Valikko
Kotimaa

”Pikaostoskeskus”, aiempaa vähemmän hyttejä eikä yhtään pelastusvenettä – tällainen on Suomenlahden uusi Tallinnan-laiva

Ensi vuonna valmistuva Tallinkin Megastar on Itämeren suurin kelluva kauppakeskus. Uutta laivassa on sekin, että se toimii yhtenä suurena pelastusveneenä.

Turku

Ensi vuonna valmistuva Tallinkin Megastar-laiva on monella tapaa mielenkiintoinen uutuus Itämeren-risteilyliikenteeseen. 212-metrinen alus korvaa Helsinki–Tallinna-väliä nykyisin liikennöivän Superstarin.

Tallink on jo myynyt Superstarin, mutta vuokraa sitä Megastarin valmistumiseen saakka.

Megastarin matka kestää vain kaksi tuntia, joten jo suunnitteluvaiheessa laivalta karsittiin suurin osa hyteistä. Niitä tulee uuteen laivaan ainoastaan 47, vaikka matkustajia alukseen mahtuu kaikkiaan 2 800.

Tallink yrittää ottaa kaiken irti lyhyestä matka-ajasta. Laivaan rakennetaan Itämeren suurinta kelluvaa myymälää. Kahdessa kerroksessa toimivan myymälän laajuus on 2 800 neliötä. Myymälään tulee moninkertainen määrä kassoja Superstarin kauppaan verrattuna.

Vielä tällä hetkellä suurin merenpäällinen myymälä on Turku–Tukholma-väliä liikennöivässä Viking Gracessa, jonka myymälällä on pinta-alaa kaikkiaan 1 600 neliötä.

HS vertaili kolmea risteilyalusta toisiinsa. Juttu jatkuu kuvien jälkeen.

Jättimäisestä kauppakeskuksesta ja laivalle mahtuvasta 2 800 matkustajasta huolimatta Megastarilla ei ole yhtään perinteistä pelastusvenettä. Meyerin Turun telakalla rakenteilla oleva alus muuttuu hädän tullen omaksi pelastusveneekseen.

Laivan suunnittelussa ja rakentamisessa on seurattu Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n asettamia safe return to port -turvavaatimuksia (suomeksi ”turvallinen paluu satamaan”).

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin merenkulkujohtaja Tuomas Routa kutsuu vuonna 2010 hyväksyttyjä vaatimuksia merkittäväksi parannukseksi risteilijäliikenteeseen. evakuoimisessa pelastusveneisiin tai -lautoille on runsaasti riskejä.

”Megastar perustuu uudelle ideologialle, että risteilylaivan paras pelastusvene on laiva itse. Laivan pitää kärsiä todella mittavia vahinkoja, että matkustajat jouduttaisiin evakuoimaan”, Routa kertoo.

Laivan on pystyttävä pääsemään kotisatamaan tai muuhun lähimpään satamaan kaikkien todennäköisimpien onnettomuuksien sattuessa. Näitä ovat muun muassa tulipalo tai vuoto.

Viking Gracessa on vastaavat turvajärjestelyt.

Miten laiva sitten toimii omana pelastusveneenään? Tallinkin varustamotoiminnan johtaja Tarvi-Carlos Tuulik kertoo, että Megastar on jaettu vertikaalisesti neljään osastoon.

Laivojen osastointia on käytetty vuosikymmenet esimerkiksi tulipalojen rajaamiseen tietylle alueelle.

Uutta Megastarissa on se, että kaikki tärkeimmille järjestelmille on varajärjestelmä. Laivaan on rakennettu varajärjestelmät esimerkiksi työntövoimaan, ohjaukseen ja energiantuottamiseen. Jos konehuoneessa syttyy tulipalo, se suljetaan ja varakonehuone otetaan käyttöön.

”Varajärjestelmien lisäksi matkustajien hyvinvoinnista on huolehdittu. Jokaiseen osastoon on varastoitu ruokaa ja juomaa sekä huolehdittu osaston ilmanvaihdosta”, Tuulik sanoo.

Hän korostaa, että turvajärjestelyt eivät näy matkustajien matkassa oikeastaan mitenkään.

