Valikko
Kotimaa

Hallituksen liikennekaari mullistaa Suomen joukkoliikenteen – uudistus tuo OP-ryhmän kaltaiset jätit rytinällä liikennebisnekseen

Hallitus haluaa, että jatkossa yhdellä älypuhelimella hankitulla matkalipulla voi matkustaa ympäri Suomea, kaikilla liikennevälineillä. OP-ryhmä on kiinnostunut lippujärjestelmän vaativan sovelluksen luomisesta.

Hallituksen liikennekaariuudistus panee Suomen liikennejärjestelmän rytinällä uusiksi. Hallitus julkisti tiistaina esityksensä niin sanotusta liikennekaaresta, jossa liikennemarkkinoita sääntelevä lainsäädäntö kootaan yhtenäiseksi laiksi.

Liikennekaaren keskeisin uudistus on, että se pakottaa liikenteen järjestäjiä avaamaan esimerkiksi aikatauluja, reittejä ja hintoja koskevat tietonsa kaikkien käyttöön. Tämän pitäisi mahdollistaa sen, että yhdellä älypuhelimella hankitulla lipulla, voisi matkustaa esimerkiksi Ivalosta Helsinkiin riippumatta siitä, mitä liikennevälineitä matkaan tarvitsee.

”Uudistuksen jälkeen kuluttajan ei tarvitsisi enää miettiä, ostaako matkalipun esimerkiksi VR:ltä tai Matkahuollolta”, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön (LVM:n) osastopäällikkö Laura Vilkkonen.

”Joukkoliikenteen pitää pystyä yhtä hyvään palvelutasoon henkilöauton kanssa. Liikennekaaressa on kyse siitä, että pistetään vesi vellomaan liikennemarkkinoilla ja kuluttaja palveluiden keskiöön.”

Liikennekaari voisi tarkoittaa sitä, että jo vajaan kahden vuoden päästä, heinäkuussa 2018, suomalaiset voisivat matkustaa tietyn kuukausimaksun maksamalla rajattomasti junalla ja bussilla. Kuukausimaksu maksettaisiin todennäköisesti erillisen älypuhelinsovelluksen avulla.

LVM:n toiveissa on, että kuukausimaksun maksamalla voisi käyttää joukkoliikenteen lisäksi myös esimerkiksi taksia ja vuokra-autoa.

Liikennevälineiden yhdistely olisi teknisesti mahdollista, sillä lippuja ostetaan ja autoja vuokrataan pitkälti netin kautta.

Uudistus olisi toteutuessaan valtava ja se muokkaisi merkittävästi esimerkiksi suurten autovakuuttajien ja autolainoittajien roolia. Tästä syystä esimerkiksi finanssijätti OP-ryhmä näkee tilanteessa bisnesmahdollisuuksia.

OP-ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen sanoo HS:lle, että liikennekaaren mukainen kehitys vähentää ihmisten halua omistaa autonsa itse. OP-ryhmälle tämä on merkittävä asia, sillä OP:n tuloksesta yli 10 prosenttia tulee nykyisin autolainoista, autovakuutuksista ja muista liikkumisen palveluista.

”Autot ja henkilöautoilu eivät kuitenkaan katoa mihinkään. Haluamme olla kumppanina mukana autojen rahoittamisessa ja vakuuttamisessa myös jatkossa niiden toimijoiden kanssa, ketkä autot tulevaisuudessa omistavat”, Karhinen sanoo.

Karhinen sanoo, että OP voisi tarjota myös sovelluksen, jonka kautta uudenlaiset matkaliput jatkossa ostetaan.

”Uskoisin, että meillä on osaamista siihen. Liikenneoperaattorina toimimiseen liittyvä rahavirta kiinnostaa tietenkin meitä.”

Karhinen sanoo, että liikennekaari tarjoaa heille mahdollisuuden puolustaa markkina-asemia muuttuvassa maailmassa.

”Toinen vaihtoehto on, että pidättäydymme nykyisessä markkinassa. Se markkina menee kymmenessä vuodessa alaspäin.”

