Valikko
Kotimaa

Hallituksen liikennekaari mullistaa Suomen joukkoliikenteen – uudistus tuo OP-ryhmän kaltaiset jätit rytinällä liikennebisnekseen

Hallitus haluaa, että jatkossa yhdellä älypuhelimella hankitulla matkalipulla voi matkustaa ympäri Suomea, kaikilla liikennevälineillä. OP-ryhmä on kiinnostunut lippujärjestelmän vaativan sovelluksen luomisesta.

Hallituksen liikennekaariuudistus panee Suomen liikennejärjestelmän rytinällä uusiksi. Hallitus julkisti tiistaina esityksensä niin sanotusta liikennekaaresta, jossa liikennemarkkinoita sääntelevä lainsäädäntö kootaan yhtenäiseksi laiksi.

Liikennekaaren keskeisin uudistus on, että se pakottaa liikenteen järjestäjiä avaamaan esimerkiksi aikatauluja, reittejä ja hintoja koskevat tietonsa kaikkien käyttöön. Tämän pitäisi mahdollistaa sen, että yhdellä älypuhelimella hankitulla lipulla, voisi matkustaa esimerkiksi Ivalosta Helsinkiin riippumatta siitä, mitä liikennevälineitä matkaan tarvitsee.

”Uudistuksen jälkeen kuluttajan ei tarvitsisi enää miettiä, ostaako matkalipun esimerkiksi VR:ltä tai Matkahuollolta”, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön (LVM:n) osastopäällikkö Laura Vilkkonen.

”Joukkoliikenteen pitää pystyä yhtä hyvään palvelutasoon henkilöauton kanssa. Liikennekaaressa on kyse siitä, että pistetään vesi vellomaan liikennemarkkinoilla ja kuluttaja palveluiden keskiöön.”

Liikennekaari voisi tarkoittaa sitä, että jo vajaan kahden vuoden päästä, heinäkuussa 2018, suomalaiset voisivat matkustaa tietyn kuukausimaksun maksamalla rajattomasti junalla ja bussilla. Kuukausimaksu maksettaisiin todennäköisesti erillisen älypuhelinsovelluksen avulla.

LVM:n toiveissa on, että kuukausimaksun maksamalla voisi käyttää joukkoliikenteen lisäksi myös esimerkiksi taksia ja vuokra-autoa.

Liikennevälineiden yhdistely olisi teknisesti mahdollista, sillä lippuja ostetaan ja autoja vuokrataan pitkälti netin kautta.

Uudistus olisi toteutuessaan valtava ja se muokkaisi merkittävästi esimerkiksi suurten autovakuuttajien ja autolainoittajien roolia. Tästä syystä esimerkiksi finanssijätti OP-ryhmä näkee tilanteessa bisnesmahdollisuuksia.

OP-ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen sanoo HS:lle, että liikennekaaren mukainen kehitys vähentää ihmisten halua omistaa autonsa itse. OP-ryhmälle tämä on merkittävä asia, sillä OP:n tuloksesta yli 10 prosenttia tulee nykyisin autolainoista, autovakuutuksista ja muista liikkumisen palveluista.

”Autot ja henkilöautoilu eivät kuitenkaan katoa mihinkään. Haluamme olla kumppanina mukana autojen rahoittamisessa ja vakuuttamisessa myös jatkossa niiden toimijoiden kanssa, ketkä autot tulevaisuudessa omistavat”, Karhinen sanoo.

Karhinen sanoo, että OP voisi tarjota myös sovelluksen, jonka kautta uudenlaiset matkaliput jatkossa ostetaan.

”Uskoisin, että meillä on osaamista siihen. Liikenneoperaattorina toimimiseen liittyvä rahavirta kiinnostaa tietenkin meitä.”

Karhinen sanoo, että liikennekaari tarjoaa heille mahdollisuuden puolustaa markkina-asemia muuttuvassa maailmassa.

