keskiviikko 30.7.2014 | Asta  Onnittele e-kortilla

Kotkan uusi merimuseo Vellamo on hyökyaallon muotoinen runsaudensarvi

7.7.2008 19:12

Matti Björkman / Lehtikuva

Merikeskus Vellamo Kotkan kantasatamassa on arkkitehti Ilmari Lahdelman käsialaa.

Merikeskus Vellamo Kotkan kantasatamassa on arkkitehti Ilmari Lahdelman käsialaa.

Kotka. Uuden Merikeskus Vellamon hahmo kohoaa jyhkeänä maamerkkinä Kotkan kantasatamassa.

Hyökyaallon muotoiseen, 300 metriä pitkään rakennukseen kätkeytyy Suomen merimuseo, Kymenlaakson museo ja sen Merivartiomuseo sekä merenkulun tietokeskus.

Merikeskus avataan perjantaina. Museot odottavat 50 000:ttä meri- ja arkkitehtuurituristia loppuvuodeksi. Vellamoon houkutellaan erityisesti lapsia ja nuoria. Alle 18-vuotiaat pääsevät ilmaiseksi.

Tilaa rakennuksessa on saman verran kuin Kiasmassa. Kun rakennuksen ympäri kiertää, kertyy matkaa lähes kilometri.

Vellamo maksoi liki 48 miljoonaa euroa.

Merikeskus levittäytyy myös ulos. Maailman vanhin jäämurtaja Tarmo, vartioalus Telkkä sekä kelirikkoalus on jo kiinnitetty museon laituriin.

Lisää on tulossa. Yli satavuotias Majakkalaiva Kemi on pressujen alla kunnostettavana.

Kun astuu museokeskukseen, tuntuu kuin kipuaisi jättiläismäisen valaan vatsaan. Aaltoilevat seinät on peitetty tammipaneelein.

Venehallin kokka nousee 17 metrin korkeuteen. Kaksi merivartioston vesitasoa on kiinnitetty kattoon, ja niiden alla komeilee 26 metrin pituinen vartiomoottorivene VMV 11 eli Vemma. Puuvene rakennettiin 1930-luvulla ja sitä käytettiin 1960-luvulle asti.

"Halliin mahtuu kerrallaan kymmenen venettä. Tämä on ensimmäinen kattaus. Varastossa seinän takana esittelyvuoroaan odottaa 60 muuta", paljastaa Suomen merimuseon johtaja Leena Haila.

Kymenlaakson museon kokoelmissa on 20 venettä. Ensi vuonna niitä tulee esille ulkonäyttelytilaan.

Intiassa romutusta odottelevaa Finnjetiäkin muistellaan. Venehallissa komeilee Kimmo Kaivannon moniosainen teos Suomalaisia kuvia, jonka taiteilija maalasi aikanaan nopeimpaan matkustajalauttaan 1977.

Näyttelysalista löytyy Finnjetin alkuperäinen hytti, joka otettiin talteen aluksen remontissa 1993.

"Siivosin hyttiä nuorena", muistelee merihistorian tohtori Sari Mäenpää.

Hytti jätetään sellaiseen kuntoon, minkälaisena laivasiivooja sen näki tullessaan aamulla paikalle.

Talvimerenkulku on monin tavoin esillä. 50 metriä leveälle kankaalle heijastuu elokuvaa murtajasta puskemassa jäätä.

"Toivottavasti emme museoineet Suomen talvea toissa vuonna", Haila miettii.

Meren voimasta ja vaarallisuudesta kertoo Estonian pelastusrengas. Myös hylkylöytöjä on esillä, esimerkiksi St. Mikaelin Venäjän keisarinnalle tarkoitettujen vaunujen aisat ja pyörät.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.

--%>