Liikenne- ja viestintäministeriön hahmotelmat muistuttavat pitkälti suomalaisyritys Maas Finlandin perustaja Sampo Hietasen visioita. Hietanen visioi jo HS:n haastattelussa helmikuussa, että tulevaisuudessa liikenne voisi perustua mallille, jossa voisi yhdistellä haluamiaan kulkuvälineitä kuukausimaksun maksamalla.

Vilkkonen sanoo, että myös hallitus pyrkii tämänsuuntaiseen uudistukseen. LVM:n ideana on, että jatkossa myös esimerkiksi postin kuljetuksia voitaisiin käyttää osana joukkoliikennettä.

”Tarkoitus on, että postiautoissa voisi kuljettaa mummoja ja mummojen mukana postia. Nyt kaikki toimijat ovat omissa siiloissaan, meidän lähtökohtana on, että annamme toimijoille itselleen enemmän vapauksia järjestää asioita fiksummin”, Vilkkonen sanoo.

”Jotta Hietasen kuvailema markkina olisi mahdollista, tarvitaan tällainen pakottava lainsäädäntö. Se on jo nähty, ettei hyvällä tahdolla tällaista järjestelmää synny.”

LVM:n Vilkkonen ei halua arvioida, kuinka paljon joukkoliikenteestä joutuu jatkossa maksamaan.

”Viranomaiset eivät hahmottele hintoja vaan se jää yrittäjien ja palveluntarjoajien tehtäväksi. Yleensä kilpailu huolehtii siitä, että hintataso on halvempi ja laatu parempaa”, Vilkkonen sanoo.

Vilkkonen arvioi, että uudistus lisää kilpailua ja vähentää joukkoliikennettä koskevaa sääntelyä.

”Siinä ei ole mitään järkeä, että viranomainen määrittelee esimerkiksi sitä, mitä kalustoa saa käyttää. Jatkossahan voisi olla järkevämpää, että esimerkiksi haja-asutusalueilla voisi ajaa pienemmällä kalustolla.”

Sääntelyn purkamisesta huolimatta esimerkiksi yli 10 000 euroa ansaitsevat uber-taksikuljettajat tarvitsisivat jatkossa taksiluvan. Nykyisin uber-taksit ovat laittomia. Helsingin hovioikeus vahvisti keskiviikkona kahden uber-taksia kuljettaneen henkilön sakkotuomiot. Lue asiasta lisää täältä.

”Aiemmin takseilla oli määräkiintiö, mutta nyt toiminnan aloittaminen on luvan kanssa mahdollista myös uber-taksia kuljettaville”, Vilkkonen sanoo.

Liikenneministeriö ajaa uudistusta pikaisella aikataululla, sillä uudenlaisen lippujärjestelmän pitäisi olla käytössä jo vajaan kahden vuoden kuluttua heinäkuussa 2018.

Liikennekaari toteutetaan kolmessa vaiheessa uudistuksen sisällöllisen laaja-alaisuuden takia. Nyt julkaistu ensimmäinen vaihe koskee tieliikennettä ja toinen vaihe muuta eli rautatie-, vesi- ja ilmaliikennettä.

Kolmannessa ”kiillotusvaiheessa” hiotaan vielä yksityiskohtia.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • Joukkoliikenne
  • Joonas Laitinen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Sadat lääkärit kipusivat tuloeliittiin palkkatyöllä – laskuri näyttää, miten Suomen kovatuloisimmat lääkärit tienaavat

    2. 2

      Otatko työpaikkasi hauskuuttajan vakavasti? Syytä olisi, opastavat tutkijat

    3. 3

      Henkilötunnukseni joutui vääriin käsiin – sain laskun rikollisten nettiostoksista

    4. 4

      Oscareissa yllätyksiä: Mel Gibsonin elokuva voittanut jo kaksi palkintoa, ennakkosuosikki La La Land jää ennätyksestä

    5. 5

      Tuomarineuvoston mielestä Norjan Emil Iversen ei aiheuttanut kaatumista: ”Hidastuksesta näki hyvin, mitä siinä tapahtui”

    6. 6

      Liikkuminen muuttuu, kannattaako autoa enää omistaa? HS selvitti uudenlaisten autoilupalvelujen tarjontaa ja hintoja