”Toinen vaihtoehto on, että pidättäydymme nykyisessä markkinassa. Se markkina menee kymmenessä vuodessa alaspäin.”

Liikenne- ja viestintäministeriön hahmotelmat muistuttavat pitkälti suomalaisyritys Maas Finlandin perustaja Sampo Hietasen visioita. Hietanen visioi jo HS:n haastattelussa helmikuussa, että tulevaisuudessa liikenne voisi perustua mallille, jossa voisi yhdistellä haluamiaan kulkuvälineitä kuukausimaksun maksamalla.

Vilkkonen sanoo, että myös hallitus pyrkii tämänsuuntaiseen uudistukseen. LVM:n ideana on, että jatkossa myös esimerkiksi postin kuljetuksia voitaisiin käyttää osana joukkoliikennettä.

”Tarkoitus on, että postiautoissa voisi kuljettaa mummoja ja mummojen mukana postia. Nyt kaikki toimijat ovat omissa siiloissaan, meidän lähtökohtana on, että annamme toimijoille itselleen enemmän vapauksia järjestää asioita fiksummin”, Vilkkonen sanoo.

”Jotta Hietasen kuvailema markkina olisi mahdollista, tarvitaan tällainen pakottava lainsäädäntö. Se on jo nähty, ettei hyvällä tahdolla tällaista järjestelmää synny.”

LVM:n Vilkkonen ei halua arvioida, kuinka paljon joukkoliikenteestä joutuu jatkossa maksamaan.

”Viranomaiset eivät hahmottele hintoja vaan se jää yrittäjien ja palveluntarjoajien tehtäväksi. Yleensä kilpailu huolehtii siitä, että hintataso on halvempi ja laatu parempaa”, Vilkkonen sanoo.

Vilkkonen arvioi, että uudistus lisää kilpailua ja vähentää joukkoliikennettä koskevaa sääntelyä.

”Siinä ei ole mitään järkeä, että viranomainen määrittelee esimerkiksi sitä, mitä kalustoa saa käyttää. Jatkossahan voisi olla järkevämpää, että esimerkiksi haja-asutusalueilla voisi ajaa pienemmällä kalustolla.”

Sääntelyn purkamisesta huolimatta esimerkiksi yli 10 000 euroa ansaitsevat uber-taksikuljettajat tarvitsisivat jatkossa taksiluvan. Nykyisin uber-taksit ovat laittomia. Helsingin hovioikeus vahvisti keskiviikkona kahden uber-taksia kuljettaneen henkilön sakkotuomiot. Lue asiasta lisää täältä.

”Aiemmin takseilla oli määräkiintiö, mutta nyt toiminnan aloittaminen on luvan kanssa mahdollista myös uber-taksia kuljettaville”, Vilkkonen sanoo.

Liikenneministeriö ajaa uudistusta pikaisella aikataululla, sillä uudenlaisen lippujärjestelmän pitäisi olla käytössä jo vajaan kahden vuoden kuluttua heinäkuussa 2018.

Liikennekaari toteutetaan kolmessa vaiheessa uudistuksen sisällöllisen laaja-alaisuuden takia. Nyt julkaistu ensimmäinen vaihe koskee tieliikennettä ja toinen vaihe muuta eli rautatie-, vesi- ja ilmaliikennettä.

Kolmannessa ”kiillotusvaiheessa” hiotaan vielä yksityiskohtia.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • Joukkoliikenne
  • Joonas Laitinen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Rautatientorin telttaleirin liepeillä pyörii kolme maahanmuuttoa vastustavaa ryhmää, jotka eivät voi sietää toisiaan – Poliisi: ”Vaikea tietää, kuka edustaa ketäkin”

    2. 2

      Mitä asunnonvälittäjät ajattelevat oikeasti asiakkaistaan? Järjettömiä hintapyyntöjä, harhaisia omakotiunelmia ja olemattomia miljoonaperintöjä

