Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Näistä syistä Peter Jacksonin Hobitti-elokuvat epäonnistuivat

Uusiseelantilainen ohjasi kolme hienoa Taru sormusten herrasta -elokuvaa. Nyt hän on tehnyt kolme huonoa Hobitti-elokuvaa. Mitä oikein tapahtui?

Kulttuuri
 

MVPHOTOS
Elokuvaohjaaja Peter Jackson vuonna 2003.
Elokuvaohjaaja Peter Jackson vuonna 2003.

Peter Jackson ohjasi 2000-luvun alussa kolme erinomaista elokuvaa J. R. R. TolkieninTaru sormusten herrasta -romaanista. Nyt hän on tehnyt kolme epäonnistunutta elokuvaa Tolkienin satukirjasta Hobitti.

Mitä tapahtui?

Suurin syy Hobitti-elokuvien epäonnistumiseen on se, että Peter Jacksonin ei olisi koskaan pitänyt ohjata niitä. Hän ryhtyi Hobitti-elokuvien ohjaajaksi viime hetkellä. Ohjaajaksi oli aiemmin kiinnitetty meksikolainen Guillermo del Toro.

Jackson sanoi 2009, että hän ei halua ohjata Hobitti-elokuvia, koska hän päätyisi kilpailemaan Sormusten herra -elokuviensa kanssa. Se rajoittaisi liikaa häntä elokuvantekijänä.

Del Toron jäätyä pois hankkeesta vuonna 2010, Jackson otti tehtävän. Hänen pelkonsa osoittautui aiheelliseksi.

Hobitti-elokuvat eivät koskaan saaneet tilaa kasvaa omanlaisikseen teoksiksi, koska Jackson tukehdutti ne omalla painolastillaan Sormusten herra -elokuvista. Se näkyy elokuvissa kolmella tavalla.

Ensinnäkin, Jacksonilla on pakkomielteinen halu kietoa Hobitti-elokuvat yhdeksi tarinaksi Sormusten herra -elokuvien kanssa. Se vie Hobitti-elokuvat kauas kirjan sadunomaisesta tunnelmasta ja tekee niistä synkän sotaisia eepoksia.

Toiseksi, Jackson on täyttänyt Hobitti-elokuvat silmäniskuilla katsojille, joissa hän sanoo "huomasitteko, miten tässä hassusti viittasin Sormusten herra -elokuviin?"

Kolmas havainto on huolestuttavin. Peter Jackson toistaa kerta toisensa jälkeen samoja asetelmia ja kohtauksia elokuvasta toiseen. Kun katson viimeistä Hobitti-elokuvaa, en voi olla ajattelematta toiston johtuvan siitä, että Jackson ei yksinkertaisesti osaa tehdä uudenlaisia ratkaisuja.

Haltia Galadriel näyttää voimansa aivan kuin Sormuksen ritareissa. Järvikaupungin asukkaat pakenevat aivan kuin rohanilaiset Kahdessa tornissa. Gandalf ratsastaa Laakson kaupunkiin aivan kuin Minas Tirithiin Kuninkaan paluussa.

Gandalfin näyttelijä Ian McKellen kertoi sanoneensa Jacksonille useita kertoja Hobitin kuvausten aikana, "Emme voi tehdä tätä, Peter. Teimme tämän jo Sormusten herrassa."

Mark Pokorny / Warner bros
Ian McKellen näytteli Gandalfia sekä Taru sormuksen herrasta- että Hobitti-elokuvissa.
Ian McKellen näytteli Gandalfia sekä Taru sormuksen herrasta- että Hobitti-elokuvissa.

On otettava vakavasti se vaihtoehto, että Peter Jackson ei yksinkertaisesti osannut ohjata Hobitti-elokuvista yhtään parempia kuin ne ovat. Hän oli äärirajoillaan Sormusten herra -elokuvissa. Pitää muistaa, että Jackson teki ennen Sormusten herraa pitkään vain splatter-kauhuelokuvia. Sormusten herrojen ja Hobittien välissä hän ohjasi kaksi elokuvaa. Toinen niistä on Oma taivas, viime vuosien oudoimpia elokuvallisia epäonnistumisia. Se on groteskin tyylitajuton kuvaelma pedofiilimurhaajan tappamasta tytöstä, joka taivaasta käsin auttaa murhaajansa löytämisessä.