    7. 7

      Trump työntää jo avattua ovea

    8. 8

      ”Harrastan ultrajuoksua, mutta liikunta ei vie aikaa perheeltä” – Näin lapsiperheet järjestävät aikaa liikunnalle

    9. 9

      Vanha suosikki 3310 tekee paluun – suomalainen yritys julkisti uusia Nokia-puhelimia ja tähtää maailman­valloitukseen Googlen kanssa

    10. 10

      ”Itämeren pisin baaritiski” on nyt auki – HS vertaili kaljakärryn vetämistä uudessa ja vanhassa Tallinnan-terminaalissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Otatko työpaikkasi hauskuuttajan vakavasti? Syytä olisi, opastavat tutkijat

    2. 2

      Saara Aallon rohkea ilmapallotemppu huipensi X Factor -konsertin Lontoossa

    3. 3

      Uudet tutkimukset ovat tuoneet mullistavaa tietoa paastoamisen soluvaikutuksista – Asiantuntija arvioi, kannattaako paasto oikeasti

    4. 4

      Tuomarineuvoston mielestä Norjan Emil Iversen ei aiheuttanut kaatumista: ”Hidastuksesta näki hyvin, mitä siinä tapahtui”

    5. 5

      Terhi Kiemunki erotettiin perussuomalaisista laskutus­epäselvyyksien vuoksi – ”Tämä on iso periaatteellinen kysymys”

    6. 6

      Meskaliinia ”koiran karvanlähtöön”, kokapensaan lehtiä ”teenjuontiin” – HS selvitti: kymmeniä lääkärien vakavia rikoksia jää piiloon potilailta ja valvojalta

    7. 7

      Vanha suosikki 3310 tekee paluun – suomalainen yritys julkisti uusia Nokia-puhelimia ja tähtää maailman­valloitukseen Googlen kanssa

    8. 8

      Isotuloinen lääkäri vaatii avoimuutta muiltakin – ”Jos asia koetaan hankalaksi, pitää olla toinen systeemi, joka toimii”

    9. 9

      ”Hän on tasosi yläpuolella” on sinkulle lannistava lause

    10. 10

      Suomessa on meneillään vallan uusjako – pelissä ovat jokseenkin kaikkien suomalaisten työehdot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vaatteet paljastavat usein ihmisen luokka-aseman, vaikka sitä yrittäisi salata, kertoo tutkija – Tältä köyhyys näyttää ja tuntuu Suomessa

    2. 2

      Suomalaiset nimet aiheuttavat hauskoja ja kiusallisia tilanteita ulkomailla – ”Vieraat ihmiset saattavat hätkähtää, kun he huomaavat, etten ole arabi”

    3. 3

      Rivitaloremontti meni järkyttävällä tavalla pieleen Järvenpäässä – löperösti toiminut valvoja joutuu maksamaan peräti miljoonan euron korvaukset

    4. 4

      Ex-toimitusjohtaja Kari Savolainen, 65, kyllästyi ahneuteen – antaa miljoona euroa, jotta Kirkkonummen korpeen saadaan halpojen asuntojen ekokylä

    5. 5

      Pelastuslaitos kiittelee autoilijoita, jotka muodostivat Turun moottoritielle pelastuskujan – ”Erinomainen ilmiö”

    6. 6

      Pahoinpitelyt ja nöyryyttäminen mursivat 15-vuotiaan sipoolaispojan – Äiti kertoo, että nyt riittää: ”En anna tämän enää olla”

    7. 7

      Otatko työpaikkasi hauskuuttajan vakavasti? Syytä olisi, opastavat tutkijat

    8. 8

      Tiina Lietzén kyllästyi työhönsä ja laski, ettei tarvitse kuukausipalkkaa – hän muutti alkeelliseen mökkiin ja hakkaa metsää

    9. 9

      Lauri Katajainen, 20, etsii rakkautta, joka näkisi autistisen kuoren sisälle – ”Tajuan, etten aiheuta suuria intohimoja tytöissä”

    10. 10

      Saara Aallon rohkea ilmapallotemppu huipensi X Factor -konsertin Lontoossa

    11. Näytä lisää