Kotimaa

Eduskunta kantoi huolta takseista ja maaseudusta – ”Miten Kihniössä saadaan tiistai-iltana lokakuussa taksi liikkeelle?”

Oppositio tuntui välillä iloitsevan hallitusta enemmän liikenteen sääntelyn purkamisesta

Taksien tulevaisuus ja maaseudun palvelut olivat päähuolenaiheet, kun eduskunta sai tiistaina eteensä liikennekaaren eli tieliikenteen lakien kokonaisremontin.

Liikennekaari otti Juha Sipilän (kesk) hallituksessa lujille samojen huolten takia. Perussuomalaisten oli vaikea hyväksyä minkäänlaisia muutoksia taksien nykyiseen sääntelyyn.

Lopulta pitkän väännön jälkeen syntyi kompromissi: taksien määrää ei enää rajoiteta, mutta taksilla pitää yhä olla lupa. Taksikyytien hinnoittelu vapautuu.

Muut lain kohteet eli julkinen liikenne ja raskas tavaraliikenne eivät jumittaneet hallituksessa eivätkä herättäneet suuria intohimoja eduskunnassakaan.

Oppositiossa oleva Sdp käytti tilaisuutta hyväkseen näykkiäkseen perussuomalaisia näiden tekemistä myönnytyksistä.

”Perussuomalaisten taksikannasta ei oikein saa selvää. Nyt vapautetaan hinnat, nyt vapautetaan lupien määrä – kyllä tässä nyt moni taksiautoilija joutuu kysymään, meneekö tämä samaan sarjaan Kreikan tuen ja pienituloisilta leikkaamisen kanssa”, Sdp:n Antti Lindtman sanoi.

”Jossakin kohti jouduttiin pikkasen joustamaan”, myönsi Ari Jalonen (ps), joka johtaa laista mietinnön tekevää eduskunnan liikennevaliokuntaa.

”Mutta lupa on edelleen oltava. Määrät nousevat, se on selvää. Tulee iso mullistus, ja näiden isojen kysymysten selvittämiseen tarvitaan vielä monia tunteja”, Jalonen sanoi.

Jalosen mukaan pahin vaihtoehto, suoranainen katastrofi takseille olisi ollut se, että ne olisivat jääneet lakiuudistuksen ulkopuolelle.

Oppositio kuunteli myös korva tarkkana havaitakseen soraääniä hallituspuolueiden sisällä.

”En ole koskaan nähnyt näin rikkinäistä eduskuntaa”, hämmästeli vasemmistoliiton Jari Myllykoski. Hänen mielestään hallituspuolueet arvostelivat kovemmin kuin oppositio esimerkiksi sitä, että liikennekaari tulee eduskuntaan huonosti valmisteltuna.

Liikennekaaren ytimessä on tuoda uusi teknologia ja digitalisaatio koko voimallaan liikennepalveluihin.

Tavoitteena on, että esimerkiksi lippu- ja matkajärjestelmät toimisivat hyvin yhteen ja mahdollistaisivat niin sanotut matkaketjut: asiakas voisi suunnitella matkansa eri liikennevälineitä käyttäen alusta loppuun ja ostaa siihen yhden lipun.

”Kysyntä ja tarjonta saadaan kohtaamaan paremmin. Tavoitteena on, että joukkoliikennepalveluita, taksit mukaan luettuina, käytettäisiin nykyistä merkittävästi enemmän tulevaisuudessa”, sanoi lakiesityksen esitellyt liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk).

Liikennekaarella tavoitellaan myös säästöjä esimerkiksi Kelan nyt maksamissa taksikyydeissä ja kuntien koulukuljetuksissa.

Eduskunta piti uudistuksen perusajatusta, asiakkaan nostamista keskipisteeksi, pääosin hyvänä. Silti edustajia tuntui epäilyttävän, riittääkö Bernerin maalailemaa tarjontaa myös maaseudulla.

”Maaseudun näkökulmasta taksiliikenne on haasteellinen”, perussuomalaisten Toimi Kankaanniemi sanoi.

Kokoomuksen Timo Heinonen arveli optimistisesti, että keskustalainen ministeri Berner on muistanut kantaa huolta maaseudusta. Hänelläkin oli silti epäilyksensä.

”Kun taksien päivystysvelvollisuudesta luovutaan, niin millä tavalla Kihniössä saadaan tiistaina kello 22 lokakuussa sadeiltana taksi liikkeelle?” Heinonen kysyi.

Bernerin ei tarvinnut vastata, sillä taksien vapauttamisesta iloinneet vihreät tekivät sen hänen puolestaan. Antero Vartian mukaan taksien tarjonnan lisääntyminen ja älypuhelimet pitävät huolta myös Kihniöstä:

”Alueella on ihmisiä, joilla on auto, ajokortti ja aikaa ajaa. Olennaista on hyödyntää olemassa olevia resursseja nykyistä tehokkaammin, ja liikennekaari tekee sen mahdolliseksi.”

Bernerin mukaan liikennekaari ei ole tarpeen vain kaupunkialueilla:

”Sitä tarvitaan nimenomaan turvaamaan palveluita haja-asutusalueilla, joissa ne näivettyvät, jos me emme tee mitään muutoksia.”

 

Kansanedustajat arvostelivat taksin hintojen vapauttamista

 

”Erityisen huolissani olen taksilupien hinta- ja määräsäännöstelystä luopumisesta. Todennäköisesti suurissa kaupungeissa yritykset aloittavat hintakilpailun kohti pohjaa samalla kun harvaan asutuilla alueilla hinnat nousevat.”

Katja Hänninen (vas)

”Tästä taksipalvelusta unohdetaan, että siellä on Kainuussa 20 kilometrin päässä kyläkeskuksesta se mummo, joka ihmettelee, että millähän hinnalla jos ollenkaan hän löytää kyydin kirkolle. Voi olla, että apostolin kyyti on ainoa, joka on tarjolla.”

Sari Essayah (kd)

”Hyvä, että taksiliikenne on mukana tässä isossa liikennekaaressa. Jos se olisi jäänyt ulkopuolelle, se olisi heikentänyt taksiliikenteen asemaa.”

Ari Torniainen (kesk)

”Mitä tulee hintasäännöstelyyn, niin mitenkä se oikein toimii? Jos on niin, että Trafille on annettu tehtävä että jos taksien taksat nousevat kohtuuttomasti ja siihen puututaan, niin kuinka te voitte pakottaa taksin ottamaan sellaisen kyydin, joka ei ole kannattavaa?”

Markus Mustajärvi (vas)

”Pidän hyvänä asiana, että taksiyritysten luvat vapautetaan niin, että kun täyttää kriteerit, pääsee yrittämään. Kysynnän ja tarjonnan lain kautta hinta asettuu sille kohdalle, johon liikenteen käyttäjällä on resursseja.”

Eero Suutari (kok)

”On sanottu taksiliikenteestä, että nyt on mahdollisuus saada hintoja alas, mutta kuitenkin varmistetaan, että Trafi voi puuttua siihen, jos hinnat menevät ylös. Kummasta tässä on kysymys: siitä että hinnat menevät alas vai siitä että ne menevät ylös?”

Maria Tolppanen (sd)

Mikä kaari?

 Liikennekaari on hallituksen lakihanke, jossa liikennemarkkinoiden ja -palveluiden sääntely kootaan yhteen. Lain ensimmäinen, nyt eduskuntakäsittelyyn tullut vaihe koskee muun muassa takseja, joukkoliikennettä ja tavarankuljetuksia.

 Periaatteena on katsoa liikennettä asiakkaan näkökulmasta, vähentää viranomaisohjausta ja antaa markkinoiden toimia.

 Kaari-sana on vanhaa perua ja tarkoittaa useiden samaa aihepiiriä koskevien lakien kokonaisuutta.

 Ensimmäisen vaiheen on tarkoitus tulla voimaan heinäkuun alussa vuonna 2018.

 Toisessa vaiheessa liikennekaareen kootaan lento-, meri- ja raideliikenteen markkinoita ja kuljetuspalveluja koskevat säädökset. Toisen vaiheen valmistelu on jo alkanut.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Mies kaatoi pastakattilan lattialle Punavuoressa – alkoi riita, jonka seurauksena taloyhtiö vaatii mieheltä 30 000 euron korvauksia

    2. 2

      Hyvältä tuntuva vatsa ei aina voi hyvin, ja vehnäleipä jämähtää klöntiksi – nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

    3. 3

      ”Ehtivät he sen sanoa, että olen mätäpaise” – Tom-Kristian Heinäaho kasvoi Jehovan todistajaksi ja nousi liikkeen vanhimmistoon, mutta sitten runokilpailu paljasti hänen salaisuutensa

    4. 4

      Huono palkka ja raskas arki – moni lastentarhan­opettaja harkitsee alan vaihtamista: ”Tuli kiky ja lomarahat meni”

    5. 5

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    6. 6

      Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Uudet tulijat haastavat tuttujen rengas­valmistajien johtoaseman

    7. 7

      Jouko Jokisesta tulee Ylen päätoimittaja

    8. 8

      Miksi Juha Sipilä hymyilee?

    9. 9

      Suomessa leikittiin ”Kuka pelkää mustaa miestä” kunnes se kiellettiin rasistisena – mutta ajattelivatko lapset oikeasti tummaihoista ihmistä leikeissään? Vastaa kyselyyn

    10. 10

      Tämän parempaa mainoskanavaa Helsinki saa hakea: Kiinalainen jättiyritys WeChat luo Helsingille oman sovelluksen – käyttäjiä yli 960 miljoonaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jos olet ollut lapsi 1990-luvulla, syönyt, leikkinyt, pukeutunut, käynyt koulua tai viettänyt synttäreitä, teit näitä asioita

    2. 2

      Luteiden saastuttamat tavarat päätyivät epäonnisten dyykkarien matkaan Espoossa – ”Ettehän missään tapauksessa koske lavan sisältöön”, asukkaille ohjeistettiin

    3. 3

      Keinokuituvaatteet tuhoavat meriä ja voivat vaarantaa ihmisten terveyden, mutta moni ei tiedä sitä – ”Fleece on erityisen haitallista”

    4. 4

      Teinitytön parkkihallissa Keravalla raiskanneelle ja lapsia hyväksikäyttäneelle miehelle jälleen tuomio – seksiä 12-vuotiaan tytön kanssa

    5. 5

      Koulutaksi jätti 7-vuotiaan autistilapsen yksin parkkipaikalle Espoossa – Yritys: Kuljettaja ei saisi tällaisissa tapauksissa kuunnella lasta

    6. 6

      Päivähoidon maksut alenevat – keskituloisen kahden lapsen perheen maksut laskevat yli 1 200 euroa vuodessa

    7. 7

      Liika istuminen pidentää selän lihaskalvoja, ja siksi asentomme painuu kasaan – Uusi treenimuoto voi auttaa selkävaivoihin

    8. 8

      ”Kuvaaminen on hyvin vaarallista” – Narcos-sarjan työntekijä ammuttiin autoonsa, ja nyt ”maailman häikäilemättömimmän” huumeparonin veli uhkailee Netflixiä

    9. 9

      Hyvältä tuntuva vatsa ei aina voi hyvin, ja vehnäleipä jämähtää klöntiksi – nämä seitsemän asiaa sinun tulee tietää, jos haluat välttää vatsavaivoja

    10. 10

      Huono palkka ja raskas arki – moni lastentarhan­opettaja harkitsee alan vaihtamista: ”Tuli kiky ja lomarahat meni”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani

    2. 2

      Tässäkö Helsingin seudun kammotuin työpaikka? Palkka 7 500 euroa kuussa, mutta hakijoita ei näy

    3. 3

      ”Meidän on nyt mentävä”, sanoi poika ja joi myrkyn siskojensa kanssa – Kiinan ”hylättyjen lasten kaupunki” on täynnä lohduttomia tarinoita

    4. 4

      Mittaatko onnea väärillä mittareilla? Hyvään elämään on olemassa vain yksi lääke

    5. 5

      Ani Kellomäki sai 17-vuotiaana syöpädiagnoosin – mutta hänen suurin tragediansa väijyi äidin huoneen oven takana

    6. 6

      Meitä on pissattu silmään – pelätty kemikaali on varsin harmiton

    7. 7

      Päiväkoti irtisanoi lapsen Lauttasaaressa

    8. 8

      ”Hirvittäviä kuvia” huippupoliitikoista ottanut kuvaaja sai viime vuonna valtioneuvoston kanslian kimppuunsa – Nyt hän kutsui näyttelyyn kaikki ministerit, mutta yksikään ei tullut

    9. 9

      ”Kyseessä on pahanlaatuinen kasvain” – Suomalaisnainen sai musertavan syöpäuutisen postitse kotiin ja luki sattumalta potilastiedoistaan, ettei voi parantua

    10. 10

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

    11. Näytä lisää