Valikko
Kotimaa

Ensimmäinen suomalainen robottiauto ajaa liikenteessä jo ensi keväänä – ”Teemme autosta vainoharhaisen, jotta onnettomuuksilta vältytään”

Tutkijat muuttavat tavallisen käytetyn Citroënin robottiautoksi toukokuuhun mennessä.

Ensi keväänä eräässä vilkkaassa tamperelaisessa risteyksessä tehdään suomalaista autoilun historiaa.

Toukokuisena arkipäivänä Hervannan suunnasta köröttelee keskustaa kohti auto, jossa ei ole kuljettajaa. Jos kaikki menee nappiin, kuskiton auto kääntyy itsekseen Hakametsän risteyksestä vasemmalle.

Tiellä liikkuu silloin ensimmäinen suomalaista tekoa oleva robottiauto.

Kyse on Teknologian tutkimuskeskus VTT:n projektista, joka alkoi tämän vuoden alussa.

Auton kori, renkaat ja moottori tulevat ulkomailta. Auton malli on Citroënin C4, jollaisen voisi ostaa kaupasta. Itse asiassa tutkijat ostivat robottiautoksi muuttuvan kulkuneuvon autoliikkeestä käytettynä.

Olennaista on auton äly, joka kehitetään Tampereella. Äly tarkoittaa sitä, että auto havainnoi ympäröivää liikennettä, tien pintaa ja jalankulkijoita. Auto tunnistaa olennaiset ajoon vaikuttavat asiat ja tekee nopeita päätöksiä siitä, mihin suuntaan se liikkuu.

Robottiauton äly ja ympäristön havainnointi vaativat satoja tunteja ohjelmointia. VTT:llä projektia valmistelee kuusihenkinen tiimi.

Yksi tiimin jäsenistä on tamperelainen tutkija Pasi Pyykönen. Hän kertoo, että ensin keskeneräistä älyä testataan simulaattorilla. Vähän kerrallaan äly oppii paremmaksi, jolloin tutkijat siirtävät uuden opin liikenteeseen. Älyn osia testataan jo nyt viikoittain Tampereella.

Kaksi viimeistä viikkoa Pyykönen on työskennellyt auton älyvalojen parissa. Valojen avulla auto viestii jalankulkijoille aikeistaan.

”Auto näyttää valoilla, että se on havainnut jalankulkijan ja hän voi mennä suojatien yli”, Pyykönen sanoo.

Kuvitellaanpa, että kaikki meneekin toukokuussa pieleen ja auto losauttaa päin kivetystä tai pahimmillaan jalankulkijaa.

”On vaikea sanoa, mikä silloin on mennyt pieleen. Turvajärjestelmät ovat pettäneet”, Pyykönen sanoo.

Tähän on varauduttu.

”Teemme autosta vainoharhaisen, jotta onnettomuuksilta vältyttäisiin. Auto ennemmin pysäyttää kaiken toiminnan kuin ottaa sen riskin, että jotain ikävää tapahtuu.”

Pyykönen kertoo, että jokaisessa auton testausvaiheessa onnettomuuden riski otetaan huomioon.

Tällä hetkellä älystä on valmiina puolet. Nyt tutkijat ovat keskittyneet erityisesti älyn ja auton tavallisen mekaniikan yhteensovittamiseen.

Suurin osa havaitsemiseen tarkoitetuista antureista on jo asennettuna, ja ne on testattu toimiviksi. Kaikki sähkötyöt on tehty. Parhaillaan asennetaan autoon tulevia tietokoneita ja näyttöjä. Asennuksen jälkeen jatketaan älyn kehittämistä.

Autosta puuttuu vielä järjestelmä, jolla mekaaninen ohjaus sovitetaan yhteen älyn kanssa.

”Ohjaus on suunniteltu, mutta siihen tulevat osat ovat vasta tilauksessa”, Pasi Pyykönen sanoo.

Suomessa kukaan muu ei ole tekemässä vastaavaa projektia.

”Samantyylisiä kokeiluja on parikymmentä maailmalla”, sanoo VTT:n erikoistutkija Matti Kutila.

Robottiautot on liitetty viime aikoina Yhdysvaltoihin, jossa Google, Tesla ja General Motors ovat esitelleet omia kokeilujaan. Myös Saksassa, Japanissa ja Etelä-Koreassa testataan robottiautoja. Ruotsissa Volvo kehittää itsestään ajavia autoja.

Robottiautoja kehitetään myös Ranskassa. Siellä valmistettiin robottibussit, joita testattiin alkusyksystä Helsingin Hernesaaressa.

”Olemme tehneet myös robottibussien rakentajien kanssa yhteistyötä. Hyödynnämme osittain samaa tekniikkaa, mutta lähestymistapamme ovat erilaiset”, Matti Kutila sanoo.

Suomi on houkutteleva maa robottiautojen testaajalle, sillä lainsäädäntö on maailman mittakaavassa joustava.

”Haimme kesällä Suomen ensimmäisen luvan itseajavan auton testaamiselle. Saksalaiset kollegat sanoivat, että prosessi oli äärettömän kevyt heidän lupaprosessiinsa verrattuna”, Kutila kertoo.

Hänen mukaansa tavanomaiset liikennetilanteet eivät aiheuta robottiautoille ongelmia. Riskit liittyvät poikkeuksellisiin tilanteisiin.

”Tavallinen autoilija voi tehdä yllättävän liikkeen, jota robottiauto ei ymmärrä.”

Myös pohjoiset keliolosuhteet aiheuttavat omat vaikeutensa. Ongelmia voivat aiheuttaa myös esimerkiksi tietyömerkinnät, jotka eivät aina ole automaattisen havainnoinnin kannalta luotettavia.

Vaaroihin on varauduttu siten, että robottiautossa on aina mukana ihminen, joka voi tarttua rattiin. Myös lain kannalta ihmisen läsnäolo autossa on välttämätöntä. Lainsäädäntö ei ole vielä ratkaissut sitä, saako auto ylipäätään liikkua ilman kyydissä olevaa ihmistä.

”Sehän olisi terroristeille helppo työkalu, jos auton voisi lähettää liikkeelle ilman kuljettajaa”, Kutila sanoo.

Robottiautoiluun pitkään perehtynyt Kutila uskoo, että autoilu muuttuu ensi vuosikymmenellä. Roolit muuttuvat siten, että kuljettajasta tulee tietokoneen avustaja. Vasta vuoden 2030 jälkeen autoilija voi jättää autoilun kokonaan robotille ja keskittyä itse elokuvien katseluun tai internetin selaamiseen.

Robottiauton hinta on vielä nykyään hulppea, mutta ei enää käsittämätön. Robottiautoksi muuttuva Citroën maksoi käytettynä noin 4 000 euroa, ja kun kaikki varusteet on asennettu paikalleen, auton hinnaksi tulee noin 80 000 euroa.

Jos VTT:n kehittämä äly toimii niin kuin pitääkin, tekniikka on tarkoitus myydä Suomeen tai ulkomaille. Kiinnostuneita ostajia voivat olla esimerkiksi työkonevalmistajat, autoteollisuus tai teollisuusrobotiikka.

”Kilpailu on tällä hetkellä kovaa. Osoitan aika kovaa itseluottamusta sanoessani, että kilpailemme tällä hetkellä Googlen kanssa”, Kutila sanoo.

Kutila haluaa lähettää terveisiä tamperelaisille autoilijoille.

”Yrittäkää seuraavien kuukausien aikana bongata punaista Citroënia keltaisella kilvillä. Siinä on jotain jännää.”

