Valikko
Kotimaa

Ensimmäinen suomalainen robottiauto ajaa liikenteessä jo ensi keväänä – ”Teemme autosta vainoharhaisen, jotta onnettomuuksilta vältytään”

Tutkijat muuttavat tavallisen käytetyn Citroënin robottiautoksi toukokuuhun mennessä.

Ensi keväänä eräässä vilkkaassa tamperelaisessa risteyksessä tehdään suomalaista autoilun historiaa.

Toukokuisena arkipäivänä Hervannan suunnasta köröttelee keskustaa kohti auto, jossa ei ole kuljettajaa. Jos kaikki menee nappiin, kuskiton auto kääntyy itsekseen Hakametsän risteyksestä vasemmalle.

Tiellä liikkuu silloin ensimmäinen suomalaista tekoa oleva robottiauto.

Kyse on Teknologian tutkimuskeskus VTT:n projektista, joka alkoi tämän vuoden alussa.

Auton kori, renkaat ja moottori tulevat ulkomailta. Auton malli on Citroënin C4, jollaisen voisi ostaa kaupasta. Itse asiassa tutkijat ostivat robottiautoksi muuttuvan kulkuneuvon autoliikkeestä käytettynä.

Olennaista on auton äly, joka kehitetään Tampereella. Äly tarkoittaa sitä, että auto havainnoi ympäröivää liikennettä, tien pintaa ja jalankulkijoita. Auto tunnistaa olennaiset ajoon vaikuttavat asiat ja tekee nopeita päätöksiä siitä, mihin suuntaan se liikkuu.

Robottiauton äly ja ympäristön havainnointi vaativat satoja tunteja ohjelmointia. VTT:llä projektia valmistelee kuusihenkinen tiimi.

Yksi tiimin jäsenistä on tamperelainen tutkija Pasi Pyykönen. Hän kertoo, että ensin keskeneräistä älyä testataan simulaattorilla. Vähän kerrallaan äly oppii paremmaksi, jolloin tutkijat siirtävät uuden opin liikenteeseen. Älyn osia testataan jo nyt viikoittain Tampereella.

Kaksi viimeistä viikkoa Pyykönen on työskennellyt auton älyvalojen parissa. Valojen avulla auto viestii jalankulkijoille aikeistaan.

”Auto näyttää valoilla, että se on havainnut jalankulkijan ja hän voi mennä suojatien yli”, Pyykönen sanoo.

Kuvitellaanpa, että kaikki meneekin toukokuussa pieleen ja auto losauttaa päin kivetystä tai pahimmillaan jalankulkijaa.

”On vaikea sanoa, mikä silloin on mennyt pieleen. Turvajärjestelmät ovat pettäneet”, Pyykönen sanoo.

Tähän on varauduttu.

”Teemme autosta vainoharhaisen, jotta onnettomuuksilta vältyttäisiin. Auto ennemmin pysäyttää kaiken toiminnan kuin ottaa sen riskin, että jotain ikävää tapahtuu.”

Pyykönen kertoo, että jokaisessa auton testausvaiheessa onnettomuuden riski otetaan huomioon.

Tällä hetkellä älystä on valmiina puolet. Nyt tutkijat ovat keskittyneet erityisesti älyn ja auton tavallisen mekaniikan yhteensovittamiseen.

Suurin osa havaitsemiseen tarkoitetuista antureista on jo asennettuna, ja ne on testattu toimiviksi. Kaikki sähkötyöt on tehty. Parhaillaan asennetaan autoon tulevia tietokoneita ja näyttöjä. Asennuksen jälkeen jatketaan älyn kehittämistä.

Autosta puuttuu vielä järjestelmä, jolla mekaaninen ohjaus sovitetaan yhteen älyn kanssa.

”Ohjaus on suunniteltu, mutta siihen tulevat osat ovat vasta tilauksessa”, Pasi Pyykönen sanoo.

Suomessa kukaan muu ei ole tekemässä vastaavaa projektia.

”Samantyylisiä kokeiluja on parikymmentä maailmalla”, sanoo VTT:n erikoistutkija Matti Kutila.

Robottiautot on liitetty viime aikoina Yhdysvaltoihin, jossa Google, Tesla ja General Motors ovat esitelleet omia kokeilujaan. Myös Saksassa, Japanissa ja Etelä-Koreassa testataan robottiautoja. Ruotsissa Volvo kehittää itsestään ajavia autoja.

