Kotimaa    |   HS-analyysi

Mitä tapahtui presidentti Niinistön aloitteelle Venäjän sotilaskoneiden transpondereista?

Presidentti Sauli Niinistön ehdotus Venäjän sotilaskoneiden tunnistimista palaa lähtöruutuun.

Bryssel

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö käynnisti melkoisen tapahtumasarjan, kun hän heinäkuun alussa Kultarannassa ehdotti presidentti Vladimir Putinille toimia Venäjän sotilaslentojen aiheuttamien vaaratilanteiden välttämiseksi.

Ehdotuksessa toistui vierasperäinen sana transponderi. Se on paikantava tunnistin, jonka pitämistä päällä venäläisissä sotilaskoneissa Niinistö ehdotti.

Kohu Niinistön ehdotuksesta on neljässä kuukaudessa laantunut julkisuudessa, mutta se jatkuu suljettujen ovien takana.

Yleinen asiantuntijoiden arvio on, että kysymykset Venäjän sotilaskoneiden toimintatavoista kansainvälisessä ilmatilassa ovat näyttävän poliittisen kaaren jälkeen palaamassa sinne, mistä ne lähtivätkin eli kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön Icaon kautta virkamiesten askareeksi.

Jäljelle jää kysymyksiä siitä, miten aloite syntyi, mihin se johtaa, ja mitä vaikutuksia tapahtumilla on Suomen kannalta.

Presidentin kanslian välittämissä vastauksissa HS:n kysymyksiin myös Niinistö arvioi käymiensä keskustelujen pohjalta, että Natossa asia halutaan siirtää takaisin Icaon asian­tuntija­tasolle. Venäjä Suosii Niinistön käsityksen mukaan asian käsittelyä sotilasteknisesti.

Aloitteensa alkuperää Niinistö kuvaa kansliansa välityksellä pääosin samalla tavalla kuin blogikirjoituksessa sen jälkeen, kun HS oli kertonut, että aloite oli herättänyt hämmennystä ja että Venäjä hyödynsi aloitetta omiin tarkoituksiinsa (HS 14.8.).

Tarkennettua tietoa on se, että Niinistö keskusteli transponderien käytöstä Venäjän presidenttihallinnon silloisen päällikön Sergei Ivanovin kanssa jo joulukuussa 2015. Niinistöstä vaikutti kuitenkin siltä, että aihe oli uusi Putinille, kun se nousi esille Kultarannassa.

Niinistön mukaan aloite ei voinut hämmentää Suomessa ketään, koska asiasta oli keskusteltu runsaasti ja siitä oli laadittu muistio hallitukselle Ivanovin käynnin jälkeen.

Yhtenä alkusysäyksenä aloitteelleen Niinistö mainitsee silloisen liikenne- ja kuntaministerin Paula Risikon (kok) ilmoituksen, että Suomi ryhtyy edistämään Itämeren lentoturvallisuuden käsittelyä Icaossa.

Vuonna 2015 toteutettu hanke johti toistaiseksi ainoaan konkreettiseen tulokseen Venäjän sotilaskoneiden siviili-ilmailulle aiheuttamien riskien vähentämisessä. Mutta aihe oli ajankohtainen jo monta vuotta aiemmin.

Venäjän sotilaskoneiden tekemät ilmatilan loukkaukset ja vaarallinen lentotoiminta kansainvälisessä ilmatilassa heijastavat Venäjän kehityksen eri vaiheita.

Putinin johdolla Venäjä ryhtyi 2000-luvulla kasvattamaan sotilasvoimaansa. Suomessa se näkyi suurena määränä ilmatilan loukkauksia vuonna 2005.

Elokuussa 2005 Suomi alkoi julkistaa kaikki ilmatilan loukkaukset, ja tämä rauhoitti tilanteen moneksi vuodeksi.

On merkittävää, että loukkaukset lisääntyivät uudestaan jo vuonna 2013 eli vuosi ennen Venäjän johtamien sotatoimien käynnistymistä Ukrainassa.

Ukrainan kriisi ei aiheuttanut Venäjän ja länsimaiden välirikkoa vaan syvensi sitä.

Ratkaiseva muutos tuli kuitenkin vasta Ukrainan kriisin seurauksena, kun Venäjän sotilaskoneet ryhtyivät käyttäytymään kansainvälisessä ilmatilassa uudella ja vaarallisella tavalla.

Ilmatilaloukkaukset ovat kansallisesti hoidettavia rikosasioita, mutta sotilaskoneiden uhitteleva toiminta kansainvälisessä ilmatilassa ei ole laitonta. Siksi asian käsittely ilmailun asiantuntijoiden kesken Icaossa oli aivan oikea ratkaisu.

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin asiantuntijan Kari Siekkisen johdolla työskennellyt ”Itämeren projektiryhmä” laati joukon suosituksia muun muassa tarkennetuista reittisuunnitelmista. Kaikki Itämeren rantavaltiot hyväksyivät ne.