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Syövän on epäilty johtuvan stressistä, ujoudesta, jopa kielteisistä ajatuksista – laaja kartoitus murtaa sairastuneille haitallisia myyttejä

    2. 2

      Neljä kuppia kahvia, ei edes pullollista energiajuomaa – suurselvitys tarkisti kofeiinin terveydelliset riskirajat

    3. 3

      Trump: Pohjois-Korean ”ongelma” ratkaistava viimeinkin

    4. 4

      Tuhkarokko leviää nyt ympäri Eurooppaa – Suomessa valmiuksia on lisätty uudella lailla

    5. 5

      Nukutko huonosti? HS kokosi asiantuntijan vinkit unen apuvälineisiin ja parempiin yöuniin

    6. 6

      HS:n lukijat ehdottavat: Nämä suomalaiset tuotteet kuuluisivat bisnesmokien museoon

    7. 7

      Punkki puri Jussi Kaijalaa ja se muutti hänen elämänsä – ”Vian epäiltiin jo olevan korvien välissä”

    8. 8

      Ranskan presidentiksi pyrkivä Le Pen luopui puolueensa johtajuudesta

    9. 9

      Taka-Töölön 80-vuotias klassikkoravintola säästyi perikadolta – Nina Kaukonen osti ravintolan, jossa Matti Pellonpää kävi suihkussa ja Supo vahti Salman Rushdieta

    10. 10

      Brigitte Macron ”neuvoo ja valmentaa” presidentiksi pyrkivää miestään – lukiolaispojan ja opettajan skandaalisuhteesta syntyi Ranskan seuratuin pari

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Taka-Töölön 80-vuotias klassikkoravintola säästyi perikadolta – Nina Kaukonen osti ravintolan, jossa Matti Pellonpää kävi suihkussa ja Supo vahti Salman Rushdieta

    2. 2

      Neljä kuppia kahvia, ei edes pullollista energiajuomaa – suurselvitys tarkisti kofeiinin terveydelliset riskirajat

    3. 3

      Punkki puri Jussi Kaijalaa ja se muutti hänen elämänsä – ”Vian epäiltiin jo olevan korvien välissä”

    4. 4

      Tieteelliset tosiasiat hylätään humpuukina, jos ne horjuttavat omaa maailmankuvaa – ”Ihmiset kyseenalaistavat tutkijoiden motiivit ja sitoumukset”

    5. 5

      Suomi maksaa naapureihin verrattuna asiantuntijoille pientä palkkaa – ”Tukholmassa maksetaan joistain tehtävistä Suomeen verrattuna tuplasti”

    6. 6

      Onko naisen huivi aina alistamisen merkki? 18-vuotias huivinkäyttäjä kertoo, että ei ole – tästä kamppaillaan juuri nyt Euroopan maissa

    7. 7

      Joutsenlaulun Vain elämää -versio soi myös radiossa vastoin Jussi Hakulisen tahtoa – ”Sanoin, että laittakaa radio kiinni”

    8. 8

      Köyhät, rikkaat ja maahanmuuttajat asuvat yhä useammin omilla alueillaan – asuinalueet eriarvoistuvat erityisesti Turussa

    9. 9

      HS:n lukijat ehdottavat: Nämä suomalaiset tuotteet kuuluisivat bisnesmokien museoon

    10. 10

      Tuhkarokko leviää nyt ympäri Eurooppaa – Suomessa valmiuksia on lisätty uudella lailla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maailman vaarallisin tulivuori oireilee uhkaavasti – Kun Campi Flegrei taas räjähtää, vaarassa on miljoonia ihmisiä

    2. 2

      Ammattikoulutuksen tila on kelvoton – poikani lukujärjestys on tyhjä ja hän joutuu lorvimaan kotona

    3. 3

      Oudot tuntemukset juoksulenkillä paljastuivat syöväksi – Entinen huippu-urheilija Kirsi Valasti uskoo, että liikunnan tuoma kehotietoisuus pelasti hänet

    4. 4

      Bostonin maratonin voittajan uurteiset reisilihakset hämmästyttävät: ”En ole nähnyt koskaan mitään vastaavaa”

    5. 5

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    6. 6

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    7. 7

      Selvitys: Lähes kolmannes pohjoiskorealaisista käyttää huumeita – metamfetamiini on monille jo arkipäiväistä

    8. 8

      Ravitsemusterapeutti kärsi vuosia kipeästä vatsasta ja ilmavaivoista – Sitten ystävä kertoi ruokavaliosta, joka toi helpotuksen

    9. 9

      Onko tässä Helsingin pienin ja kallein vuokrayksiö? 10 neliömetriä, 1 941 euroa kuukaudessa

    10. 10

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    11. Näytä lisää