torstai 28.8.2014 | Tauno  Onnittele e-kortilla

SAK luopuu kohutuista televisiomainoksistaan

4.3.2007 17:47 | Päivitetty: 4.3.2007 18:52

Kuvakaappaus SAK:n mainosvideosta, jossa Oiva Lohtanderin esittämä ökyjohtaja kahmi ruokaa suuhunsa ja ilkkui, etteivät työläiset kuitenkaan äänestä.

Kuvakaappaus SAK:n mainosvideosta, jossa Oiva Lohtanderin esittämä ökyjohtaja kahmi ruokaa suuhunsa ja ilkkui, etteivät työläiset kuitenkaan äänestä.

Palkansaajien keskusjärjestön SAK:n johto päätti sunnuntaina illansuussa perua järjestön mainoskampanjan, joka ehti herättää jo etukäteen laajalti ärtymystä ja jopa loukata ja suututtaa varsinkin yrittäjiä.

Myös monet sosiaalidemokraattiset kansanedustaja­ehdokkaat ehtivät tuomita televisiomainokset, joilla oli aikomus aktivoida palkansaajia äänestämään.

"Erityisesti kentän reaktio pani miettimään uudestaan", mainoskampanjasta vastannut johtaja Matti Tukiainen perusteli päätöstä sunnuntaina.

Kentällä Tukiainen tarkoitti enemmän SAK:n omaa kenttäväkeä, paikallisjärjestöjen johtajia, kuin demarien puoluekenttää.

Ärsyttäneessä tv-mainoksessa Oiva Lohtanderin esittämä mässäilevä ökyjohtaja kahmii suuhunsa ruokaa yltäkylläisestä pöydästä ja ilkkuu, etteivät työläiset äänestä. Mainos esiteltiin viikko sitten, ja sen olisi pitänyt alkaa tulla kahdelta tv-kanavalta maanantaina.

"Mainokset vedetään pois, sitä ei käytetä", Tukiainen totesi.

Päätöksen tekivät Tukiainen ja puheenjohtaja Lauri Ihalainen neuvoteltuaan SAK:n liittojohtajien kanssa. "Se oli johdon yhteinen päätös", Tukiainen sanoi.

Yksi peruste mainoksen poisvetämiselle oli Tukiaisen mukaan se, että ruualla mässäily ärsytti ja loukkasi ihmisiä, ja keskustelu siirtyi äänestysaktiivisuudesta hyvään makuun ja mainonnan tyylikysymyksiin. Sellainen ei ajanut enää alkuperäistä tarkoitusta, palkansaajien kannustamista uurnille.

SAK yrittää nyt valmistaa tv-kanavilta varatuille mainospaikoille uuden mainoksen.

Tukiainen arveli, ettei aika riitä samantapaisen mainoksen tuottamiseen, jossa käytetään näyttelijää ja kulisseja, mutta jotain yritetään tehdä. Mainospaikkoja on varattu MTV3:lta ja Neloselta kahdeksi viikoksi. Tukiaisen mukaan SAK yrittää neuvotella mainosaikojen siirrosta jakson lopulle.

SAK:n mainoksen ehti tuomita ennen peruutuspäätöstä moni Sdp:n kansanedustajaehdokas. Demarikentälle levisi pelko, että SAK:n kampanja pilaa puolueen vaalimenestyksen.

Esimerkiksi Jukka Gustafsson kirjoitti nettipäiväkirjassaan, että kampanja herättää enemmän pahaa mieltä kuin kannustaa äänestämään. Maria Guzenina-Richardson ilmaisi "inhonsa" kampanjaa kohtaan, ja Arja Alhon mukaan mainos "loukkaa hyviä tapoja".

Minna Lintonen katsoi, ettei mainos edistä työn ja pääoman liittoa. "Mutta mainostoimisto on onnistunut, koska mainos herättää keskustelua."

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.

--%>