Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Bowien merkittävimmät kappaleet syntyivät 15 vuoden aikana

Kulttuuri
 
Bowien läpimurtoalbumi oli vuonna 1972 ilmestynyt The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars.
Bowien läpimurtoalbumi oli vuonna 1972 ilmestynyt The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars.

David Bowie piti korkean musiikillisen tasonsa elämänsä loppuun saakka, mutta musiikkihistoriaan eniten vaikuttaneet kappaleet syntyivät hänen pitkän uransa ensimmäinen 15 vuoden aikana.

Space Oddity (1969) oli sävelteos, joka on jäänyt eloon koskettavan avaruuskertomuksensa ja teatraalisen sävelkulkunsa takia.

Hunky Dory -albumi (1971) ei ollut kaupallinen menestys, mutta se on vahva ehdokas, kun valitaan Bowien parasta albumia. Levyltä löytyvät klassikot Changes, Oh, You Pretty Things ja Life on Mars.

Bowien läpimurtoalbumi oli glamrock-genreen usein määritelty The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972), jolla oli monia kappaleita, jotka esiintyvät eri julkaisujen Best of Bowie -listoilla. Starman, Ziggy Stardust ja Rock’n roll Suicide. Fredi esitti Starmanin suomeksi nimellä Muukalainen.

Bowien glamrock-kausi päättyi George Orwellin Vuonna 1984 -romaaniin perustuvaan Diamond Dogs -albumiin, jonka mestariteoksia on muun muassa tuhti Rebel Rebel.

Young Americans -albumi on Bowien soul- ja funktyylinen levy, joka on kestänyt hyvin aikaa, vaikka se ei kuulu Bowien vaikutusvaltaisimpien levyjen joukkoon. Levyltä löytyvät John Lennon ja Carlos Alomarin kanssa tehty erinomainen Fame sekä hienoja taustalauluja ja saksofoniosuuksia sisältävä svengaava Young Americans.

Bowien seuraava hahmo oli Thin White Duke, joka oli kuin kylmän tyylikäs parodia tuolloin huumeriippuvaisesta ja laihtuneesta Bowiesta. Syntyi synkkä mutta mestarillinen Station to Station -albumi (1976). Tämän albumin julkaisun aikoihin Bowie kävi ensimmäisen kerran Suomessa.

Moni pitää Bowien huippukautena 1970-luvun loppua, jolloin syntyivät Bowien Berliini-vuosien innoittamat äärityylikkäät ja dekadenttiset sekä paljolti syntetisaattoreilla soitetut albumit, joiden vaikutus tuon ajan muusikkoihin kuten myös jälkipolviin on merkittävä. Nämä olivat Low (1977) ja ylvään Heroes-kappaleen sisältävä Heroes (1977) sekä edellisten levyjen ambient-tyylisestä sävelmaalailusta jo irtautunut Lodger (1979).

Berliini-kauden jälkeen Bowie uusi jälleen itsensä. Syntyi hiukan unohduksiin jäänyt mestariteos Scary Monsters, jolla oleva Ashes to Ashes -single nousi listoille. Levystä on tehty yksi kaikkein aikojen vaikutusvaltaisimmista ja kokeellisimmista videoista aikaa ennen nykyistä digitaalitekniikkaa. Bowie oli rockvideotaiteen pioneeri.

Tämän jälkeen Bowie siirtyi diskon puolelle. Syntyi kevyen tanssittava Let’s Dance (1983). Siitä tuli suuri kaupallinen menestys ja pysyvä hitti.

Bowien kyky uudistua ei loppunut 1980-luvun alun jälkeenkään, mutta hän ei ollut enää se, jota muut seurasivat ja matkivat.

Vuoden 2002 Heathen tavallaan aloitti Bowien tummasävyisen kauden, joka päättyi viime perjantaina julkaistuun Blackstar (2016) levyyn, joka on synkkä ja musiikillisesti kokeileva ja monipuolisuudessaan kiehtova teos.

Se ei ehkä nouse Best of Bowie -listoilla Hunky Doryn, The Rise and Fall of Ziggy Stardust and The Spiders From Marsin, Lown ja Station to Stadionin rinnalle Bowien aivan parhaiden albumien joukkoon, mutta osoittaa kuinka monipuolinen, luova ja uutta etsivä muusikko Bowie loppuun saakka oli.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat