Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Tähtisopraano eläytyy teini-ikäiseksi geishaksi

Soile Isokoski tekee tähän asti raskaimman roolinsa Tampereen Madama Butterflyssa

 |   | 
 
Petri Nuutinen
"Olen tosi tyytyväinen siitä, että Madama Butterfly tehdään traditionaalisena epookkiohjauksena", Soile Isokoski sanoo.
"Olen tosi tyytyväinen siitä, että Madama Butterfly tehdään traditionaalisena epookkiohjauksena", Soile Isokoski sanoo.
Kuka

Soile Isokoski

 Syntyi Posiolla 14. helmikuuta 1957.

 Suoritti Sibelius-Akatemiassa lauludiplomin ja kanttori-urkurin tutkinnon.

 Työskenteli kanttorina ennen kuin voitti Lappeenrannan laulukilpailun ja tuli toiseksi Cardiffin Singer of the World -kilpailussa vuonna 1987.

  Kuuluu Suomen menestyneimpiin laulajiin, ja on laulanut keskeisiä lyyrisen sopraanon rooleja johtavissa oopperataloissa.

  Esiintyy säännöllisesti myös liedlaulajana pianisti Marita Viitasalon kanssa.

Huomenna sopraano Soile Isokoski muuntuu 56-vuotiaasta kokeneesta suomalaisesta laulajatähdestä 15-vuotiaaksi naiiviksi japanilaistytöksi.

Siinä ei ole mitään outoa: oopperakirjallisuudessa ei ole mitenkään harvinaista, että esimerkiksi keuhkotautinen roolihahmo laulaa pitkän aarian, tai että nuoren tytön rooli on kirjoitettu niin raskaaksi, että sitä voi laulaa vain vuosikymmenien kokemuksella.

Jälkimmäisestä on kyse Giacomo Puccinin oopperassa Madama Butterfly, jonka pääroolin Isokoski laulaa Tampereen Oopperan tuotannossa.

"Meitä oopperalaulajiahan usein syytetään päälle liimatusta ja ylimenevästä tunneilmaisusta, mutta tässä ei tosiaankaan ole kyse siitä", Isokoski kertoo. "Päinvastoin, tässä Katariina Lahden hienossa ohjauksessa kaikki tehdään japanilaisittain, hillitysti. Japanilaiset eivät näytä tunteitaan, joten me laulajatkaan emme voi käyttää näkyvästi vahvoja keinoja lavalla ollessamme."

Isokoski kertoo, että japanilaiseksi eläytyminen vaikuttaa aivan näyttämötyön perusasioihin. "Alkaen kävelemisestä – yleensä lavalla pitää tehdä pitkiä askelia, mutta nyt kimono päällä joutuukin sipsuttamaan sievästi."

Isokosken kanssa Cio-Cio-Sanin eli Madama Butterflyn roolissa vuorottelee eteläkorealainen sopraano Karah Son. "Korealaisena hän tietenkin tekee asioita hieman eri tavalla kuin japanilaiset, mutta häntä seuraamalla olen saanut paljon fantastisia vinkkejä omaan roolityöskentelyyni", Isokoski sanoo.

Madama Butterflyn rooliin tarttuminen on Isokoskelle suuri harppaus siksikin, että keväällä 2011 hän sairastui rintasyöpään ja joutui perumaan esiintymisiään. Rankkojen hoitojen välissä hän kuitenkin levytti Richard Straussin lauluja ja palasi jo syksyllä esiintymislavoille. Hän lauloi Musiikkitalon avajaisissa ja oli syksyllä 2011 Helsingin kaupunginorkesterin residenssitaiteilija. Myös kansainvälinen ura on jatkunut. "Luojan kiitos ettei ääni vahingoittunut hoidoista", hän sanoo.

Sairaudestaan ja yksityiselämästään hän ei kuitenkaan halua puhua julkisesti.

"Se on minun luonteeni. Joku muu tekee toisin, mutta minä olen valinnut näin. Työni on äärimmäisen julkista, enkä koe, että yksityiselämäni pitäisi sitä olla. Esiintyminen on aina tietynlainen prosessi. Olen tavallinen ihminen – tosin syvästi tunteva tavis", Isokoski kertoo.

Puccini kuvaa Madama Butterflyssä 1900-luvun alun Japania sekä itämaisen ja länsimaisen kulttuurin kohtaamista. Tarinassa nuori japanilaistyttö joutuu perheensä huonon taloudellisen tilanteen vuoksi ryhtymään geishaksi. Hänet ottaa vaimokseen Nagasakissa vieraileva amerikkalainen meriupseeri Pinkerton, joka ei kuitenkaan ota avioliittoa niin vakavasti kuin Cio-Cio-San.

Todellinen tragedia tarinasta kehkeytyy oopperan lopulla, kun Pinkerton palaa uuden amerikkalaisen vaimonsa kanssa ja tahtoo viedä Cio-Cio-Sanin kanssa tekemänsä lapsen mukanaan.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun Soile Isokoski laulaa Madama Butterflyn roolin.

"Olen tosi tyytyväinen siitä, että tämä tehdään traditionaalisena epookkiohjauksena. Olen tehnyt niin paljon oopperoita, jotka on ohjattu vastoin tarinan ja musiikin olemusta. Se ei ole helppoa meille laulajille, eikä se ole helppoa yleisölle. En silti ole moderneja ohjauksia enkä yksinkertaista näyttämökuvaa vastaan, jos ne vain sopivat teokseen."

Äänialaltaan Isokoski on lyyrinen sopraano, joten Madama Butterflyn raskas rooli on hänelle uusi haaste.

"Tämä kuuluu minun fakkini ääripäähän. Yleensähän Butterflyta laulavat hieman dramaattisemmat äänet, mutta kun partituuria katsoo, siellä on yllättävän paljon lyyrisiäkin kohtia", Isokoski sanoo. "Yleisesti sanotaan, että tämä on pisin rooli, mitä sopraanolle on kirjoitettu. Se vähän hirvittää, mutta jostain syystä vain halusin tehdä tämän."

Monella laulajalla äänen laatu muuttuu uran aikana. "Minulle on sanottu, että ääneni on kasvanut ja tummentunut. En osaa sitä itse analysoida", Soile Isokoski kommentoi. "Ihan kaikkia tyttömäisiä hienouksia minulla ei enää ole, eikä edes ambitiota laulaa siten."

 

Madama Butterflyn ensi-ilta Tampere-talossa 6. maaliskuuta kello 18.30. Esityksiä 17. maaliskuuta asti.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

Uutiset