Robottiautoja kehitetään myös Ranskassa. Siellä valmistettiin robottibussit, joita testattiin alkusyksystä Helsingin Hernesaaressa.

”Olemme tehneet myös robottibussien rakentajien kanssa yhteistyötä. Hyödynnämme osittain samaa tekniikkaa, mutta lähestymistapamme ovat erilaiset”, Matti Kutila sanoo.

Suomi on houkutteleva maa robottiautojen testaajalle, sillä lainsäädäntö on maailman mittakaavassa joustava.

”Haimme kesällä Suomen ensimmäisen luvan itseajavan auton testaamiselle. Saksalaiset kollegat sanoivat, että prosessi oli äärettömän kevyt heidän lupaprosessiinsa verrattuna”, Kutila kertoo.

Hänen mukaansa tavanomaiset liikennetilanteet eivät aiheuta robottiautoille ongelmia. Riskit liittyvät poikkeuksellisiin tilanteisiin.

”Tavallinen autoilija voi tehdä yllättävän liikkeen, jota robottiauto ei ymmärrä.”

Myös pohjoiset keliolosuhteet aiheuttavat omat vaikeutensa. Ongelmia voivat aiheuttaa myös esimerkiksi tietyömerkinnät, jotka eivät aina ole automaattisen havainnoinnin kannalta luotettavia.

Vaaroihin on varauduttu siten, että robottiautossa on aina mukana ihminen, joka voi tarttua rattiin. Myös lain kannalta ihmisen läsnäolo autossa on välttämätöntä. Lainsäädäntö ei ole vielä ratkaissut sitä, saako auto ylipäätään liikkua ilman kyydissä olevaa ihmistä.

”Sehän olisi terroristeille helppo työkalu, jos auton voisi lähettää liikkeelle ilman kuljettajaa”, Kutila sanoo.

Robottiautoiluun pitkään perehtynyt Kutila uskoo, että autoilu muuttuu ensi vuosikymmenellä. Roolit muuttuvat siten, että kuljettajasta tulee tietokoneen avustaja. Vasta vuoden 2030 jälkeen autoilija voi jättää autoilun kokonaan robotille ja keskittyä itse elokuvien katseluun tai internetin selaamiseen.

Robottiauton hinta on vielä nykyään hulppea, mutta ei enää käsittämätön. Robottiautoksi muuttuva Citroën maksoi käytettynä noin 4 000 euroa, ja kun kaikki varusteet on asennettu paikalleen, auton hinnaksi tulee noin 80 000 euroa.

Jos VTT:n kehittämä äly toimii niin kuin pitääkin, tekniikka on tarkoitus myydä Suomeen tai ulkomaille. Kiinnostuneita ostajia voivat olla esimerkiksi työkonevalmistajat, autoteollisuus tai teollisuusrobotiikka.

”Kilpailu on tällä hetkellä kovaa. Osoitan aika kovaa itseluottamusta sanoessani, että kilpailemme tällä hetkellä Googlen kanssa”, Kutila sanoo.

Kutila haluaa lähettää terveisiä tamperelaisille autoilijoille.

”Yrittäkää seuraavien kuukausien aikana bongata punaista Citroënia keltaisella kilvillä. Siinä on jotain jännää.”

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Sianlihasta on löytynyt Euroopassa bakteeria, johon antibiootti ei tehoa – liha kannattaa kypsentää Suomessakin kunnolla

    2. 2

      Seitsemän maankaltaista planeettaa löytyi kääpiötähden ympäriltä 40 valovuoden päästä

    3. 3

      Tätä on seksi nyt: Tinder-sukupolvi ei eläkään yltä­kylläisyydessä, parisuhteissa etenkin miehet kärsivät puutteesta – mistä se johtuu?

