Valikko
Kotimaa

Hallituksen liikennekaari mullistaa Suomen joukkoliikenteen – uudistus tuo OP-ryhmän kaltaiset jätit rytinällä liikennebisnekseen

Hallitus haluaa, että jatkossa yhdellä älypuhelimella hankitulla matkalipulla voi matkustaa ympäri Suomea, kaikilla liikennevälineillä. OP-ryhmä on kiinnostunut lippujärjestelmän vaativan sovelluksen luomisesta.

Hallituksen liikennekaariuudistus panee Suomen liikennejärjestelmän rytinällä uusiksi. Hallitus julkisti tiistaina esityksensä niin sanotusta liikennekaaresta, jossa liikennemarkkinoita sääntelevä lainsäädäntö kootaan yhtenäiseksi laiksi.

Liikennekaaren keskeisin uudistus on, että se pakottaa liikenteen järjestäjiä avaamaan esimerkiksi aikatauluja, reittejä ja hintoja koskevat tietonsa kaikkien käyttöön. Tämän pitäisi mahdollistaa sen, että yhdellä älypuhelimella hankitulla lipulla, voisi matkustaa esimerkiksi Ivalosta Helsinkiin riippumatta siitä, mitä liikennevälineitä matkaan tarvitsee.

”Uudistuksen jälkeen kuluttajan ei tarvitsisi enää miettiä, ostaako matkalipun esimerkiksi VR:ltä tai Matkahuollolta”, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön (LVM:n) osastopäällikkö Laura Vilkkonen.

”Joukkoliikenteen pitää pystyä yhtä hyvään palvelutasoon henkilöauton kanssa. Liikennekaaressa on kyse siitä, että pistetään vesi vellomaan liikennemarkkinoilla ja kuluttaja palveluiden keskiöön.”

Liikennekaari voisi tarkoittaa sitä, että jo vajaan kahden vuoden päästä, heinäkuussa 2018, suomalaiset voisivat matkustaa tietyn kuukausimaksun maksamalla rajattomasti junalla ja bussilla. Kuukausimaksu maksettaisiin todennäköisesti erillisen älypuhelinsovelluksen avulla.

LVM:n toiveissa on, että kuukausimaksun maksamalla voisi käyttää joukkoliikenteen lisäksi myös esimerkiksi taksia ja vuokra-autoa.

Liikennevälineiden yhdistely olisi teknisesti mahdollista, sillä lippuja ostetaan ja autoja vuokrataan pitkälti netin kautta.

Uudistus olisi toteutuessaan valtava ja se muokkaisi merkittävästi esimerkiksi suurten autovakuuttajien ja autolainoittajien roolia. Tästä syystä esimerkiksi finanssijätti OP-ryhmä näkee tilanteessa bisnesmahdollisuuksia.

OP-ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen sanoo HS:lle, että liikennekaaren mukainen kehitys vähentää ihmisten halua omistaa autonsa itse. OP-ryhmälle tämä on merkittävä asia, sillä OP:n tuloksesta yli 10 prosenttia tulee nykyisin autolainoista, autovakuutuksista ja muista liikkumisen palveluista.

”Autot ja henkilöautoilu eivät kuitenkaan katoa mihinkään. Haluamme olla kumppanina mukana autojen rahoittamisessa ja vakuuttamisessa myös jatkossa niiden toimijoiden kanssa, ketkä autot tulevaisuudessa omistavat”, Karhinen sanoo.

Karhinen sanoo, että OP voisi tarjota myös sovelluksen, jonka kautta uudenlaiset matkaliput jatkossa ostetaan.

”Uskoisin, että meillä on osaamista siihen. Liikenneoperaattorina toimimiseen liittyvä rahavirta kiinnostaa tietenkin meitä.”

Karhinen sanoo, että liikennekaari tarjoaa heille mahdollisuuden puolustaa markkina-asemia muuttuvassa maailmassa.

”Toinen vaihtoehto on, että pidättäydymme nykyisessä markkinassa. Se markkina menee kymmenessä vuodessa alaspäin.”

Liikenne- ja viestintäministeriön hahmotelmat muistuttavat pitkälti suomalaisyritys Maas Finlandin perustaja Sampo Hietasen visioita. Hietanen visioi jo HS:n haastattelussa helmikuussa, että tulevaisuudessa liikenne voisi perustua mallille, jossa voisi yhdistellä haluamiaan kulkuvälineitä kuukausimaksun maksamalla.

Vilkkonen sanoo, että myös hallitus pyrkii tämänsuuntaiseen uudistukseen. LVM:n ideana on, että jatkossa myös esimerkiksi postin kuljetuksia voitaisiin käyttää osana joukkoliikennettä.

”Tarkoitus on, että postiautoissa voisi kuljettaa mummoja ja mummojen mukana postia. Nyt kaikki toimijat ovat omissa siiloissaan, meidän lähtökohtana on, että annamme toimijoille itselleen enemmän vapauksia järjestää asioita fiksummin”, Vilkkonen sanoo.