Jackson on kertonut, että alun perin hän halusi tehdä Sormusten herra -elokuvat päästäkseen kuvaamaan tarinan hirviöitä. Dokumenteissa hänen useimmin käyttämänsä peruste taiteellisille valinnoilleen on: "Ajattelin, että olisi kivaa jos . . ."

Ansaittuaan Sormusten herran myötä valtavan omaisuuden hän on käyttänyt sitä vanhojen sotilaslentokoneiden keräilyyn. Hän ei edes halua lentää niitä. Hän vain keräilee.

Hän on kertonut, että jos hänestä ei olisi tullut ohjaajaa, hän olisi halunnut olla pienoismallikuvaaja.

Hiljattain hän kertoi haastattelussa ohjaajaystävistään Steven Spielbergistä ja James Cameronista. Jacksonin mukaan he ovat kaikki sydämessään yhä pikkupoikia.

Peter Jackson on elokuvantekijänä pikkupoika, jolla on satojen miljoonien digitaaliset lelut käsissään.

Toinen syy Hobitti-elokuvien epäonnistumiseen löytyy Jacksonin Tolkien-elokuvien tekemisestä kertovista dokumenttielokuvista.

Minä rakastan Sormusten herra -elokuvien dokumentteja. Olen katsonut yhteensä parikymmentä tuntia kestävät dokumentit yli kymmenen kertaa. Niistä välittyy valtava omistautuminen projektin jokaisella tasolla. Sadat ihmiset käyttivät vuosia elämästään elokuvien tekemiseen, uhraten parisuhteitaan ja perheitään. Taiteellinen johtaja Grant Major kertoo, kuinka hän ei moneen vuoteen ehtinyt käytännössä lainkaan nähdä alle kouluikäistä lastaan.

Kaksi uusiseelantilaista miestä näpersi 12 kilometrin muoviletkusta leikatuista renkaista panssareita kolmen ja puolen vuoden ajan. Toinen heistä kertoo, että se oli hänen elämänsä parasta aikaa.

Dokumentit ovat laajudessaan poikkeuksellisia elokuvan historiassa. On mahdollista, että Jacksonin elokuvat jäävät lopulta historiaan yhtä paljon näiden dokumenttien kuin elokuvien itsensä takia.

Sormusten herra- ja Hobitti-elokuvien dokumentit ovat samaa sarjaa, mutta niissä on merkittävä ero.

Smaug-lohikäärmettä lukuun ottamattaHobitti-elokuvia koskevissa dokumenteissa ei käsitellä lainkaan Tolkienin alkuperäisteosta. Niissä ei kerrota mitään siitä, miten käsikirjoittajat muokkasivat alkuperäismateriaalia elokuvaa varten. Ne keskittyvät elokuvan kuvauksiin ja maailman ja sen asukkaiden suunnitteluun.

Tämä on merkittävää, sillä Sormusten herran dokumenteissa Peter Jackson ja käsikirjoittaja Philippa Boyens perustelevat pitkään ja yksityiskohtaisesti tarinaan tekemiään muutoksia – kuten Tom Bombadilin poisjättämistä ja sitä, että Frodo lähettää Samin pois luotaan. Kunnioitus Tolkienia kohtaan on valtavaa.

Hobitti-elokuvissa kunnioitus on jätetty taakse. Jackson ja Boyens tiesivät ottaneensa Hobitin tarinassa niin paljon vapauksia, että he eivät edes halunneet puhua siitä. He kommentoivat hyvin lyhyesti joitain valintoja elokuvien kommenttiraidoilla – jotka vain me kaikkein fanaattisimmat fanit jaksamme kuunnella.

