lauantai 26.5.2012 | Minna, Vilma  Onnittele e-kortilla

Tutkimus: Yli kolmannes on vähentänyt hiilihydraattien syömistä

7.4.2011 13:01

Kimmo Taskinen / HS

Tutkimukseen vastannet kertoivat välttelevänsä eniten vaalean leivän syömistä.

Tutkimukseen vastannet kertoivat välttelevänsä eniten vaalean leivän syömistä.

Moni suomalainen rajoittaa hiilihydraattien syömistä. Leipätiedotuksen teettämän tutkimuksen vastaajista yli 40 prosenttia kertoo tietoisesti vähentäneensä hiilihydraattien syömistä viimeksi kuluneen vuoden aikana. Syyksi vastaajat kertovat muun muassa halun laihtua.

Eniten vältellään vaalean leivän syömistä, ja vasta toisella on sijalla makeisten napostelun vähentäminen.

Asiantuntijat muistuttavat hiilihydraattien laadun tarkkailemisesta. Ravitsemustieteen dosentti Mikael Fogelholm Suomen Akatemiasta kertoo, että hiilihydraatit ovat terveellisiä, jos sen lähteet ovat hyviä.

Esimerkiksi täysjyväviljan, vihanneksien ja hedelmien sekä kuidun saannin on todettu seurantatutkimuksissa vähentävän riskiä sydänsairauksille. Kaikkien hiilihydraattien pahuus on myytti.

Sales Questorin tekemään kyselyyn vastasi yli tuhat 18–74-vuotiasta suomalaista maaliskuussa.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.