keskiviikko 19.6.2013 | Siiri  Onnittele e-kortilla

Suomalaistutkimus: Marjojen syöminen ehkäisee rasvamaksaa

4.3.2010 5:33

Lihavuuteen liittyvää rasvamaksaa voi ehkäistä marjoja syömällä, kirjoittaa Turun Sanomat. Suomalaisten lihominen uhkaa tehdä rasvamaksataudista kansansairauden.

Turun yliopiston tutkimuksessa oli koehenkilöinä 61 lievästi ylipainoista naista, jotka jaettiin kahteen eri ryhmään. Toiselle ryhmästä jaettiin päivittäin marjatuotteita. Viisi kuukautta kestäneen kokeen aikana ryhmän piti syödä joka päivä kolmea eri marjatuotetta. Koehenkilöille syötettiin mustikkaa, puolukkaa, mustaherukkaa ja tyrniä.

"Maksan rasvoittumisasteesta kertova niin sanottu ALAT-arvo laski marjaryhmällä jopa 23 prosenttia", kertoo elintarvikekemian professori Heikki Kallio.

Kolmivuotisen tutkimuksen ensimmäisen osakokeen tulokset on julkaistu European Journal of Clinical Nutrition -tiedejulkaisussa.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.

--%>