Kotimaa

Tutkimus: Sama treeni tehoaa ihmisiin eri tavoin – osalla lihasvoima voi jopa pienentyä

Tutkijan mukaan tulevaisuuden visioissa harjoitteluvastetta voisi testata esimerkiksi verinäytteestä. Siten löytyisi jokaiselle sopivin laji ja harjoitteluohjelma.

Tuntuuko sinusta, että kuntosalilla naapurin lihakset kasvavat nopeammin kuin omasi? Epäilyissäsi saattaa olla perää.

Jyväskylän yliopiston tuoreessa tutkimuksessa havaittiin, että voimaharjoittelu tuottaa joillekin ihmisille lyhyessä ajassa suuremmat lihakset ja kasvattaa voimaa. Toisilla sama harjoitteluohjelma ei kasvata lihaksia eikä lisää voimantuottokykyä.

Jyväskylässä analysoitiin uudelleen vuosien 1996–2011 aikana tehtyjä voimaharjoitustutkimuksia. Samanlainen harjoitteluohjelma johti erilaisiin muutoksiin elimistön toiminnassa eli harjoitusvasteisiin.

”Erot ovat huomattavia. Näyttää siltä, että joillakin kunto, on se sitten kestävyyskunto, lihasvoima tai -massa, ei kehity lainkaan. Mittaustulokset voivat olla jopa negatiivisia. Joillakin ne kehittyvät todella paljon”, sanoo yliopistotutkija Juha Ahtiainen liikuntabiologian laitokselta.

”Suurin osa harjoitteluvasteista tulee esiin jo muutamassa kuukaudessa.”

Tutkimuksessa analysoitiin hieman alle 300 tervettä naista ja miestä, jotka olivat 19–78-vuotiaita eivätkä aiemmin tehneet voimaharjoittelua. Puolen vuoden tutkimusjakson aikana he tekivät voimaharjoittelua kahdesti viikossa koko keholle terveysliikuntasuositusten mukaisesti. Verrokkiryhmässä voimaharjoittelua ei tehty.

Tutkittavilta mitattiin maksimaalinen voimantuotto jalka­prässissä sekä alaraajan lihasten koko ennen harjoittelujaksoa ja sen jälkeen.

Keskimäärin voimaharjoittelujakso kasvatti merkittävästi lihasvoimaa ja -kokoa. Yksilöllisissä analyyseissa kuitenkin huomattiin, että kaikki eivät saaneet täyttä hyötyä harjoittelustaan.

Voimaharjoittelu ei kasvattanut maksimaalista lihasvoimaa noin seitsemällä prosentilla harjoitteluryhmään osallistujista. Lähes 30 prosentilla alaraajojen lihakset eivät kasvaneet lainkaan. Osalla havaittiin lihasvoiman, lihaskoon tai molempien jopa pienentyneen voimaharjoittelujakson aikana.

Kahdella prosentilla harjoitteluvaste oli matala sekä lihasvoimassa että lihaskoossa. Tutkimuksen mukaan siis noin 100 000 suomalaisella kuntosaliharjoittelu ei lisää heidän lihasvoimaansa eikä kasvata heidän lihaksiaan.

Iällä, sukupuolella tai ihmisen koolla ei ollut merkitystä harjoitusvasteeseen.

Perimällä on suuri vaikutus. Kestävyysliikunnan osalta yksilöllisistä eroista jo tiedetäänkin, mutta nyt myös voimaharjoittelututkimukset viittaavat perinnöllisiin eroihin.

”Suunnilleen kaikenlaisessa harjoittelussa ihmisten välillä on yllättävän paljon yksilöllisiä eroja, miten elimistömme reagoi. Osalla kunto nousee todella paljon, joillakin ei juuri lainkaan.”

Hän kävi maanantaina puhumassa yksilöllisistä eroista Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksella terveistieteiden TerveSuomi-seminaarissa.

Yksilölliset erot kiinnostavat tutkijoita nyt paljon ja lisääntyvä tieto niistä luo tulevaisuuteen suuria mahdollisuuksia. Jos harjoitteluvasteita voitaisiin testata etukäteen, tiedettäisiin, mitkä lajit sopivat kullekin, millaisella teholla ja tiheydellä harrastettuna.

Vielä ei ole olemassa menetelmää, jolla yksinkertaisesti, nopeasti ja edullisesti harjoitteluvasteita testattaisiin esimerkiksi sylki- tai verinäytteistä.

”Mutta siihen menee vielä aikaa. Tutkimusta tarvitaan”, Ahtiainen sanoo.

”Jos harjoitteluvaste voitaisiin ennakoida, se voitaisiin ottaa huomioon harjoitteluohjelmia suunniteltaessa.”

Tässä hetkessä eläviä Ahtiainen kehottaakin jatkamaan liikkumista ja kiinnittämään huomiota elämäntapoihin. Perimä ei ole ainoa harjoitteluvasteeseen vaikuttava tekijä. Tutkijat uskovat, että siihen vaikuttavat myös elämäntapatekijät kuten stressi, ravitsemus ja uni.

”Liikunnan harrastaminen ei ole turhaa. Se vaikuttaa verenpaineeseen, veren sokeriarvoihin, luuston terveyteen, mielenterveyteen. Ei ole ihmistä, joka ei siitä jotenkin hyötyisi”, Ahtiainen myös muistuttaa.

