Kotimaa

Valikko
Kotimaa

Verotus kevenee, mutta maksaa pitää silti, jos valtion liikenneverkkoyhtiö toteutuu

Jos valtion infrayhtiö toteutuu, asiakasmaksut korvaavat osan nykyisistä veroista.

Liikenne- ja viestintäministeriö tutkii hallituksen toimeksiannosta, voisiko perustettava valtionyhtiö vastata liikenneverkon ylläpidosta ja kehittämisestä. Yhtiö rahoittaisi toimintansa liikenneverkon käyttöön perustuvilla asiakasmaksuilla, jolloin osaa liikenteen nykyisistä veroista ja maksuista voitaisiin alentaa tai ne voitaisiin poistaa kokonaan.

Kauppalehden tietojen mukaan nykyisestä autoverosta ja ajoneuvoverosta oltaisiin luopumassa, mutta ministeriöstä kerrotaan, että tieto on ennenaikainen. Autovero ja ajoneuvovero ovat kuitenkin todennäköisiä kohteita, sillä juuri muita vaihtoehtoja liikenneverojen puolella ei ole.

Liikenteen veroista eniten valtiolle tuottavat liikenteen polttonesteiden verot, 2,7 miljardia vuodessa. Ajoneuvo- ja autovero tuottavat yhteensä 2 miljardia euroa.

Lisäksi tieliikenteestä, ajoneuvoista ja niiden huolto- ja korjaustöistä kerätään Trafin arvion mukaan yhteensä noin 3 miljardia arvonlisänveroa. Ratamaksu ja väylämaksut ja juna- ja vesiliikenteen polttoaineiden valmisteverot ovat vaatimattomia.

Valtio siis kerää liikenteestä budjetin katteeksi noin 7,7 miljardia euroa vuodessa.

Valtion talousarvioesityksen mukaan valtio käyttää ensi vuonna liikenneverkon kehittämiseen ja ylläpitoon yhteensä 1,75 miljardia euroa. Liikenteestä kerättävillä veroilla rahoitetaan siis 6 miljardia muita menoja kuin liikenneverkon ylläpitoa ja kehittämistä.

Liikenteen verot ovat kultakaivos valtiolle, mutta verojen muuttaminen on poliittisesti herkkää. Esimerkiksi nykyhallitus keventää autoveroa perussuomalaisten vaatimuksesta, mutta samalla hallitus joutuu nostamaan ajoneuvoveroa saadakseen budjetin tulopuolta nousemaan.

Liikenteen korkea verotus aiheuttaa kauhunväristyksiä suomalaisautoilijoissa. Kuljetusalan ammattilaiset kokevat olevansa jatkuvan riiston kohteena.

Tutkimusten mukaan kansalaiset ovat tyytymättömiä siihen, että liikenteeltä verotettavat rahat eivät riittävästi ohjaudu liikenneverkon kunnostamiseen.

Jos yhtiömalli toteutuu, se pienentää valtion budjetin loppusummaa, koska verotulot supistuvat. Jotta muutos olisi budjetin kannalta kustannusneutraali – kuten lähtökohta on – budjetista poistuisi yhtä paljon liikenneverkon kehittämiseen ja ylläpitoon osoitettavia rahoja.

Jos uusi malli olisi käytössä ensi vuonna, liikenteen verot kevenisivät 1,7 miljardia, koska sen verran valtio liikenneverkkoon käyttää.

Verot kevenisivät, mutta kuluttajan taakka ei. Verot pienenisivät, mutta tilalle tulisivat asiakasmaksut. Ne keräisi uusi yhtiö, joka myös ottaisi vastuun liikenneverkosta. Asiakasmaksujen suuruus säädettäisiin lailla, joten eduskunnalla säilyisi kontrolli hinnoitteluun.

Asiakas maksaisi vain käyttämistään palveluista, mutta muuttujia on paljon. Esimerkiksi tienkäyttömaksu ei voisi olla sama kaupungissa ja maaseudulla, jossa on pidemmät etäisyydet. Hinnoittelulla voidaan myös ohjata kuluttajia hankkimaan vähäpäästöisiä autoja.

Hallituksen toimeksianto on infrayhtiön osalta ainoa poliittinen linjaus mikä toistaiseksi on tehty. Poliittisen päätöksen aika on ensi kevään hallitusohjelman puolivälitarkastelu. Hallituksen esitys infrayhtiön perustamiseksi voisi valmistua vuoden 2018 puolivälissä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • autoverotus

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Nämä 17 kirjaa muuttavat mielipiteesi ja auttavat ymmärtämään ihan eri tavalla ajattelevia

    2. 2

      Näkökulma: Timo Soinin sairausloman syiden salaamisessa on vaaransa

    3. 3

      ”Kaikki talot pitää peruskorjata säännöllisin välein” ja 6 muuta harhaluuloa: Valtionpalkinnon saaneet arkkitehdit kumoavat tutut rakennusmyytit

    4. 4

      Avarat kaula-aukot ja erottuvat nännit kohahduttivat Linnassa – Stylisti: ”Kaula-aukko voi olla antavakin, jos se on kaunis ja diskreetti”

    5. 5

      Pisa sen kertoo: Suomi eriytyy – tutkijan mukaan ajatus yhtenäisestä nuorisosta voidaan unohtaa

    6. 6

      Seksuaalisen väkivallan maa: Papua-Uuden-Guinean miehistä yli puolet on osallistunut joukkoraiskaukseen

    7. 7

      Ruben Stiller jäi sairauslomalle – Pressiklubia vetää Sanna Ukkola

    8. 8

      Stylisti arvioi Linnan juhlien puvut – ja valitsi neljä suosikkiaan

    9. 9

      Haimme turhaan apua poikamme raivokohtauksiin – pakkohoidon kynnys on aivan liian korkea

    10. 10

      Yhdysvaltain presidentin tulevaan lentokoneeseen voisi lastata kymmenen norsua enemmän kuin nykyiseen – tällainen on uusi Air Force One, jota Donald Trump ei halua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Avarat kaula-aukot ja erottuvat nännit kohahduttivat Linnassa – Stylisti: ”Kaula-aukko voi olla antavakin, jos se on kaunis ja diskreetti”

    2. 2

      Upeita laahuksia, hehkuvia värejä – valitsimme Linnan juhlien kymmenen näyttävintä pukua

    3. 3

      Sallan ”pieni pintaremontti” Punavuoressa muuttui täydeksi painajaiseksi – näin tilaat remontin turvallisesti

    4. 4

      Seksuaalisen väkivallan maa: Papua-Uuden-Guinean miehistä yli puolet on osallistunut joukkoraiskaukseen

    5. 5

      Li Andersson juhli sairaalan kierrätys­kankaissa ja turvapaikan­hakijoiden tekemässä korussa – ”Tuntuu vähän oudolta tulla tänne ja hymyillä”

    6. 6

      ”Kaikki talot pitää peruskorjata säännöllisin välein” ja 6 muuta harhaluuloa: Valtionpalkinnon saaneet arkkitehdit kumoavat tutut rakennusmyytit

    7. 7

      Stylisti arvioi Linnan juhlien puvut – ja valitsi neljä suosikkiaan

    8. 8

      Haimme turhaan apua poikamme raivokohtauksiin – pakkohoidon kynnys on aivan liian korkea

    9. 9

      Nämä 17 kirjaa muuttavat mielipiteesi ja auttavat ymmärtämään ihan eri tavalla ajattelevia

    10. 10

      Kuka oli tänä vuonna Linnan edustavin? Äänestä upeinta asukokonaisuutta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen meni kauneusklinikalle Helsingissä – päätyi öisen autokyydin jälkeen leikattavaksi omakotitaloon Viron Pärnussa

    2. 2

      Susanne Päivärinta ja Jan Andersson kiistävät päätoimittaja Atte Jääskeläisen väitteet: Ylen linjausta perusteltiin ”muilla syillä”, juontajat sanovat

    3. 3

      Kymmenien suomalaisten kauneusleikkaukset ovat menneet pieleen – Cheyenne Järvisen rintoihin jäi rujot jäljet

    4. 4

      Avarat kaula-aukot ja erottuvat nännit kohahduttivat Linnassa – Stylisti: ”Kaula-aukko voi olla antavakin, jos se on kaunis ja diskreetti”

    5. 5

      Tuhannet koulutetut karkaavat Suomesta ulkomaille joka vuosi, ja entistä harvempi aikoo palata – ”Tämä on hirveän hälyttävä tulos”

    6. 6

      Ylen päätoimittajan mukaan ohjaaja Susanna Kuparinen loukkasi Sipilän vaimoa – Kuparinen: ”Järkytyin ihan hirveästi”

    7. 7

      HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

    8. 8

      Pidimme kaksi viikkoa uutta päiväkirjamaista kalenteria, jota hehkutetaan maailmalla – näin se toimii

    9. 9

      Ruben Stiller kertoo HS:lle saamastaan varoituksesta ja Ylen kovista vaatimuksista Sipilä-asiassa: ”Olen hiiri ja minua pelotti”

    10. 10

      Ylen juontaja tenttasi päätoimittajaa suorassa lähetyksessä – ja hukkuu nyt kiittävään palautteeseen

    11. Näytä lisää