Valikko
Kotimaa

Verotus kevenee, mutta maksaa pitää silti, jos valtion liikenneverkkoyhtiö toteutuu

Jos valtion infrayhtiö toteutuu, asiakasmaksut korvaavat osan nykyisistä veroista.

Liikenne- ja viestintäministeriö tutkii hallituksen toimeksiannosta, voisiko perustettava valtionyhtiö vastata liikenneverkon ylläpidosta ja kehittämisestä. Yhtiö rahoittaisi toimintansa liikenneverkon käyttöön perustuvilla asiakasmaksuilla, jolloin osaa liikenteen nykyisistä veroista ja maksuista voitaisiin alentaa tai ne voitaisiin poistaa kokonaan.

Kauppalehden tietojen mukaan nykyisestä autoverosta ja ajoneuvoverosta oltaisiin luopumassa, mutta ministeriöstä kerrotaan, että tieto on ennenaikainen. Autovero ja ajoneuvovero ovat kuitenkin todennäköisiä kohteita, sillä juuri muita vaihtoehtoja liikenneverojen puolella ei ole.

Liikenteen veroista eniten valtiolle tuottavat liikenteen polttonesteiden verot, 2,7 miljardia vuodessa. Ajoneuvo- ja autovero tuottavat yhteensä 2 miljardia euroa.

Lisäksi tieliikenteestä, ajoneuvoista ja niiden huolto- ja korjaustöistä kerätään Trafin arvion mukaan yhteensä noin 3 miljardia arvonlisänveroa. Ratamaksu ja väylämaksut ja juna- ja vesiliikenteen polttoaineiden valmisteverot ovat vaatimattomia.

Valtio siis kerää liikenteestä budjetin katteeksi noin 7,7 miljardia euroa vuodessa.

Valtion talousarvioesityksen mukaan valtio käyttää ensi vuonna liikenneverkon kehittämiseen ja ylläpitoon yhteensä 1,75 miljardia euroa. Liikenteestä kerättävillä veroilla rahoitetaan siis 6 miljardia muita menoja kuin liikenneverkon ylläpitoa ja kehittämistä.

Liikenteen verot ovat kultakaivos valtiolle, mutta verojen muuttaminen on poliittisesti herkkää. Esimerkiksi nykyhallitus keventää autoveroa perussuomalaisten vaatimuksesta, mutta samalla hallitus joutuu nostamaan ajoneuvoveroa saadakseen budjetin tulopuolta nousemaan.

Liikenteen korkea verotus aiheuttaa kauhunväristyksiä suomalaisautoilijoissa. Kuljetusalan ammattilaiset kokevat olevansa jatkuvan riiston kohteena.

Tutkimusten mukaan kansalaiset ovat tyytymättömiä siihen, että liikenteeltä verotettavat rahat eivät riittävästi ohjaudu liikenneverkon kunnostamiseen.

Jos yhtiömalli toteutuu, se pienentää valtion budjetin loppusummaa, koska verotulot supistuvat. Jotta muutos olisi budjetin kannalta kustannusneutraali – kuten lähtökohta on – budjetista poistuisi yhtä paljon liikenneverkon kehittämiseen ja ylläpitoon osoitettavia rahoja.

Jos uusi malli olisi käytössä ensi vuonna, liikenteen verot kevenisivät 1,7 miljardia, koska sen verran valtio liikenneverkkoon käyttää.

Verot kevenisivät, mutta kuluttajan taakka ei. Verot pienenisivät, mutta tilalle tulisivat asiakasmaksut. Ne keräisi uusi yhtiö, joka myös ottaisi vastuun liikenneverkosta. Asiakasmaksujen suuruus säädettäisiin lailla, joten eduskunnalla säilyisi kontrolli hinnoitteluun.

Asiakas maksaisi vain käyttämistään palveluista, mutta muuttujia on paljon. Esimerkiksi tienkäyttömaksu ei voisi olla sama kaupungissa ja maaseudulla, jossa on pidemmät etäisyydet. Hinnoittelulla voidaan myös ohjata kuluttajia hankkimaan vähäpäästöisiä autoja.

Hallituksen toimeksianto on infrayhtiön osalta ainoa poliittinen linjaus mikä toistaiseksi on tehty. Poliittisen päätöksen aika on ensi kevään hallitusohjelman puolivälitarkastelu. Hallituksen esitys infrayhtiön perustamiseksi voisi valmistua vuoden 2018 puolivälissä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • autoverotus

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Ministeri Lindströmin erityisavustaja yritti pyyhkiä somalijärjestöiltä tuet – TEM:n johto piti tekoa pöyristyttävänä

    2. 2

      Monikulttuurisuudesta pitäisi luopua Suomessa, koska se ruokkii rasismia ja syrjintää, sanoo tutkija – tästä on kyse

    3. 3

      Pyörällä mereen ajanut Aleksander Lauraéus, 43, oli kuolla Hietalahden satama-altaaseen – nyt hän vaatii lisää tikapuita rantamuureille

    4. 4

      Kaupunkiympäristön tuhoaminen pyöräilyn varjolla on lopetettava – Jos ei voi ajaa nykyisiä pyöräteitä pitkin, niin ei ole pakko ajaa ollenkaan

    5. 5

      Poliisi vahvistaa: Espoon pitseriapalon epäillään olleen polttopulloisku – kaksi ihmistä otettu kiinni

    6. 6

      Oletko grillannut aina väärin? Kemisti kertoo, miten paistat täydellisen pihvin

    7. 7

      Onko murrosiän tunnemyrsky vain länsimaisen kulttuurin luoma harha? ”Meille sanottiin, ettei ole normaalia, jos on hyvissä väleissä vanhempiensa kanssa”

    8. 8

      Yhä useampi suomalainen harrastaa suuseksiä, mutta harva ymmärtää suojautua taudeilta – ”Ihmiset hämmästelevät, että tarttuuko näinkin”

    9. 9

      ”Tuntui kuin koko talo räjähtäisi” – Pitseriaan tehtiin omistajan mukaan polttopulloisku Espoossa, poliisi ottanut useita kiinni

    10. 10

      Stand-up-koomikko Iikka Kivi katuu höyrähtämistään Halla-ahon ajatuksiin – ei voi olla ”vähän kuin ilta- tai viikonloppunatsi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yhä useampi suomalainen harrastaa suuseksiä, mutta harva ymmärtää suojautua taudeilta – ”Ihmiset hämmästelevät, että tarttuuko näinkin”

    2. 2

      Luonnonvastaisista, sairaista koiraroduista pitää päästä eroon

    3. 3

      HS:n epätieteellinen kysely paljastaa, miten Suomessa saa elitistin leiman – jopa kahvin väri vaikuttaa

    4. 4

      ”Tuntui kuin koko talo räjähtäisi” – Pitseriaan tehtiin omistajan mukaan polttopulloisku Espoossa, poliisi ottanut useita kiinni

    5. 5

      Stand-up-koomikko Iikka Kivi katuu höyrähtämistään Halla-ahon ajatuksiin – ei voi olla ”vähän kuin ilta- tai viikonloppunatsi”

    6. 6

      Humaltujia on neljää tyyppiä – Jos olet ”Mr. Hyde”, syy voi olla perimässä

    7. 7

      Punttisalilla aloittelijat ja hyvän perimän omaavat ovat vahvoilla – HS listasi seitsemän vinkkiä lihasten kasvattamiseen

    8. 8

      Pyörällä mereen ajanut Aleksander Lauraéus, 43, oli kuolla Hietalahden satama-altaaseen – nyt hän vaatii lisää tikapuita rantamuureille

    9. 9

      Pariskunta muutti kaupungista maalle, hankki eläinlauman ja ryhtyi tuottamaan ruokaansa itse – ”Ensimmäisessä teurastuksessa seisoin nurkan takana sormet korvissa”

    10. 10

      Kaupunkiympäristön tuhoaminen pyöräilyn varjolla on lopetettava – Jos ei voi ajaa nykyisiä pyöräteitä pitkin, niin ei ole pakko ajaa ollenkaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Moni mies kärsii tietämättään testosteronin puutteesta, mutta saa vääriä lääkkeitä – Tunnista nämä oireet

    2. 2

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    3. 3

      Ole oma juhannusheilasi: Näin masturboit jos sinulla on klitoris ja vagina

    4. 4

      Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

    5. 5

      Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

    6. 6

      Pankkiiriliikkeen entinen johtaja paljastaa, miten sijoituksia myytiin: ”Asiakkaiden eduista ei kukaan halunnut huolehtia”

    7. 7

      HS:n epätieteellinen kysely paljastaa, miten Suomessa saa elitistin leiman – jopa kahvin väri vaikuttaa

    8. 8

      Haluatko elämääsi lisää seksiä? Kolme seksuaali­terapeuttia kertoo tärkeimmät vinkkinsä

    9. 9

      Oikeusasiamies ihmettelee: Miksi poliisi pakottaa musliminaiset riisumaan huivin valokuvassa?

    10. 10

      Krp: Temppeliaukion kirkon suuroperaatio johtui terrori-iskuun varautumisesta – poliisin mukaan välitöntä uhkaa ei ole

    11. Näytä lisää