”Jotta Hietasen kuvailema markkina olisi mahdollista, tarvitaan tällainen pakottava lainsäädäntö. Se on jo nähty, ettei hyvällä tahdolla tällaista järjestelmää synny.”

LVM:n Vilkkonen ei halua arvioida, kuinka paljon joukkoliikenteestä joutuu jatkossa maksamaan.

”Viranomaiset eivät hahmottele hintoja vaan se jää yrittäjien ja palveluntarjoajien tehtäväksi. Yleensä kilpailu huolehtii siitä, että hintataso on halvempi ja laatu parempaa”, Vilkkonen sanoo.

Vilkkonen arvioi, että uudistus lisää kilpailua ja vähentää joukkoliikennettä koskevaa sääntelyä.

”Siinä ei ole mitään järkeä, että viranomainen määrittelee esimerkiksi sitä, mitä kalustoa saa käyttää. Jatkossahan voisi olla järkevämpää, että esimerkiksi haja-asutusalueilla voisi ajaa pienemmällä kalustolla.”

Sääntelyn purkamisesta huolimatta esimerkiksi yli 10 000 euroa ansaitsevat uber-taksikuljettajat tarvitsisivat jatkossa taksiluvan. Nykyisin uber-taksit ovat laittomia. Helsingin hovioikeus vahvisti keskiviikkona kahden uber-taksia kuljettaneen henkilön sakkotuomiot. Lue asiasta lisää täältä.

”Aiemmin takseilla oli määräkiintiö, mutta nyt toiminnan aloittaminen on luvan kanssa mahdollista myös uber-taksia kuljettaville”, Vilkkonen sanoo.

Liikenneministeriö ajaa uudistusta pikaisella aikataululla, sillä uudenlaisen lippujärjestelmän pitäisi olla käytössä jo vajaan kahden vuoden kuluttua heinäkuussa 2018.

Liikennekaari toteutetaan kolmessa vaiheessa uudistuksen sisällöllisen laaja-alaisuuden takia. Nyt julkaistu ensimmäinen vaihe koskee tieliikennettä ja toinen vaihe muuta eli rautatie-, vesi- ja ilmaliikennettä.

Kolmannessa ”kiillotusvaiheessa” hiotaan vielä yksityiskohtia.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • Joukkoliikenne
  • Joonas Laitinen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    2. 2

      Trump leikki ajavansa rekkaa, tööttäili ja intoili kuin pikkulapsi, internet riemastui kuvista

    3. 3

      Vantaan Koivuhaassa on Jehovan todistajien päämaja, jossa valikoitu joukko odottaa pääsyä paratiisiin – lapset on kielletty ja raamatuntulkinta ainoaa oikeaa

    4. 4

      Turvapaikanhakijat eivät työllisty – etenkin Irakista ja Somaliasta tulevien työllisyys on hyvin heikko

    5. 5

      Herätkää poliittiset päättäjät – Suomi on sairastunut, ja taudin nimi on avoin rasismi

    6. 6

      Jean-Claude Juncker BBC:lle: Britannia joutuu maksamaan brexitistä suunnilleen 50 miljardia puntaa – ”Emme ole naiiveja”

    7. 7

      Kakussa listeriaa, jyvien joukossa jyrsijän papanoita – EU:n palvelu varoittaa kytevistä ruokaskandaaleista

    8. 8

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    9. 9

      Intialainen kansanedustaja suuttui paikasta turistiluokassa – löi matkustamo­työntekijää sandaalilla 25 kertaa

    10. 10

      Rikosepäily ylimmän syyttäjän toimista on kiinnostava, mutta niin ovat tapauksen taustatkin – näin ne linkittyvät Jari Aarnioon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    3. 3

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    4. 4

      Aikuiset ihmiset ovat unohtaneet, ettei töykeyttä voi perustella millään

    5. 5

      Vantaan Koivuhaassa on Jehovan todistajien päämaja, jossa valikoitu joukko odottaa pääsyä paratiisiin – lapset on kielletty ja raamatuntulkinta ainoaa oikeaa

    6. 6

      Telia luopuu roaming-maksuista – kuluttajille kotimaan hinnat kaikissa EU-maissa

    7. 7

      Tohtori Tuulan ja tehdastyöntekijä Ritvan rakkaus oli monelle yllätys – ”Alemmassa sosiaaliluokassa ajatellaan, että herrat eivät pidä maailmaa käynnissä”

    8. 8

      Turvapaikanhakijat eivät työllisty – etenkin Irakista ja Somaliasta tulevien työllisyys on hyvin heikko

    9. 9

      Yle sai JSN:ltä langettavan päätöksen poliittiseen painostukseen taipumisesta

    10. 10

      Happohyökkääjä vaanii nuoria naisia Berliinissä – uhreja ainakin kuusi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    4. 4

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    5. 5

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    6. 6

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    7. 7

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    8. 8

      Kela vaatii, että 6-vuotiaalle lapsenlapselle säästämäni rahat käytetään perheen elättämiseen

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    11. Näytä lisää