Transponderit olivat sivuroolissa. Niiden korostaminen on perustunut lähinnä väärinkäsitykseen. Venäjän sotilaskoneissa niitä ei yleensä edes ole, ja useimmat muutkaan maat eivät käytä niitä operaatiolennoilla.

Niinistökin on painottanut, että lentoturvallisuus on kokonaisuus, johon kuuluvat lentosuunnitelmien ilmoittaminen ja yhteydenpito lennonvalvontaan.

Asiantuntijoiden turvallisuussuositukset eivät auttaneet.

Niinistö ei siten puuttunut aloitteellaan ongelmaan, joka olisi hoitunut muutenkin.

Kaikista vaiheista huolimatta virkamiehet Suomessa eivät useiden lähteiden mukaan kuitenkaan osanneet odottaa Putinille tehtyä aloitetta.

Oleellisempaa on se, mihin aloite on johtanut.

Se on ollut esillä Naton huippukokouksessa ja Naton ja Venäjän neuvostossa, mutta se ei ole ratkaissut lentoturvaongelmaa, eikä parantanut Venäjän ja lännen suhteita.

Vaikutuksesta Suomen asemaan saa Brysselissä muilta mailta kaksi eri vastausta.

Jotkut ovat ärtyneitä Venäjän välineekseen ottamasta hankkeesta. Toiset, joukossa Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg, kiittävät Suomen aktiivisuutta.

­

Yli vuosikymmen ilmatilaloukkauksia

Vääntö Venäjän sotilaskoneiden ilmatilaloukkauksista ja lentoturvallisuudesta on jatkunut yli vuosikymmenen.

Alkuvuosi 2005: Ilmatilaloukkauksista syntyi kohu, kun MTV uutisoi, että Venäjän ilmavoimien koneet olivat muutamien kuukausien aikana loukanneet Suomen ilmatilaa 20 kertaa. Loukkausten määräksi tarkentui 11.

5.8.2005 Suomi sovelsi ensimmäistä kertaa uutta päätöstä tiedottaa kaikista ilmatilaloukkauksista. Venäläinen Tu-134 sotilaskuljetuskone oli lentänyt Suomen ilmatilassa Porvoon edustalla. Ilmatilan loukkaukset vähenivät välittömästi.

Syksy 2007: Venäjä ehdotti Suomelle ja Virolle sotilasasiantuntijoiden neuvotteluja ilmatilan loukkauksista.

2008–2010: Venäjän koneet eivät syyllistyneet puolustusministeriön tietojen mukaan ainoaankaan Suomen ilmatilan loukkaukseen kolmeen vuoteen. 2011 ja 2012 loukkauksia oli vain yksi vuodessa.

2013 Käänne tapahtui jo ennen Ukrainan sodan alkua. Venäjän ilmavoimat koukkasi Suomen alueelle kolme kertaa.

Kevät 2014: Loukkausten määrä lisääntyi Ukrainan kriisin yllyttyä Venäjän johtamiin sotatoimiin. Samalla huomio kääntyi Venäjän koneiden aiheuttamiin vaaratilanteisiin kansainvälisessä ilmatilassa.

Joulukuu 2014: Suomen ilmavoimat julkisti kuvia Venäjän hävittäjistä ja raskaasta pommikoneesta kansainvälisessä ilmatilassa sen jälkeen, kun Venäjän lentotoiminta Itämeren yllä kiihtyi ennätysmäiseksi.

Kevät 2015: Suomen puolustusministeriön virkamiesjohto keskusteli Suomen ilmatilan loukkauksista ja transpondereista Moskovassa.

Heinäkuu 2015: Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön Icaon perustama Itämeri-ryhmä ryhtyi Helsingissä laatimaan ehdotuksia siviili- ja sotilaskoneiden välisen lentoturvallisuuden parantamiseksi Itämerellä. Vapaaehtoisten suositusten oli määrä astua voimaan loppuvuodesta 2015 ja alkuvuodesta 2016.

1.7.2016: Presidentti Sauli Niinistö ehdotti Suomessa vierailleelle presidentti Vladimir Putinille, että Venäjä parantaisi lentoturvallisuutta muun muassa kytkemällä päälle sotilaskoneidensa paikantavat tunnistimet eli transponderit.

8.7.2016: Presidentti Niinistö kertoi aloitteestaan Naton huippukokouksessa Varsovassa.

13.7.2016 Venäjä teki Naton ja Venäjän neuvostossa esityksen lentoturvallisuudesta ja viittasi Niinistön aloitteeseen.

15.9.2016

Naton varapääsihteeri vastasi Venäjän ehdotuksiin tapaamisessa Venäjän Nato-lähettilään kanssa.

Julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan Nato pitää Venäjän ehdotusta poliittisena taktikointina ja lentoturvallisuutta laajempana kuin Naton ja Venäjän välisenä asiana.

Nato aikoo esittää seuraavassa Naton ja Venäjän neuvoston kokouksessa marraskuussa, että keskustelua asiasta jatketaan Icaossa.

”Pimeät lennot” aiheuttavat vaaran

 Kansainvälisessä ilmatilassa vaaratilanteita aiheuttavia sotilaslentoja kutsutaan asiantuntijateksteissä nimellä ”pimeät lennot”.

 Nimikkeellä tarkoitetaan sotilaskoneita tai ”valtiokoneita”, jotka eivät ilmoita millään tavalla sijaintiaan eivätkä suuntaansa.

 Paikantaminen ja tunnistaminen voi tapahtua lentosuunnitelmien julkistamisella, yhteydellä lennonvalvontaan ja myös transpondereilla.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Ilmatilaloukkaukset
  • Itämeri
  • Venäjä

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Trumpin väkivalta­lausunnot ajoivat hänet nurkkaan – yritysjohtajat pakenevat presidentin ympäriltä, republikaanit moittivat ja hallintoa kuvataan ”halvaantuneeksi”

    2. 2

      Elintärkeillä lääkkeillä rahastaneen Martin Shkrelin oikeudenkäyntiin oli mahdotonta saada puolueettomia valamiehiä – pöytäkirjat ovat hulvatonta luettavaa

    3. 3

      Tutkija tyrmää Pentti Linkolan ”todellisuuspakoiset” ajatukset: ”Niitä ovat viljelleet äärioikeistolaiset tai uskonnolliset fundamentalistit”

    4. 4

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    5. 5

      Keksittiinkö Malminkartanossa ikiliikkuja? Jätemäen portaat maalattiin tällä kertaa mustiksi ja sitten matemaattisen kaavan mukaan

    6. 6

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    7. 7

      Poliisi: Hengitysoireita aiheuttanut aine Mannerheimintiellä saattoi olla peräisin ruokapalosta

    8. 8

      Ajolanka putosi raiteille Mannerheimintien ja Kaivokadun risteyksessä, koko raitioliikenne oli sekaisin noin tunnin ajan

    9. 9

      Ensin Mikko sai kuulla olevansa liian lihava, sitten liian laiha ja lopulta liian naismainen – Jatkuva pilkka sai sairastumaan syömishäiriöön ja samalla kariutui myös rakkauselämä

    10. 10

      Trump moittii etelävaltioiden sotilaiden patsaiden poistamista: ”Upean maamme historia ja kulttuuri hajotetaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    2. 2

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    3. 3

      Poliisi: Hengitysoireita aiheuttanut aine Mannerheimintiellä saattoi olla peräisin ruokapalosta

    4. 4

      Professori tyrmää pääsykoe­uudistuksen: ”Käytännössä oikeus­tieteelliseen pääsisi vain laudaturin papereilla” – Lukiolaisten mielestä uudistuksen lähtökohta on oikea

    5. 5

      Keksittiinkö Malminkartanossa ikiliikkuja? Jätemäen portaat maalattiin tällä kertaa mustiksi ja sitten matemaattisen kaavan mukaan

    6. 6

      Poliisi sakotti Flow-festivaalilta ulos vietyä artistia – tapahtuneesta julkaistiin video sosiaalisessa mediassa

    7. 7

      Globalisaation aika on ohi, kun Yhdysvaltain mahti murenee – ja silloin on tapana rytistä

    8. 8

      Ensin Mikko sai kuulla olevansa liian lihava, sitten liian laiha ja lopulta liian naismainen – Jatkuva pilkka sai sairastumaan syömishäiriöön ja samalla kariutui myös rakkauselämä

    9. 9

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    10. 10

      Delfiininpoikanen ajautui rantaveteen Espanjassa ja kuoli vartissa, koska ihmiset halusivat ottaa kilvan kuvia sen kanssa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

    2. 2

      Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

    3. 3

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    4. 4

      HS testasi eineslihapullat: Raati löysi kaksi pyörykkää, jotka nousivat ylitse muiden

    5. 5

      Unitutkija: Suomalaisten ruokailurytmi vaikeuttaa nukahtamista – Päivän pääateria kannattaisi syödä vasta illalla

    6. 6

      Järjestyksen­valvojat heittivät kaksi naisesiintyjää ulos alueelta Flow’ssa – festivaali hakee esiintyjille korvauksia

    7. 7

      Espoolainen Eva ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin naapurissa asuvaa ex-miestään – ”Minun kulttuurissani ajatellaan, että miehellä on oikeus lyödä naistaan”

    8. 8

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    9. 9

      Nyt on jollakulla ollut ylimääräistä aikaa: Malminkartanon täyttömäen portaiden yli 200 askelmaa maalattiin valkoisiksi keskiviikkoyönä

    10. 10

      On yksinkertaisesti väärin olla rikas

    11. Näytä lisää