Kotimaa

Ministereiden virkalennoissa epäselvyyksiä – Haglund ja Stubb lensivät puolet Ilmavoimien ministerikyydeistä

Carl Haglund ja Alexander Stubb ovat lentäneet puolet kaikista Ilmavoimien ministerikyydeistä vuosina 2011–2015.

Puolustusministeriö on hyväksynyt Ilmavoimien lentokoneiden käyttämisen hallituksien ministerien virkamatkoihin hyvin kirjavin perustein.

Ministerit ovat myös perustelleet kuljetustarpeitaan siten, ettei niistä selviä yksilöidysti, miksi he eivät voi käyttää normaalia reittilentoa.

Tiedot ilmenevät HS:n selvityksestä, jossa tutkittiin ministereiden virkamatkat Ilmavoimien koneilla vuosina 2011–2015. HS pyysi puolustusministeriöltä tiedot ministerien kuljetusapupyynnöistä, toteutuneista lennoista sekä lentojen aiheuttamista kustannuksista.

 

HS:n selvityksestä paljastui, että valtaosa ministereiden tekemistä kuljetuspyynnöistä on joko kadoksissa tai pyyntöjä ei ole tehty kirjallisesti lainkaan. Vain neljäsosalle lennoista löytyi virallinen pyyntö, jonka pitäisi sisältää kuljetustarpeen perustelu.

Puolustusministeriön HS:lle luovuttamien tietojen mukaan Ilmavoimat suoritti tutkittuna aikana omilla koneillaan 126 ministerilentoa. Niillä kuljetettiin yli 500 matkustajaa. Ministereiden mukana matkustaa tyypillisesti heidän avustajiaan, virkamiehiä ja turvamiehiä.

Selvityksestä ilmeni, ettei puolustusministeriö kykene kertomaan eikä yksilöimään, paljonko ministereiden lennättäminen Ilmavoimien lentokoneilla maksaa. Syynä on se, ettei Ilmavoimat tilastoi lentojen kustannuksia erikseen. Tilanne on erikoinen, sillä ministeriön oman ohjeistuksen mukaan lentotukipyynnöissä pitäisi huomioida erityisesti kustannukset.

Puolustusministeriön hallintojohtajan Hannu Antikaisen mukaan kokonaiskustannuksia tai todellisia kustannuksia on erittäin vaikea eritellä, koska ne ovat osa Ilmavoimien kokonaistoimintaa.

Puolustusvoimat laskuttaa lentojen tilaajilta vain lentohenkilöstön virkamatkakulut, lennolla suoritettavan tarjoilun kulut ja mahdolliset ylimääräiset lentokenttämaksut.

Tällaisia kuluja Puolustusvoimat on laskuttanut vuosina 2011–2015 yhteensä noin 128 000 euroa eli noin tuhat euroa lentoa kohden.

Se on vain murto-osa todellisista kuljetuskustannuksista.

Ilmavoimien ministerilennoista lähes kaksi kolmasosaa suoritettiin Learjet-suihkukoneilla ja runsas kolmannes Pilatus-yhteyskoneilla. Lisäksi oli muutamia lentoja Casa- ja Fokker-kuljetuskoneilla.

HS:n tutkimuksesta ilmeni, että Ilmavoimien kuljetuksiin on mieltynyt pienehkö ministerijoukko. Suurin osa ministereistä on pärjännyt täysin ilman Ilmavoimien apua.

Tutkitulla ajalla oli Suomessa neljä hallitusta: Mari Kiviniemen (kesk), Jyrki Kataisen (kok), Alexander Stubbin (kok) ja Juha Sipilän (kesk) hallitukset.

Näiden hallitusten ministereistä vain kymmenen käytti Ilmavoimien koneita: Carl Haglund, Alexander Stubb, Jyrki Katainen, Erkki Tuomioja, Stefan Wallin, Jutta Urpilainen, Jussi Niinistö, Juha Sipilä, Antti Rinne ja Jyri Häkämies.

Entinen puolustusministeri Carl Haglund (r) ja nykyinen valtiovarainministeri Alexander Stubb (kok) ovat lentäneet peräti puolet kaikista lennoista.

Eniten Ilmavoimien kuljetuksia käytti Haglund. Hän oli puolustusministerinä kolme vuotta ja ehti tehdä sinä aikana ennätysmäiset 40 lentoa.

Perusteluja Haglundin poikkeuksellisen suurelle Ilmavoimien koneiden käyttömäärälle ei puolustusministeriön toimittamasta materiaalista löydy.