Varsinkin toisessa Hobitti-elokuvassa Smaugin autioittama maa Peter Jackson astuu täysin omalle tielleen ja jättää Tolkienin taustamateriaaliksi.

Tietysti hän tietää tämän.

Ehkä siksi ensimmäinen henkilö, joka koko elokuvassa nähdään, on Peter Jackson itse. Hän on tehnyt jokaisessa Tolkien-elokuvassaan pienen cameoroolin. Smaugin autioittamassa maassa hän tekee sen heti alussa. Hän toikkaroi kuvaan, katsoo kameraan ja haukkaa porkkanaa.

Omituisen hetken viesti tuntuisi olevan, että me katsomme nyt nimenomaan hänen elokuvaansa.

Koko elokuvan viimeisen repliikin sanoo Bilbo Reppuli ( Martin Freeman ), kun lohikäärme Smaug lentää kohti Järvikaupunkia – "Mitä me olemme tehneet?"

On kuin Jackson kysyisi sitä itseltään ja käsikirjoittajakollegoiltaan.

Warner Bros
Martin Freeman eli Bilbo Baggins Hobitti-elokuvassa Smaugin autioittama maa.
Martin Freeman eli Bilbo Baggins Hobitti-elokuvassa Smaugin autioittama maa.

Hobitin epäonnistumisen sinetöivät ne kalliit digitaaliset lelut, jotka Jacksonilla on käsissään. Hobittti-elokuvissa digitaalinen elokuvantekeminen muuttui välineestä itsetarkoitukseksi.

Hobitin kuvausten aikana Jackson siirtyi nopeasti lähes pelkästään digitaalisten tehosteiden käyttöön. Sormusten herra -elokuvissa käytettiin vielä valtavan kokoisia pienoismalleja ja luotettiin maskeeraukseen ja puvustukseen. Digitaaliset tehosteet olivat nimenomaan tehosteita.

Viggo Mortensen, Sormusten herra -elokuvien Aragorn, puhui avoimen kriittisesti Jacksonin työskentelytavoista Telegraphin haastattelussa aiemmin tänä vuonna. Mortensenin mukaan Sormuksen ritarit -elokuva oli vielä elävä. Maisemat olivat aitoja, elokuvassa oli rosoisuutta ja näyttelijät saivat näytellä toisten näyttelijöiden kanssa. Mortensenin mukaan Jackson uhrasi kaiken tämän hienovaraisuuden tietokonegrafiikalle Sormusten herran edetessä, elokuva elokuvalta.

"Hobitissa se kaikki vielä kymmenenkertaistui", Mortensen sanoo.

Warner bros
Viggo Mortensen esitti Aragornia Taru sormusten herrasta -elokuvissa. Kuva kakkososasta, elokuvasta Kaksi tornia.
Viggo Mortensen esitti Aragornia Taru sormusten herrasta -elokuvissa. Kuva kakkososasta, elokuvasta Kaksi tornia.

Kaiken kattavan digitaalisuuden takia suuri osa Keski-Maasta näyttää Hobitti-elokuvissa siltä, kuin se olisi rakennettu lakatusta muovailuvahasta. Monet fantasiaolennoista ovat epäuskottavan kliinisiä.

Pahinta on, että digitaalisuus haittaa näyttelijöiden työtä. Loistava veteraaninäyttelijä Ian Holm esittää elokuvissa vanhaa Bilboa. Hän seisoo ensimmäisessä Hobitti-elokuvassa Repunpään portailla ja puhuu Frodolle, jota esittää Elijah Wood.

Mutta Ian Holm on studiossa Englannissa, yksin. Elijah Woodin osuus kuvattiin Uudessa-Seelannissa.

Ian Holmin äänestä kuulee, että hän ei puhu kenellekään. Hänen silmistään näkee, että hän yrittää epätoivoisesti etsiä jotain todellista, jota katsoa. Jotain, missä olisi inhimillistä tunnetta.

Hän ei löydä sitä.

Jussi Ahlroth jussi.ahlroth@hs.fi
Kirjoittaja on HS:n toimittaja.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat