lauantai 26.5.2012 | Minna, Vilma  Onnittele e-kortilla

THL ja VATT: Keskioluen poisto ruokakaupoista säästäisi ihmishenkiä

8.9.2011 0:01

Aleksi Kinnunen

Taloustutkimuksessa kysyttiin, pitäisikö ruokakaupoissa myytävä keskiolut laimentaa enintään 3,5-prosenttiseksi.

Taloustutkimuksessa kysyttiin, pitäisikö ruokakaupoissa myytävä keskiolut laimentaa enintään 3,5-prosenttiseksi.

Keskioluen, keskivahvan siiderin ja long drink -juomien myynnin lopettaminen ruokakaupoissa karsisi alkoholikuolemia, arvioivat tutkijat.

Tuoreen tutkimuksen mukaan kuolemien määrä vähenisi vuodessa 350:llä ja alkoholin kokonaiskulutus keskimäärin yhdeksän prosenttia. Vaikutus olisi merkittävä, sillä esimerkiksi liikenteessä kuolee vuosittain noin 300 suomalaista.

Ruotsissa kiellettiin 1970-luvulla keskioluen myynti ruokakaupoissa ja siirryttiin laimeampaan alkoholiin. Päivittäistavarakaupoissa myytävän oluen enimmäisalkoholipitoisuuden raja laskettiin 3,5 prosenttiin.

Itä-Suomen yliopiston, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen yhteistutkimuksessa selvitettiin, millainen vaikutus vastaavalla toimenpiteellä Suomessa olisi ollut viime vuoden aineistolla.

Tutkimuksessa arvioitiin, ettei Alkon myynti kasvaisi yhtä paljon kuin myynti vähenisi ruokakaupoissa. Lisäksi on epätodennäköistä, että muutos lisäisi keskioluen vahvuisten juomien tuontia ulkomailta.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.