Dokumenttien joukossa oli vain muutamia ministeriön tukipyyntöjä Puolustusvoimille joukko-osastojen tarkastusmatkoja varten, eikä niistä ilmennyt perusteluja lennoille.

HS pyysi Haglundilta perusteluja koneen valinnasta. Haglund vastasi tekstiviestillä, että hänen matkojensa suunnittelu oli adjutantin vastuulla.

Toinen Ilmavoimien kuljetuksiin erityisen mieltynyt ministeri on Alexander Stubb, joka lensi 27 kertaa. Hän on tutkittavana aikana toiminut ulkoministerinä, Eurooppa- ja ulkomaankauppaministerinä, pääministerinä ja valtiovarainministerinä.

Stubbin kuljetuspyynnöissä viitataan usein ministerin kiireiseen aikatauluun sekä suorien lentojen puuttumiseen. Stubbilla on ollut useita Ilmavoimien tukipyyntöjä esimerkiksi Luxemburgiin, joita on perusteltu ministerin kiireillä ja sillä, etteivät reittilennot sovi hänen kalenteriinsa.

Stubbin kuljetuspyynnöistä puuttui noin puolet. HS:n hankkimasta aineistosta ilmenee, että hänellä on myös useita kuljetuspyyntöjä tälle vuodelle.

Esimerkiksi viime vuoden lopulla Stubb pyysi omaa konetta käyttöönsä tämän vuoden tammikuun 15.–16. päiville Helsinki–Bryssel–Helsinki välillä.

Pyynnön perusteluista ilmenee, että Finnairin suoralla lennolla hän olisi joutunut menomatkalla odottamaan Brysselissä nelisen tuntia enemmän ennen kokouksen alkua ja välilaskulliset lennot olisivat ”aikaa vieviä”. Näitä aikaa vieviä välilentoja ei kuljetuspyynnössä kuitenkaan yksilöidä.

Stubb sai pyytämänsä koneen käyttöönsä, mutta puolustusministeriön mukaan hän ei kuitenkaan ollut lennolla mukana, vaan koneella lensi kaksi virkamiestä, Stubbin avustaja ja turvamies.

Alexander Stubb ei vastannut HS:n jättämään kommenttipyyntöön.

Ahkeria Ilmavoimien koneiden käyttäjiä olivat myös Jyrki Katainen ja Erkki Tuomioja.

Esimerkiksi Katainen lensi vuonna 2013 Moskovaan Ilmavoimien Learjetillä. Oman koneen tarvetta perusteltiin vain sillä, että Moskovaan oli huonot reittilentoyhteydet.

Ilmavoimien tehtäviin kuuluu valtionjohdon lentokuljetusten toteuttaminen erityisesti silloin, kun kaupalliset lennot tai muut matkustustavat eivät tarjoa tarkoituksenmukaista tapaa virkamatkan tekemiseen.

Puolustusministeriön edellinen kansliapäällikkö Arto Räty ohjeisti vuonna 2012 kirjallisesti, miten valtionjohdon lentokuljetukset pitäisi järjestää. Ohjeen mukaan lentoja varataan lähettämällä tilaus puolustusministeriölle, jolloin ministeriö laittaa ne tärkeysjärjestykseen.

Ohjeessa sanotaan, että ”tilauksissa on erityisesti kiinnitettävä huomiota perusteluihin; miksi matka on tarkoituksenmukaisinta toteuttaa Puolustusvoimien lentokuljetuksena”.

Ohjeessa huomautetaan, että lentokuljetuksia tehdessä pitää ajatella kokonaistaloudellisuutta. Pienkoneen kustannusten laskentaperusteeksi annettiin vuonna 2012 ohjeeksi 5 000 euron veroton lentotuntihinta. Se alkaa kertyä siitä hetkestä, kun kone lähtee kotitukikohdastaan.

Lisäksi ohjeessa muistutetaan, että sotilaskoneisiin liittyy rajoituksia, joita ei ole kaupallisilla yrityksillä. Esimerkiksi sotilaskoneiden lennättäminen vaatii aikaa vievän hallinnollisen lupaprosessin. Ministerilennätys vaatii myös aina varakaluston ja -henkilöstön varaamista, mikä tarkoittaa muiden lentotehtävien rajoittamista tilauksen ajaksi.

Puolustusministeriö uusi viime vuoden lopulla ohjeen ministereiden kuljettamisesta. Uusi ohje on leimattu salaiseksi. HS pyysi siitä käyttöönsä niin sanotun mustatun version, josta on peitetty salassa pidettävät osat.

