tiistai 7.2.2012 | Riku  Onnittele e-kortilla

D-vitamiinin saantisuosituksia saatetaan nostaa lähivuosina

13.9.2009 8:00 | Kommentit

Pentti Vänskä

Suomalaisten ravinnostaan saamasta D-vitamiinista suurin osa tulee kaloista. Kuusamolainen Arto Määttä myi loimutettua kirjolohta Kuopion Kalaryssäyksessä.

Suomalaisten ravinnostaan saamasta D-vitamiinista suurin osa tulee kaloista. Kuusamolainen Arto Määttä myi loimutettua kirjolohta Kuopion Kalaryssäyksessä.

D-vitamiinin vaikutus luustoon on tiedetty jo pitkään, mutta viime vuosien tutkimuksissa se on paljastunut entistä hyödyllisemmäksi.

Esimerkiksi luunmurtumia esiintyy selvästi vähemmän vanhuksilla, joiden D-vitamiinitaso on hyvä.

D-vitamiinista, sen saannista ja hyödystä käydään keskustelua ympäri maailmaa.

Uudet pohjoismaiset ravitsemussuositukset ilmestyvät 2012. Niissä D-vitamiinin saantisuositusta saatetaan nostaa.

Suomessa yli puolet väestöstä saa liian vähän D-vitamiinia.

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan alainen työryhmä pohtii, miten sen saanti turvattaisiin paremmin.

"Koska yhteys luustoon on todettu, olisi hyvä, jos suomalaisten D-vitamiinitasot olisivat korkeampia", kertoo työryhmän puheenjohtaja ja Helsingin yliopiston ravitsemustieteen dosentti Christel Lamberg-Allardt.

Viime vuosina on saatu viitteitä D-vitamiinin yhteyksistä myös muihin sairauksiin kuten diabetekseen, tiettyihin syöpäsairauksiin, MS-tautiin, sydän- ja verisuonisairauksiin, allergiaan ja astmaan.

Lamberg-Allardt huomauttaa, että vain D-vitamiinin ja luuston yhteys on tähän mennessä todistettu.

Tällä hetkellä suomalaisten 3–60-vuotiaiden D-vitamiinin saantisuositus on 7,5 mikrogrammaa päivässä. Osa tutkijoista olisi valmis nostamaan saantisuosituksia rajustikin. Lamberg-Allardtin mielestä suositusta voisi nostaa hieman.

Asian pulmalliseksi tekee se, että rasvaliukoinen D-vitamiini on elintärkeä, mutta myrkyllinen aine.

"Emme tiedä mitä seuraa, jos sitä pitkällä tähtäimellä saa liikaa", Lamberg-Allardt sanoo.

"Ravinnosta ei voi koskaan saada liikaa D-vitamiinia. Yliannostuksen vaara voi olla, jos alkaa popsia liikaa lisiä."

Riskiryhmille D-vitamiinipillereitä silti suositellaan. Lamberg-Allardtin mukaan vanhemmat antavat tunnollisesti D-vitamiinitippoja alle yksivuotiaille lapsille, mutta sen jälkeen sitä ei muisteta yhtä hyvin.

Hänen mielestään lapset tarvitsisivat D-vitamiinilisää koko leikki-iän ajan, sillä kala ei aina maistu ja ulkona lapset suojataan tarkasti auringolta.

Myös maahanmuuttajat ja vegaanit kuuluvat riskiryhmään.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.