”Matkustajan ei tarvitse tietää mitään uutta. Onnettomuuden sattuessa laivan kyltit ja viitoitukset ohjaavat matkustajat seuraavaan osastoon sen sijaan, että ne ohjaisivat matkustajat kokoontumisalueelle”, Tuulik kertoo.

Uuden turvajärjestelmän myötä laivalla ei tarvita perinteisiä pelastusveneitä. Laivalla on toki muutama niin sanottu MOB-vene, jotka on tarkoitettu mereen pudonneen ihmisen pelastamiseen.

Jos Megastarilta jouduttaisiin kaikesta huolimatta evakuoimaan ihmisiä, laivan kuudessa evakuointipisteessä on ilmatäytteisiä pelastuslauttoja. Jokaiselle matkustajalle on paikka tällaisesta pelastuslautasta.

Trafin Tuomas Routa näkee perinteisten pelastusveneiden karsimisen myönteisenä kehityksenä.

”Veneet ovat osoittautuneet riskialttiiksi esimerkiksi harjoitustilanteissa. Pelastusveneitä laskettaessa on sattunut aika paljon onnettomuuksia”, Routa sanoo.

Hän korostaa, etteivät uudet turvajärjestelmät tarkoita sitä, että vanhemmat laivat olisivat turvattomia.

”Matkustajan kannalta risteilyliikenteessä eletään turvallista aikaa jo nyt. Jatkossa on vain vielä pienempi riski siihen, että matkustajat joutuisivat jättämään laivan onnettomuuden aikana”, Routa sanoo.

Tallink yrittää markkinoida laivaa ostosturisteille. Asiakaspalveluun palkataan oppaita, joiden on tarkoitus palvella erityisesti aasialaisturisteja.

Megastarilla ja Viking Gracella on muutakin yhteistä: kumpaankin paattiin sisätiloja on suunnitellut Vertti Kivi. Saman suunnittelijan kädenjälkeä ovat Finnairin uusimman A350-koneen matkustamotilat.

Megastar korvaa Superstarin

 Valmistuu ensi vuoden alussa. Megastar korvaa Superstar-laivan Helsinki–Tallinna-liikenteessä.

 Megastar liikennöi kevättalvella valmistuvasta Länsiterminaali 2:sta.

 Laiva on 212 metriä pitkä, ja siihen mahtuu 2 800 matkustajaa.

 Laivan matka Tallinnan kestää kaksi tuntia ja yleisten tilojen määrä on haluttu maksimoida. Näin ollen laivassa on vain 47 matkustajahyttiä. Esimerkiksi Superstar-laivassa on 186 matkustajahyttiä.

 Megastarissa on kaksikerroksinen 2 800 neliön kauppakeskus.

 Megastar käyttää polttoaineenaan nestemäistä maakaasua LNG:tä. Viking Grace käyttää samaa polttoainetta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Laivat
  • risteily
  • Datajournalismi

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Otatko työpaikkasi hauskuuttajan vakavasti? Syytä olisi, opastavat tutkijat

    2. 2

      Sami Jauhojärvi ja Iivo Niskanen ottivat pronssia sprinttiviestissä – kulta meni loppukaarteen törmäykseen Norjan kanssa

    3. 3

      Saara Aallon rohkea ilmapallotemppu huipensi X Factor -konsertin Lontoossa

    4. 4

      Terhi Kiemunki erotettiin perussuomalaisista laskutus­epäselvyyksien vuoksi – ”Tämä on iso periaatteellinen kysymys”

    5. 5

      Tv-kanava selittää tuntemattoman ”Ruotsi-asiantuntijan” valintaa: Nils Bildtiä suositeltiin ohjelmaan

    6. 6

      Helsingin Meri-Rastilan asukkaista 34 prosenttia on maahan­muuttaja­taustaisia – Vuokratalojen valtaamaan kaupunginosaan yritetään houkutella omistusasujia

    7. 7

      Uudet tutkimukset ovat tuoneet mullistavaa tietoa paastoamisen soluvaikutuksista – Asiantuntija arvioi, kannattaako paasto oikeasti

    8. 8

      Meskaliinia ”koiran karvanlähtöön”, kokapensaan lehtiä ”teenjuontiin” – HS selvitti: kymmeniä lääkärien vakavia rikoksia jää piiloon potilailta ja valvojalta

    9. 9

      Tutkija kertoo, miksi laskiaispullan täytteet jakavat kansan kahtia

    10. 10

      Hiihtäjät kritisoivat Lahden ratoja – venäläishiihtäjä taisteli kasvot verisenä lähdöstä maaliin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Saara Aallon rohkea ilmapallotemppu huipensi X Factor -konsertin Lontoossa

    2. 2

      Tiina Lietzén kyllästyi työhönsä ja laski, ettei tarvitse kuukausipalkkaa – hän muutti alkeelliseen mökkiin ja hakkaa metsää

    3. 3

      Trumpin aloittama kummallinen Ruotsi-keskustelu jatkuu: Nyt USA:n televisiossa esiintyy ”Ruotsi-asiantuntija”, jota kukaan ei tunnu tuntevan

    4. 4

      Hiihtäjät kritisoivat Lahden ratoja – venäläishiihtäjä taisteli kasvot verisenä lähdöstä maaliin

    5. 5

      Lääketeollisuus salaa suurimman osan lääkäreille maksetusta rahasta – katso, kuuluuko oma lääkärisi eniten rahoitusta saaneiden joukkoon

    6. 6

      Vaatteet paljastavat usein ihmisen luokka-aseman, vaikka sitä yrittäisi salata, kertoo tutkija – Tältä köyhyys näyttää ja tuntuu Suomessa

    7. 7

      Toimeentulotuen siirrolla Kelaan on kafkamaisia seurauksia – jopa vähävaraiselle vainajalle on haettava toimeentulotukea

    8. 8

      Meskaliinia ”koiran karvanlähtöön”, kokapensaan lehtiä ”teenjuontiin” – HS selvitti: kymmeniä lääkärien vakavia rikoksia jää piiloon potilailta ja valvojalta

    9. 9

      Otatko työpaikkasi hauskuuttajan vakavasti? Syytä olisi, opastavat tutkijat

    10. 10

      Uudet tutkimukset ovat tuoneet mullistavaa tietoa paastoamisen soluvaikutuksista – Asiantuntija arvioi, kannattaako paasto oikeasti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vaatteet paljastavat usein ihmisen luokka-aseman, vaikka sitä yrittäisi salata, kertoo tutkija – Tältä köyhyys näyttää ja tuntuu Suomessa

    2. 2

      Suomalaiset nimet aiheuttavat hauskoja ja kiusallisia tilanteita ulkomailla – ”Vieraat ihmiset saattavat hätkähtää, kun he huomaavat, etten ole arabi”

    3. 3

      Rivitaloremontti meni järkyttävällä tavalla pieleen Järvenpäässä – löperösti toiminut valvoja joutuu maksamaan peräti miljoonan euron korvaukset

    4. 4

      Ex-toimitusjohtaja Kari Savolainen, 65, kyllästyi ahneuteen – antaa miljoona euroa, jotta Kirkkonummen korpeen saadaan halpojen asuntojen ekokylä

    5. 5

      Kiusattu koulupoika näki näyn ja perusti oman kirkon Kokkolaan – Patrick Tiaisella, 23, on paljon seuraajia ja outoja kokemuksia

    6. 6

      Pelastuslaitos kiittelee autoilijoita, jotka muodostivat Turun moottoritielle pelastuskujan – ”Erinomainen ilmiö”

    7. 7

      Pahoinpitelyt ja nöyryyttäminen mursivat 15-vuotiaan sipoolaispojan – Äiti kertoo, että nyt riittää: ”En anna tämän enää olla”

    8. 8

      Trump viittasi terrori-iskuun Ruotsissa – Carl Bildt ihmetteli, onko presidentti poltellut jotain

    9. 9

      Lauri Katajainen, 20, etsii rakkautta, joka näkisi autistisen kuoren sisälle – ”Tajuan, etten aiheuta suuria intohimoja tytöissä”

    10. 10

      Tiina Lietzén kyllästyi työhönsä ja laski, ettei tarvitse kuukausipalkkaa – hän muutti alkeelliseen mökkiin ja hakkaa metsää

    11. Näytä lisää