Viikoittainen liikuntapiirakka

 UKK-instituutin terveysliikuntasuositukset 18–64-vuotiaille on koottu liikuntapiirakaksi.

 Siinä suositellaan parantamaan kestävyyskuntoa liikkumalla reippaasti useana päivänä viikossa yhteensä vähintään 2,5 tuntia. Se voi olla kävelylenkkejä, työmatkaliikuntaa tai muuta hyötyliikuntaa kuten marjastusta, raskaita koti- ja pihatöitä.

 Vaihtoehtoisesti kestävyyttä voi lisätä liikkumalla rasittavasti vähintään tunnin ja vartin. Se tarkoittaa esimerkiksi hölkkäämistä, kuntouintia, aerobicia, hiihtoa.

 Kestävyyden lisäksi suositellaan, että lihaskuntoa ja liikehallintaa harjoitellaan ainakin kaksi kertaa viikossa. Se voi olla vaikka kuntosaliharjoittelua, jumppaa, tasapainoharjoittelua, venyttelyä, tanssia.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    2. 2

      Charlottesvillessä kokoontui satoja hampaisiin asti aseistautuneita natseja keskellä kirkasta päivää – ja Yhdysvaltain presidentti vähättelee asiaa

    3. 3

      ”Kuljettaja palkitsi asiakkaan mussuttamalla kirosanoja koko matkan” – Teemu Niemelä nostaa Helsingin taksien tökeröimmät töppäilyt laaturaportteihinsa

    4. 4

      Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 13 kuoli Barcelonassa – poliisi etsii 17-vuotiasta pääepäiltyä

    5. 5

      Otto-automaatit häädetään ABC-asemilta, Prismoista ja Alepoista, S-ryhmä tuo tilalle Nosto-automaatit – katso kartalta katoavat Otot

    6. 6

      Kukkakaaleja jätetään nyt peltoon mätänemään, vaikka sesonki on parhaimmillaan – viljelijälle sadon korjaaminen olisi tappiollista

    7. 7

      Olen törmännyt sovinismiin 68-vuotiaan elämäni jokaisessa vaiheessa – naisten pilkkaamisessa ei ole mitään hauskaa

    8. 8

      Vertasimme: Suomessa on kaksi hittisaunaa vieri vieressä – kumpi on viime kädessä se mihin kannattaa mennä, Löyly vai Allas?

    9. 9

      Hurjat terveyserot jakavat Suomea – katso kartalta, mitä kunnassasi sairastetaan

    10. 10

      Väkivaltainen moottoripyöräjengi rantautui Suomeen vuoden alussa – nyt Satudarah MC on epäiltynä lukuisista törkeistä rikoksista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 13 kuoli Barcelonassa – poliisi etsii 17-vuotiasta pääepäiltyä

    2. 2

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    3. 3

      Charlottesvillessä kokoontui satoja hampaisiin asti aseistautuneita natseja keskellä kirkasta päivää – ja Yhdysvaltain presidentti vähättelee asiaa

    4. 4

      Poliisi: Hengitysoireita aiheuttanut aine Mannerheimin­tiellä saattoi olla peräisin ruokapalosta

    5. 5

      Lahtelainen Aino-Maija Makkula, 19, pelastui täpärästi pakettiauton alta Barcelonassa – ”Tuntui epätodelliselta”

    6. 6

      Keksittiinkö Malminkartanossa ikiliikkuja? Jätemäen portaat maalattiin tällä kertaa mustiksi ja sitten matemaattisen kaavan mukaan

    7. 7

      Tutkija tyrmää Pentti Linkolan ”todellisuuspakoiset” ajatukset: ”Niitä ovat viljelleet äärioikeistolaiset tai uskonnolliset fundamentalistit”

    8. 8

      Otto-automaatit häädetään ABC-asemilta, Prismoista ja Alepoista, S-ryhmä tuo tilalle Nosto-automaatit – katso kartalta katoavat Otot

    9. 9

      Trumpin väkivalta­lausunnot ajoivat hänet nurkkaan – yritysjohtajat pakenevat presidentin ympäriltä, republikaanit moittivat ja hallintoa kuvataan ”halvaantuneeksi”

    10. 10

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

    2. 2

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    3. 3

      Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

    4. 4

      Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 13 kuoli Barcelonassa – poliisi etsii 17-vuotiasta pääepäiltyä

    5. 5

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    6. 6

      Järjestyksen­valvojat heittivät kaksi naisesiintyjää ulos alueelta Flow’ssa – festivaali hakee esiintyjille korvauksia

    7. 7

      Espoolainen Eva ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin naapurissa asuvaa ex-miestään – ”Minun kulttuurissani ajatellaan, että miehellä on oikeus lyödä naistaan”

    8. 8

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    9. 9

      Ministeriö vaatii korkeakouluja luopumaan työläistä pääsykokeista jo ensi keväänä – näin muutos vaikuttaa korkeakouluun pyrkiviin lukiolaisiin ja välivuotta viettäviin

    10. 10

      On yksinkertaisesti väärin olla rikas

    11. Näytä lisää