Uuteen ohjeeseen on lisätty kohta, jonka mukaan lentokuljetus voidaan tehdä myös silloin, jos se katsotaan turvallisuussyistä tarkoituksenmukaiseksi.

Ilmavoimat kuljettaa Learjeteillä ja ­Pilatuksilla

 Ilmavoimilla on kolme Learjetiä ja kuusi Pilatusta, joita käytetään henkilökuljetuksiin.

 Learjetit tunnetaan liikesuihkukoneina, mutta Ilmavoimat käyttää niitä henkilökuljetusten lisäksi valokuvaus-, maalinhinaus- ja merivalvontalentoihin sekä elektronisen sodankäynnin lentoihin.

 Pilatus on yksimoottorinen potkuriturbiinikone, jolla kuljetetaan matkustajia ja rahtia.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Ministerit
  • Ilmavoimat
  • selvitys
  • Tätä on Hesari
  • Datajournalismi

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

    2. 2

      Tämä tiedetään Turun puukotuksista: Kaksi kuollut ja kahdeksan loukkaantui – Epäilty tekijä sairaalassa, poliisi alkanut kuulustella kiinniotettuja

    3. 3

      Timo Metsola, 42, on kietonut Helsingin vuokra-asuntomarkkinat pikkurillinsä ympärille – Yli 50 asuntoa omistava judoka on Jari Sarasvuon mukaan ”matemaattinen poikkeustapaus”

    4. 4

      Pääministeri Sipilä: Ei ole mitään näyttöä siitä, että Turun puukotukset olisivat olleet terroritekoja

    5. 5

      Ruotsalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

    6. 6

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    7. 7

      Turun tapahtumien silmin­näkijä: ”Näin kuinka vaaleaa naista puukotettiin useita kertoja kaulaan”

    8. 8

      Turun puukkohyökkäys nousi otsikoihin ulkomailla

    9. 9

      Vieraana sukellusveneessä, josta ruotsalais­toimittaja katosi –  HS julkaisee yksinoikeudella keksijä-Madsenin haastattelun

    10. 10

      Miten kovaa Mo Farah oikein juoksee? Tältä näyttää, kun tavallisten ihmisten juoksumatto asetetaan mestarin vauhtiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tämä tiedetään Turun puukotuksista: Kaksi kuollut ja kahdeksan loukkaantui – Epäilty tekijä sairaalassa, poliisi alkanut kuulustella kiinniotettuja

    2. 2

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    3. 3

      Turun tapahtumien silmin­näkijä: ”Näin kuinka vaaleaa naista puukotettiin useita kertoja kaulaan”

    4. 4

      Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

    5. 5

      HS seurasi: Näin poliisin tiedotustilaisuus Turun puukotuksista eteni – poliisi vahvistaa sivullisten suojelleen ihmisiä

    6. 6

      Charlottesvillessä kokoontui satoja hampaisiin asti aseistautuneita natseja keskellä kirkasta päivää – ja Yhdysvaltain presidentti vähättelee asiaa

    7. 7

      Yksi sairaalaan Turun puukotustapauksen takia tuoduista on kuollut – kahdeksan hoidossa

    8. 8

      Otto-automaatit häädetään ABC-asemilta, Prismoista ja Alepoista, S-ryhmä tuo tilalle Nosto-automaatit – katso kartalta katoavat Otot

    9. 9

      Pääministeri Sipilä: Ei ole mitään näyttöä siitä, että Turun puukotukset olisivat olleet terroritekoja

    10. 10

      Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 14 kuoli Barcelonaan tehdyssä iskussa – uhrien joukossa ei suomalaisia, kertovat Espanjan viranomaiset

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

    2. 2

      Tämä tiedetään Turun puukotuksista: Kaksi kuollut ja kahdeksan loukkaantui – Epäilty tekijä sairaalassa, poliisi alkanut kuulustella kiinniotettuja

    3. 3

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    4. 4

      Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

    5. 5

      Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 14 kuoli Barcelonaan tehdyssä iskussa – uhrien joukossa ei suomalaisia, kertovat Espanjan viranomaiset

    6. 6

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    7. 7

      Järjestyksen­valvojat heittivät kaksi naisesiintyjää ulos alueelta Flow’ssa – festivaali hakee esiintyjille korvauksia

    8. 8

      Espoolainen Eva ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin naapurissa asuvaa ex-miestään – ”Minun kulttuurissani ajatellaan, että miehellä on oikeus lyödä naistaan”

    9. 9

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    10. 10

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    11. Näytä lisää