Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomessa vieraileva John Malkovich: Shakespeare ei kiinnosta, hyviä elokuvakäsikirjoituksia ei löydy

Kulttuuri
 
Mika Ranta / HS
Tunnettu amerikkalaisnäyttelijä esiintyy Helsingin kaupunginorkesterin konsertissa loppiaisena.
Tunnettu amerikkalaisnäyttelijä esiintyy Helsingin kaupunginorkesterin konsertissa loppiaisena. Kuva: Mika Ranta / HS

Musiikkitalon pienessä kabinetissa istuu kalju mies, jolla on harmaantunut pujoparta. Kyllähän hänet jo kasvoista tunnistaa, mutta puheesta ihan viimeistään: pehmeä ja korkea ääni, venyvä ja vanuva nuotti. Se on amerikkalaisnäyttelijä John Malkovich, 62.

Muun muassa elokuvista Valheet ja viettelijät-, Tulilinjalla- ja Being John Malkovich kuuluisa mies esiintyy loppiaisena Helsingin kaupunginorkesterin konsertissa. Teos on venäläissäveltäjä Alfred Schnittken pianokonsertto, jonka päälle Malkovich lausuu monologin nimeltä Raportti sokeista.

Se on jo ”seitsemäs tai kahdeksas” klassisen musiikin esitys, jossa Malkovich on mukana. Hän on esiintynyt Turun musiikkijuhlillakin kahdessa kamarimusiikkinäytelmässä vuosina 2010 ja 2011. Miksi Musiikkitalon esitystä kutsuisi, onko se konsertti vai teatteria?

”Tämä on musiikkia mutta toki myös sanoja, kirjallisuutta... Olen tässä ikään kuin yksi orkesterin instrumentti”, Malkovich kuvailee.

Malkovich on kehittänyt esityksen pianisti Ksenia Koganin kanssa. Näyttelijä keksi naittaa Schnittken pianokonserttoon luvun Ernesto Sabaton Sankareista ja haudoista -kirjasta (1961). Synkän ja surrealistisen teoksen Raportti sokeista -luvussa vainoharhainen Fernando hourii sokeiden salaliitosta.

”Minusta se on nokkela idea ja nykyään hyvin ajankohtainen myös: ajatus hahmosta, joka kuvittelee sokeiden hallitsevan maailmaa. Melkein jokaisella ihmisellä on mielessään joku vihollinen taho, jonka kuvittelee kontrolloivan elämäänsä, pilaavan sitä tieten tahtoen.”

Malkovich ei koe samaistuvansa kirjan Fernandoon. Hän sanoo, ettei ole luonteeltaan vainoharhainen.

”Maailma todella sortaa monia ihmisiä, mutta ei se läheskään aina tarkoituksenmukaisesti. Luultavasti maailmaa hallitsevat vain kaaos, laiskuus ja vastaavat”, Malkovich pohtii.

”Kirjan hahmokin on pohjimmiltaan laiska paskiainen, joka ei ole saanut aikaan mitään. Miksi joku hallitsijataho edes vaivautuisi tuhoamaan järjestelmällisesti hänen elämäänsä? Se on huvittavaa.”

Argentiinalainen Sabato on latinalaisamerikkalaisen kirjallisuuden suuria nimiä. Malkovich hankki aikanaan filmausoikeudetkin Sankareista ja haudoista -kirjaan. Elokuvasta ei kuitenkaan tullut mitään, sillä rahoittajia ei löytynyt. Malkovich on ohjannut tähän mennessä vain yhden elokuvan, pienimuotoisen Väkivallan tanssi -trillerin vuonna 2002.

”Ja senkin tekoprosessiin tuhrautui kahdeksan tai kymmenen vuotta. En halunnut enää samanlaista vuosikausien kamppailua tyhjän takia.”

Konserttisaleissa Malkovich tulee esiintymään vastakin. Seuraava musiikkiprojekti on hänen mukaansa luvassa ensi vuonna. Klassisessa musiikissa Malkovichia viehättää sen voima.

”Klassisessa konsertissa on aivan oma raaka, majesteettinen voimansa. Esimerkiksi teatteri ei voi kilpailla sen kanssa ollenkaan. Siis ei ollenkaan. Joitain muita asioita teatteri voi tehdä hyvin, mutta samaa voimaa sillä ei voi olla.”

Niin asiantuntija Malkovich ei klassisen musiikin suhteen ole, että tuntisi vaikkapa Sibeliuksen tuotantoa kovin hyvin. Populaarimusiikki uppoaa myös: Malkovich sanoo pitävänsä rap-musiikista ja esiintyikin Eminemin musiikkivideolla viime vuonna.

Jean Sibeliuksen 150-juhlavuosi päättyi Suomessa juuri. Nyt Britanniassa ja muualla maailmalla aletaan viettää toisen suuren taiteilijan juhlavuotta. William Shakespearen kuolemasta tulee kuluneeksi 400 vuotta. Varmasti Malkovichillakin on jotain Shakespeare-projektia tulossa tänä vuonna?

Ei – hän ei ole itse asiassa koskaan esiintynyt yhdessäkään Shakespeare-näytelmässä. Ei ole vain kiinnostanut.

”Shakespeare-rooleja on kyllä tarjottu minulle vuosien varrella, mutta ole vain kokenut minkäänlaista vetoa niitä kohtaan. En näe niitä omaksi lajityypikseni. Toivottavasti en kuulosta epäkunnioittavalta”, Malkovich sanoo.

Elokuvarooleistaan Malkovich tunnetaan yleisesti parhaiten. Viime vuosina hänen elokuvatähteytensä on kuitenkin, jos ei nyt himmennyt, niin ainakin vähän laskenut. Hän tekee silloin tällöin sivuosia kolmannen Transformersin tai toimintakomedia Red 2:n kaltaisissa viihdespektaakkeleissa ja välillä esiintyy pienissä indie-filmeissä. Kovin muistettavia rooleja ei vain viime aikoina ole ollut kummallakaan puolella.

Hän sanoo valitsevansa elokuvansa sen mukaan, onko siinä jotain kiinnostavaa.

”Tarina voi kiinnostaa tai ihmiset elokuvan takana. Joskus myös hahmo, jota esitän. Jos hahmoni on hyvä, ei välttämättä haittaa vaikka elokuva ei olisikaan”, Malkovich toteaa.

”Suoraan sanottuna hyvien elokuvien ja käsikirjoitusten löytäminen on nykyään hankalaa. Se vaatii vaivannäköä. No, yritän kuitenkin.”

Helsingin kaupunginorkesteri, kapellimestari József Hárs, pianisti Anastasia Terenkova ja kertoja John Malkovich Musiikkitalon konserttisalissa keskiviikkona 6. tammikuuta kello 15.

Korjaus 5. tammikuuta klo 15.10: Konsertin järjestää Helsingin kaupunginorkesteri, ei Musiikkitalo, toisin kuin jutun kuvatekstistä ja ingressistä saattoi alun perin ymmärtää. Korjaus 5. tammikuuta klo 18.30: Kyseessä on Helsingin kaupunginorkesterin eikä kaupunginteatterin konsertti.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat