15.1.2009 12:00
Kahvittelu keski-iässä saattaa pienentää dementian riskiä myöhemmällä iällä.
Kuopio. Kahvittelu keski-iässä saattaa pienentää dementian ja Alzheimerin tautiin sairastumisen riskiä myöhemmällä iällä. Tulos selviää tutkimuksesta, jonka Kuopion yliopisto toteutti yhteistyössä Tukholman Karoliinisen instituutin ja Helsingin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa.
Tutkimuksessa havaittiin, että pienin sairastumisriski oli niillä iäkkäillä, jotka keski-iässä nauttivat kohtuullisesti kahvia, eli 3–5 kuppia kahvia päivittäin.
Sairastumisriski oli tällä ryhmällä 65 prosenttia pienempi kuin esimerkiksi niillä, jotka eivät kahvia nauttineet ollenkaan.
Vähäisellä kahvinkulutuksella tai sitten runsaalla, yli viiden kupin päivittäisannoksella, ei myöskään ollut vastaavia terveydellisiä vaikutuksia.
"Kahvin kulutuksella voisi tulosten perusteella olla tärkeä tehtävä dementian ja Alzheimerin taudin viivästyttämisessä tai jopa ehkäisyssä. Kahvia nautitaan ympäri maailman", sanoo dosentti Miia Kivipelto Kuopion yliopistosta.
Suomalaistutkimus on ensimmäinen, jossa yhteys on todistettu. Kivipelto arvioi, että taudilta suojaavien mekanismien selvittäminen saattaisi helpottaa myös uusien terapiamuotojen kehittämisessä.
Tutkimusaineisto on koottu 1970-luvulta alkaen. Tutkittavat olivat mukana Pohjois-Karjala-projektissa sekä Finmonica-tutkimuksessa. Vuonna 1998 tehdyn seurantatutkimuksen kävi läpi 1 409 henkilöä, jotka olivat iältään 65–79-vuotiaita.
Keskimäärin tutkittavien terveydentilan muutoksia seurattiin 21 vuoden ajan. Tutkituista 61:llä todettiin dementia ja näistä 48:lla lisäksi Alzheimerin tauti.
Teen juonti oli tutkimukseen osallistuneilla harvinaista, eikä sen osalta löydetty yhteyttä sairauksiin.
Tutkimus julkaistiin keskiviikkona Journal of Alzheimer's Disease -lehdessä
Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi
Kulttuuri | Päivitetty 16:51
Kotimaa | Julkaistu 14:25
Kotimaa | Päivitetty 14:31
Politiikka | Päivitetty 11:55
Kotkan rähinän ei anneta vaikuttaa satamasovitteluun 13:29
Kotkan satamassa kahakka lakkolaisten yritettyä estää rikkurityöt 9:50
Vara-ahtaajia satamiin Facebookin kautta 17.3. 15:53
VideoLakkoilevien ahtaajien tunteet kuumenivat Kotkan satamassa
Päivän kysymysHyväksytkö työntekijöiden värväämisen ahtaajien tilalle?
Kotimaa | Julkaistu 15:41
Kotimaa | Julkaistu 15:45
Urheilu | Julkaistu 14:39