    4. 4

      ”Toni” vaati treffien jälkeen kumppania maksamaan puolet ja syntyi jupakka – siellä, missä nimetön keskustelu Suomessa muuten toimii

    5. 5

      Poliisi tarjosi Irakiin pakolla palautettavalle ”400–500 euroa” vastineeksi hyvästä käytöksestä lentomatkalla

    6. 6

      Supersuosittu amerikkalaisjuontaja irvaili Trumpille ”Suomen Godzilla-hyökkäyksellä”

    7. 7

      Tukholmalaislähiön mellakasta kohistaan maailmalla – Ruotsissa pohditaan poliisin aseenkäyttöä ja tapahtumien vaikutusta maakuvaan

    8. 8

      Parhaissa purkkisalsoissa rouskuu tuore tomaatti, pahimmat ovat kuin ketsuppia – HS:n salsavertailussa paljastui hurjia laatueroja

    9. 9

      Marine Le Pen teki ovelan huivitempun – Libanonissa huivin käyttöä ei vaadita kuin erikoistapauksissa

    10. 10

      Autot kolaroivat kovassa lumisateessa, lentoja myöhässä poikkeuksellisen tuulensuunnan takia – räntäsade jatkuu vielä torstaiaamuna

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Toni” vaati treffien jälkeen kumppania maksamaan puolet ja syntyi jupakka – siellä, missä nimetön keskustelu Suomessa muuten toimii

    2. 2

      Suomalaiset nimet aiheuttavat hauskoja ja kiusallisia tilanteita ulkomailla – ”Vieraat ihmiset saattavat hätkähtää, kun he huomaavat, etten ole arabi”

    3. 3

      Tätä on seksi nyt: Tinder-sukupolvi ei eläkään yltä­kylläisyydessä, parisuhteissa etenkin miehet kärsivät puutteesta – mistä se johtuu?

    4. 4

      Supersuosittu amerikkalaisjuontaja irvaili Trumpille ”Suomen Godzilla-hyökkäyksellä”

    5. 5

      Seitsemän maankaltaista planeettaa löytyi kääpiötähden ympäriltä 40 valovuoden päästä

    6. 6

      Perusterveestä Kaisa Tolosesta, 52, tuli sairas työtön kuudessa vuodessa: ”Tulevaisuuteni jäi Mikkolan kouluun”

    7. 7

      Sianlihasta on löytynyt Euroopassa bakteeria, johon antibiootti ei tehoa – liha kannattaa kypsentää Suomessakin kunnolla

    8. 8

      Parhaissa purkkisalsoissa rouskuu tuore tomaatti, pahimmat ovat kuin ketsuppia – HS:n salsavertailussa paljastui hurjia laatueroja

    9. 9

      Tukholmalaislähiön mellakasta kohistaan maailmalla – Ruotsissa pohditaan poliisin aseenkäyttöä ja tapahtumien vaikutusta maakuvaan

    10. 10

      Rivitaloremontti meni järkyttävällä tavalla pieleen Järvenpäässä – löperösti toiminut valvoja joutuu maksamaan peräti miljoonan euron korvaukset

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaiset nimet aiheuttavat hauskoja ja kiusallisia tilanteita ulkomailla – ”Vieraat ihmiset saattavat hätkähtää, kun he huomaavat, etten ole arabi”

    2. 2

      Rivitaloremontti meni järkyttävällä tavalla pieleen Järvenpäässä – löperösti toiminut valvoja joutuu maksamaan peräti miljoonan euron korvaukset

    3. 3

      Ex-toimitusjohtaja Kari Savolainen, 65, kyllästyi ahneuteen – antaa miljoona euroa, jotta Kirkkonummen korpeen saadaan halpojen asuntojen ekokylä

    4. 4

      Kansanedustaja Touko Aalto teki aidon facepalmin eduskunnan Aito avioliitto -keskustelussa

    5. 5

      Kiusattu koulupoika näki näyn ja perusti oman kirkon Kokkolaan – Patrick Tiaisella, 23, on paljon seuraajia ja outoja kokemuksia

    6. 6

      Pahoinpitelyt ja nöyryyttäminen mursivat 15-vuotiaan sipoolaispojan – Äiti kertoo, että nyt riittää: ”En anna tämän enää olla”

    7. 7

      USA:n media konservatiivista Foxia myöten päivittelee Trumpin käytöstä sekavassa lehdistö­tilaisuudessa: ”hullua”, ”häiriintynyttä”

    8. 8

      Trump viittasi terrori-iskuun Ruotsissa – Carl Bildt ihmetteli, onko presidentti poltellut jotain

    9. 9

      Jäätyneenä Vuosaaresta löytynyt koiranpentu ”lopetettiin asianmukaisesti” – tapaus herätti raivoa jopa alamaailmaa myöten

    10. 10

      Lauri Katajainen, 20, etsii rakkautta, joka näkisi autistisen kuoren sisälle – ”Tajuan, etten aiheuta suuria intohimoja tytöissä”

    11. Näytä lisää