    3. 3

      Ei vanhoja kuvia, ei paidattomia saliselfieitä: Tämä nainen korjaa työkseen miesten kehnoja Tinder-profiileja ja jakaa nyt vinkkinsä

    4. 4

      Jussi Halla-aho HS:n mielipidekirjoituksessa: Suomen valtio ei voi olla globaali sosiaalitoimisto

    5. 5

      Unohda eksoottiset superruuat, muista ruisleipä – Nämä kuusi kotimaista ruokaa ovat terveysvaikutuksiltaan ylitse muiden

    6. 6

      Mensan jäsenten tapaaminen lähti lapasesta Ruotsissa, hotellissa örvellettiin kuin viimeistä päivää ja vasta poliisi sai tilanteen rauhoitettua

    7. 7

      ”Neitsyys on paras lahja, jonka nainen voi aviomiehelleen antaa”, luennoitsija opetti – ja Kiinassa roihahti someraivo

    8. 8

      Merkelin mitta täyttyi Trumpin öykkäröinnistä

    9. 9

      Baltialaiset huolestuivat: Maailmaa valloittanut koominen venäläisanimaatio Maša ja karhu saattaakin olla osa Venäjän hybridi­sodan­käyntiä

    10. 10

      Suomen ja viron samankaltaisuus huvittaa – nykyään virolaisetkin nauravat ”vilkuttamiselle” ja ”ratsastajapatsaalle”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    2. 2

      Merkelin mitta täyttyi Trumpin öykkäröinnistä

    3. 3

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    4. 4

      Menestyksen salaisuus on taidossa rentoutua – Professori listasi olennaisimmat mielen taidot, joilla voi lisätä psyykkistä vahvuuttaan

    5. 5

      Littoistenjärven ”välimerellinen” aika päättyi ja vesi muuttui taas sameaksi – ”Kirkkaudessa radikaali ero”

    6. 6

      Päätoimittaja Atte Jääskeläinen lähtee Ylestä – ”Edellytyksiä tehtävän menestykselliseen hoitamiseen ei enää ollut”

    7. 7

      Pohjois-Korean vakavin uhka ei ole ydinase – maailma ei mahda diktatuurille mitään, koska sen tykistö muuttaisi Etelä-Korean pääkaupungin tulimereksi sekunneissa

    8. 8

      S-kauppoihin tulee brittiläisen Tescon tuotteita – erityisesti gluteenittomien elintarvikkeiden määrä kasvaa

    9. 9

      ”Jääskeläinen meni jonkin rajan ylitse”, ”Raskasta aikaa”, ”Menetimme hyvän pomon” – Näin yleläiset kommentoivat Atte Jääskeläisen lähtöä

    10. 10

      Unohda eksoottiset superruuat, muista ruisleipä – Nämä kuusi kotimaista ruokaa ovat terveysvaikutuksiltaan ylitse muiden

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Britannia ei usko Manchesterin pommittajan toimineen yksin, poliisi otti kiinni lisää ihmisiä

    2. 2

      Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

    3. 3

      Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

    4. 4

      Merkelin mitta täyttyi Trumpin öykkäröinnistä

    5. 5

      Paljonko rahaa on sopiva lahja? Tapakouluttaja kannustaa kohtuuteen ja ihmettelee työikäisten matkakassoja

    6. 6

      Älä varaa lentoja liian aikaisin, aseta verkkoselain ”salattuun” tilaan – näin löydät halvat lentoliput verkosta

    7. 7

      Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

    8. 8

      Joukko suomalaisia perusti 46 vuotta sitten Israeliin kylän, jossa palkat menivät yhteiseen pottiin ja yhteisö tarjosi vaatteet ja asunnon – Mitä kuuluu Jad Hashmonaan nyt?

    9. 9

      Junaan jääneillä löytötavaroilla tehdään armotonta bisnestä

    10. 10

      Kiky-sopimus teki monien helatorstaista tavallisen työpäivän, eikä se miellytä kaikkia – ”Toki tämä päähän ottaa”

    11. Näytä lisää