikoradan rakentamisesta päätettiin 2000-luvun alussa.

Mäntsäläläinen Marjaana Manninen on kulkenut Helsingissä töissä 12 vuoden ajan. Hän kertoo, että ennen ratayhteyttä linja-autoliikenne sujui mallikkaasti.

Kun oikorata valmistui, suuri osa työmatkalaisista siirtyi junaan. Näin linja-autovuoroja vähennettiin merkittävästi eivätkä Lahden-pikavuorot pysähdy Mäntsälässä. Nyt myös junavuorot ovat vähentyneet

”Aikataulutuksen takia olen joutunut käyttämään autoa usein. Junan ongelma on myös Mäntsälän aseman etäinen sijainti keskustasta ja heikot liityntäyhteydet”, Opetushallituksessa työskentelevät Manninen kertoo.

VR oli suunnittelemassa z-lähijunan aamuvuoron lopettamista. Sen mäntsäläläiset saivat torpattua, mutta kaupungissa on huoli illan viimeisen z-junavuoron lähtöajasta. Jatkossa viimeinen juna lähtee jo iltakymmenen jälkeen.

Suuremmat ongelmat johtuvat kuitenkin juuri liityntäyhteyksien puutteessa. Ihmiset eivät pääse helposti juna-asemalle, ja vuosien varrella jo kaksi liityntäyhteyskokeilua on kuivunut kokoon. Kaupunki viritteleekin keskustelua mahdollisesta matkakeskuksesta rautatieasemalle.

”Meidän pitäisi saada suunniteltua paremmin linja-autojen ja rataliikenteen yhteistyö. Liityntäyhteyksille pitäisi antaa aikaa, sillä liikennekulttuuri ei muutu yhdessä yössä”, myöntää kunnanvaltuuston puheenjohtaja Anna Helin (kok).

Pendelöijä on perheellinen ja keskimääräistä parempituloinen

★Pääkaupunkiseudulla käy töissä yli 120 000 alueen ulkopuolella asuvaa.

 Vuonna 2010 yhteensä 758 000 henkilöä eli noin kolmasosa työllisistä kävi töissä oman asuinkuntansa ulkopuolella.

 Mäntsälästä pendelöi lähes 6000 ihmistä ja Raaseporista 3000 ihmistä.

 Valtaosa osa pendelöijistä on lapsiperheellisiä

 Pendelöivien työllisten keskimääräiset tulot ovat 18 prosenttia suuremmat kuin asuinkunnassaan työssä käyvien tulot.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Joukkoliikenne
  • rautatiet

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    2. 2

      Maailmanselitysten uusi supertähti povaa, että ihmislaji on tulossa tiensä päähän

    3. 3

      George W. Bush vangitsi tauluihinsa Irakissa vammautuneen sotilaan katseen – näin suomalaisgalleristi arvioi maailmalla kehutun presidentin kyvyt

    4. 4

      Donald Trump on hylännyt vallan kolmijako-opin ja haluaa hallita kuin Aurinkokuningas tai Mussolini, sanoo professori Martti Koskenniemi

    5. 5

      Kalliolaiskaksion hinnalla ostaisi Tallinnasta lukaalin, Lontoosta rahalla ei saisi yksiötäkään – HS vertaili, mitä saa 250 000 eurolla viiden eurooppalaisen pääkaupungin ”Kalliosta”

    6. 6

      Alko harppaa ajassa taaksepäin Töölössä – pullot pyydettävä syksystä lähtien myyjien selän takaa palvelutiskiltä

    7. 7

      Kybervarusmiesten määrä on jäänyt odotettua pienemmäksi – koulutuksesta saatu ”erittäin positiivisia kokemuksia”

    8. 8

      Suomi on kaukana tasa-arvosta, sanoo tutkija – ”Rakenteellisia esteitä on vaikea nähdä, jos niitä ei itse kohtaa”

    9. 9

      Rekkojen ulosajot ovat päivittäinen ongelma valtatiellä 21 – Taksikuski: ”Tie on aivan katastrofaalinen, aina joku auto penkkaan pyllähtäneenä”

    10. 10

      Gazassa rajat kiinni – Hamas etsii johtajansa murhaajaa, jonka se epäilee olevan Mossadin agentti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Alko harppaa ajassa taaksepäin Töölössä – pullot pyydettävä syksystä lähtien myyjien selän takaa palvelutiskiltä

    2. 2

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    3. 3

      Tampereella myydään marmorista miljoonataloa, jota on tirkistelty hakupalveluissa jo satatuhatta kertaa – HS kävi katsomassa Kruunukalusteen perustajien elämäntyötä

    4. 4

      Suomi on kaukana tasa-arvosta, sanoo tutkija – ”Rakenteellisia esteitä on vaikea nähdä, jos niitä ei itse kohtaa”

    5. 5

      Kalliolaiskaksion hinnalla ostaisi Tallinnasta lukaalin, Lontoosta rahalla ei saisi yksiötäkään – HS vertaili, mitä saa 250 000 eurolla viiden eurooppalaisen pääkaupungin ”Kalliosta”

    6. 6

      Tässäkö on Suomen vanhin käytössä oleva kännykkä? Mikkoset soittelevat 15 vuotta vanhalla oranssilla Nokialla – ja sen akku kestää viikon

    7. 7

      Rekkojen ulosajot ovat päivittäinen ongelma valtatiellä 21 – Taksikuski: ”Tie on aivan katastrofaalinen, aina joku auto penkkaan pyllähtäneenä”

    8. 8

      Donald Trump on hylännyt vallan kolmijako-opin ja haluaa hallita kuin Aurinkokuningas tai Mussolini, sanoo professori Martti Koskenniemi

    9. 9

      Amatöörin voittama Jussi-palkinto on märkä rätti ammatti­näyttelijöiden kasvoille – Yleisön suosikit on Jusseissa unohdettu

    10. 10

      Suomi on jo riittävän tasa-arvoinen, sanoo BMW:n ex-johtaja Mia Miettinen – ”Minulle ei ole koskaan ollut ongelma tehdä uraa ja samalla silittää mieheni paidat”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    4. 4

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    5. 5

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    6. 6

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    7. 7

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    8. 8

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    11. Näytä lisää